Hjelp! sykdommer!

To av diskusene har fått hvitprikk og den ene skalaren har fått endetarm parasitt (den der det stikker ut to tynne røde tråder).

Hva bør jeg gjøre? Medisinerer med en medisin mot parasitten, men kan ikke sette inn hvitprikk medisin da de ikke bør brukes sammen står det.

Noen forslag?
Jeg ville tatt hvitprikk først. Oftest raskt og greit å bli kvitt den. Innvollsmark kan de fleste fisk leve lenge med (dine har antagelig også hatt dette i lang tid) og behandlingen av dette tar lenger tid og må ofte gjentas. Derfor hvitprikk først altså.
Nå kjenner jeg ikke til diskus. Men om du kombinerer Esha Exit og Esha 2000 så tar det knekken på det meste uten å skade filterbakterier. Du får kjøpt dem f.eks. hos tropefisk (har selv bestilt nye medisiner i dag og de sender i posten allerede i morgen.
Det skal visst mer til enn esha 2000 for å ta gammarus (om det er den type innvollsorm fiskene har), men ellers så har Liv et godt poeng. De to medisintypene lar seg fint kombinere.
Ellers trøblete med 2 ulike medisiner da du må være absolutt 100 % sikker på at det ikke finnes igjen rester av den ene medisinen før du starter den andre.
Ja, det var det bra du nevnte Liv! Glemte akkurat det. Du må filtrere over kull et døgns tid før du starter ny kur (gjelder selvfølgelig bare når medisinene ikke går overens).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap