Bytte originalt innvendig juwel filter

Jeg har et 160l juwel akvarium med den orginale pumpa som fulgte med. Jeg synes denne virker noe svak, men vannverdiene er gode og karet har forøvrig gått med denne pumpa hos tidligere eier i mange år...
Jeg har flere fisker i karet som liker litt strøm så kunne tenke meg en pumpe som gir litt mer futt. Men jeg er usikker på om jeg skal bytte til et nytt innvendig filter eller et utvendig et. Det er vel mulig å få et nytt innvendig filter som passer i den plastboksen som står i hjørnet inne i akvariet? Eller må dette ut uansett? Hvis jeg skal bytte til et utvendig filter kan jeg fremdeles bruke den samme varmekolben? Nå står den plassert i boksen sammen med filteret...

Noen som kan anbefale et godt filter til et kar på denne str? Hvor mange liter/min (er det det som er måleenheten??) bør pumpa minimum ha? Hva bør jeg tenke på når jeg starter den store pumpejakten Alle tips taes i mot med stor takknemlighet!
Jeg har et amtop utv filter i mitt 150l hjørnekar og dette funker helt utmerket. Filteret kan brukes på kar opp til 500l.
Filterboksen kan du bare fjerne viss du ikke vil ha den i karet, det er bare å ta en kniv å løsene bak hvor den er festet, eller den mer brutale måten å røske hele greiene ut av det gjorde eg med mitt juwel kar.
Har også en tetratec 1200 i 325l min, greit filter det og ikke gale priser på disse filterene.
jeg lusker rundt på forumet og forsøker å finne svar, der kom jeg over noen negative komentarer til amtop filter pga bråk etc. Dett akvariet står i stua så det bør helst ikke bråke (samboer'n er ikke fryktelig glad for min fiskeentusiasme så bør ikke forstyrre husfreden mer enn nødvendig he he), pluss at hvis det blir et utvendig filter så bør boksen få plass i skapet under akvariet (juwel bord...).

Du skriver ikke hvilket amtop filter du har, altså serienummer...
Plussmedlem
Hvis du ønsker mere strøm i karet med filterhuset til Juwel så kan du bare kjøpe en større pumpe fra Juwel.
Jeg er ikke sikker på hva slags Juwel-kar du har som er 160 liter, men du har kanskje denne pumpa nå?
Det er ikke noe problem å sette inn 1000 l/t. Den passer i samme "hullet".
den ser litt anderledes ut enn disse men trolig bare fordi det er en eldre utgave... Da har jeg i hverfall det som et alternativ! Muligens det enkleste?
Plussmedlem
Jeg veit ikke om den eldre utgaven av filterhus er "kompatibel" med disse pumpehodene.
Du kan eventuelt ta med med pumpa til en butikk som fører disse for å sammenligne.
Filteret ditt tåler et par timer uten sirkulasjon uten at filterbakteriene dør.
Loomis
Filteret ditt tåler et par timer uten sirkulasjon uten at filterbakteriene dør.

Det ville ihvertfall ikke jeg satset på :b
Plussmedlem
Ikke store faren med et slikt innvendig filter
Det gikk mer enn et par timer da jeg fikk akvariet i hus uten at filteret tok knekken av den grunn så det burde gå bra! Bor bare 10min gange fra Jan Holt, men aner ikke om de fører juwel filtere...

Så dere anbefaler ikke å bytte til et utvendig et da?
Plussmedlem
Jo, et utvendig er det beste
Eheim 2026 f.eks.

(Tror Jan Holt har Juwel-pumper.)
kjøpt deg nytt powerhead, altså bare sjølve hodet på akvariumet
det har eg gjort, har 180l
Er ikke et powerhead et slags "filter" som bare blåser vann uten å filtere det for å øke strømmen? Jeg er totalt grønn på disse filterne... Hvis jeg først skal kjøpe noe vil jeg gjerne øke filtreringskapasiteten på karet ikke bare få mer støm.
Skal du oppgradere pumpen og beholde nåværende løsning så sjekk priser hos webzoo og tropefisk. Mye billigere å bestille på nettet. Filtermaterialene er også mye rimeligere.

Jeg har et juwelkar med oppgradert standard juwel pumpe, den fungerer godt i forhold til bakteriekultur, aldri hatt nitritt i karet. Syns imidlertid den ikke er noe særlig god til å filtrere partikler så jeg har en eheim pumpe gående i tillegg. Da får jeg også mer bevegelse i vannskorpa.

Plussmedlem
Marit74
Er ikke et powerhead et slags "filter" som bare blåser vann uten å filtere det for å øke strømmen? .. Hvis jeg først skal kjøpe noe vil jeg gjerne øke filtreringskapasiteten på karet ikke bare få mer støm.

Bytter du sirkulasjonspumpa/powerhead'en på Juwel-filteret ditt så øker du sirkulasjonen.
Filterkapasiteten blir ikke noe bedre.

Skal du ha et filter med god biologisk filtreringkapasitet så bør du kjøpe et utvendig filter.
Ok! Så hvis jeg ikke øker mengde filtermateriale så bedres ikke filtreringen, er det det du mener? Spiller ingen rolle hvor mye vann som draes gjennom filteret per minutt?
Plussmedlem
Jo, det har noe å si.
Men det er svært lite å hente i dette Juwel-filteret med svamper.
Du kan gjerne skifte ut svampene med Juwel Cirax også. Da blir filteret mye bedre.

Sirkulasjon har vært diskutert før. Bl.a. i denne tråden.
Takk takk! Der var det mye informasjon, har bare skumma igjennom noe men sånn jeg oppfatta det så kan jeg regne med at mitt innvendige filter egentlig fungerer godt da nitritt er stabilt fraværende i karet, og at jeg kun burde sette på et powehead for å øke strømmen?
Pumpa mi gikk i stykker på det gamle juwell karet 160L med pumpe på 400L/H det var det som fulgte med karet. Så jeg kjøpte nytt juwell filter på 1000L/h og det ble skikkelig futt i karet. Så det vil jeg anbefale å kjøpe enn 1000 L juwell pumpe. Den passet akkurat i boksen. det lønner seg å bestille den på weeb zoo.
Jeg syns vannet ble også mye klarere enn det var med den gamle pumpa. Så jeg er kjempe fornøyd
Tilfeldig bekjentskap
© B.Johansen
Reklame for plussmedlemskap