Pterophyllum scalare

Hei!

Fikk nettopp ett akvarium på 80 liter til jul og har fått en del fisker i det etter at vannet ble testet og klart for det..

men så har jeg to "Pterophyllum scalare" som har desverre mistet livet mens jeg har hatt dette og lurer på hva årsaken til dette kan være,

jeg kjøpte 2 av disse fiskene først til å begynne med + noen andre typer og kort tid etter så begynte en av de to å være veldig rolig å holder seg oppe i vandskorpa hele tiden i et hjørne mens den andre er frisk og rask..

En morgen jeg våknet så hadde fisken klart å sette seg fast i pumpa, og fant ut da at den hadde mistet livet..

Hun som solgte oss fiskene sa at dem trives best når dem er 2 eller flere så lenge det ikke er oddetall. så derfor gikk jeg ned for å kjøpe en til..
men noen dager senere så skjedde det samme med den andre som jeg kjøpte først.. bare det at den falt ned på bunnen helt uten videre og hadde ingen bevegelser..

Noen som har opplevd noe lignende?

Takker for svar
Det har hent med meg før å den ene sverddraga bare styrta nedover sakte. Men det var fordi fiskene hadde blitt forgiftet. Dagen etter på så var nesten alle døde.
Jeg vil tro du har nitritt i akvariet (det er giftig for fisk). Det tar 35 dager å kjøre inn et akvarium, og etter tre ukers tid har vannet nitritt ganske så sikkert. Spesielt når det allerede er fisk i det. Noen fisk tåler forgiftningen dårligere enn andre og dør først.

Har du målt vannverdiene?

Du bør nok uansett bytte 30% av vannet daglig frem til du finner ut om det er nitritt (og er det det - fortsett vannbyttene til nitritten er på null).

Og ikke kjøp flere fisk. Scalare blir forøvrig alt for stor til en 80 liter, så du bør nok ikke erstatte disse med nye scalarer.

Du kan klikke på "artikler" på toppen av siden forresten. Der ligger det en link som heter "Akvarieskolen". Anbefaler sterkt artiklene om oppstart av akvarium, vannverdier og fóring.

Under kunnskap finner du fiskebasen hvor du kan søke på fisk som passer i et akvarie av din størrelse, og også lese litt info om de forskjellige fiskene
Men...
jeg har noen små fisker med blå stripe på midten og rød hale...
hadde det vært forgiftning eller den tingen du sa. så hadde vell de minste blitt påvirket først?

og jeg har nettopp fått yngel fra guppy. så det ser ut som dem trives.b
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap