Vannbytting

hei!

Lurer på om det er noe jeg må ha i det nye vannet hver gang jeg bytter?

fikk med noe "biotopol" fra dyrebutikken som jeg måtte ha i før tok i fiskene i akvariet.. og lurer på om det er nødvendig å ha det for hver bøtte med vann jeg bytter?

Trenger raskt svar! er noen dager siden jeg har byttet vann nå.. men er ikke sikkert om jeg gjør rett.


- Sindre
Hei
Hva slags fisker er det i akvariet? Er det stort?

Noen fisker trenger tillegg av f.eks ph/kh+ som øker ph'en, slik som malawi. I mens andre liker det litt surt.

Du trenger ikke å ta biotopol ved vanlig vannbytting, da det er bakteriekultur i vannet. Det nye vannet vil blande seg.

Bitopol brukes mest ved helt nytt vann.
Du skal ha Ca.5 ml vann-middel pr. 8. liter med mann
Disse "vannmidlene" er bare salgstriks spørr du meg..
Kiwi-girl
Hva slags fisker er det i akvariet? Er det stort? Noen fisker trenger tillegg av f.eks ph/kh+ som øker ph'en, slik som malawi. I mens andre liker det litt surt. Du trenger ikke å ta biotopol ved vanlig vannbytting, da det er bakteriekultur i vannet. Det nye vannet vil blande seg.


er et akvarium på 80 liter.
har:
Neontetra
Ancistrus
Scalare
Flekket pansermalle
Gullfisk
Guppy
og 3 av en annen slak men finner den på dette forumet..

er litt større en guppy med blanding av hvit og blå prikkete kropp og hvit under og med hodet..
Inaktiv bruker
Boitopol er vel antakelig det samme som aquasafe? fjerne tungmetaller og gjør om vannet til akvarievann.. Ja, vi bruker aquasafe ved hvert vannbytte!

Hvor mye vann blir 30% hos deg? Det går jo med noe aquasafe i mnd hvis man har mange liter å skifte ut

Mange som fyller en dunk med kaldt vann dagen før vannbytte. For å temperere vannet og lufte ut gasser osv med ei luftpumpe.. (de bruker da ikke aquasafe innbiller jeg meg?) Mange som mener at vann fra varmtvannstanken skader fiskene.. Men vi har aldri hatt noe problem..

Det er opptil deg hva du velger å gjøre..
Inaktiv bruker
stian&line
Boitopol er vel antakelig det samme som aquasafe? fjerne tungmetaller og gjør om vannet til akvarievann.. Ja, vi bruker aquasafe ved hvert vannbytte! Hvor mye vann blir 30% hos deg? Det går jo med noe aquasafe i mnd hvis man har mange liter å skifte ut Mange som fyller en dunk med kaldt vann dagen før vannbytte. For å temperere vannet og lufte ut gasser osv med ei luftpumpe.. (de bruker da ikke aquasafe innbiller jeg meg?) Mange som mener at vann fra varmtvannstanken skader fiskene.. Men vi har aldri hatt noe problem.. :) Det er opptil deg hva du velger å gjøre..


Var iallefall det jeg leste på en nettbutikk..
Ser ut som du har en del sør-amerikansk fisk..
Da trenger du ikke å bruke pH-kH + iallefall!
De fiskene du har, trenger forholdsvis ikke noe høy ph. (Dette kan du sjekke i fiskebasen).

Et testsett for å sjekke vannverdiene er fint å ha. Spesielt ved Ph. Mellom 6-7.5 passer bra for dine fisker. Da trenger du ikke tilsetning av ph/kh+, men en kalkstein f.eks. vil ikke skade. De brytes veldig sakte ned.

Biotopol trenger du ikke å ha i vannet nå lenger. Jeg bruker det ikke, og det har alltid gått greit.

Siden akvariet er 80l, burde du bytte vann ofte 1/3. Sykdommer/problemer skjer oftere jo mindre akvarium man har.

Håper det hjalp litt
Inaktiv bruker
mente at jeg leste om biotopol på en nettbutikk.. hehe.. ble litt tull her nå..
stian&line
Boitopol er vel antakelig det samme som aquasafe? fjerne tungmetaller og gjør om vannet til akvarievann.. Ja, vi bruker aquasafe ved hvert vannbytte! Hvor mye vann blir 30% hos deg? Det går jo med noe aquasafe i mnd hvis man har mange liter å skifte ut Mange som fyller en dunk med kaldt vann dagen før vannbytte. For å temperere vannet og lufte ut gasser osv med ei luftpumpe.. (de bruker da ikke aquasafe innbiller jeg meg?) Mange som mener at vann fra varmtvannstanken skader fiskene.. Men vi har aldri hatt noe problem.. :) Det er opptil deg hva du velger å gjøre..


Biotopol: "DK" - Gør hurtigt ledningsvand til biotop-rigtigt akvarievand

har brukt dette de to andre gangene jeg har byttet vann.. er 2 scarler som har dødd siden da.. kan det være pga vannbytte?
jeg vet at det var en jeg fikk kjøpt uten en av finnene.. så den hadde lite energi til å svømme og endte i døden.. men vet ikke om den andre.. den bare deiset rett ned i bunnen uten videre.

"har hatt dette akvariet siden jul" etter jeg tok vannet i så sa betjeningen på dyrebutikken at vannet måtte stå uten å ha fisker i, minst i en uke.
Kiwi-girl
De fiskene du har, trenger forholdsvis ikke noe høy ph. (Dette kan du sjekke i fiskebasen). Et testsett for å sjekke vannverdiene er fint å ha. Spesielt ved Ph. Mellom 6-7.5 passer bra for dine fisker. Da trenger du ikke tilsetning av ph/kh+, men en kalkstein f.eks. vil ikke skade. De brytes [I]veldig[/I] sakte ned. Biotopol trenger du ikke å ha i vannet nå lenger. Jeg bruker det ikke, og det har alltid gått greit. Siden akvariet er 80l, burde du bytte vann ofte 1/3. Sykdommer/problemer skjer oftere jo mindre akvarium man har. Håper det hjalp litt ;)


Tusen takk! får prøve å se hva som skjer
Det at scalarene døde tipper jeg heller var pga manglende vannbytte. Ikke fordi de fikk friskt vann....
Hvis du hadde fiskene i etter bare en uke etter oppstart av akvariet, har du garantert hatt en periode med nitritt-forgiftning de siste ukene. Hvis du har hatt akvariet siden jul, så skulle det tyde på at du er midt i den verste nitritt-perioden nå, ettersom nitrittsyklusen tar 32-35 dager før filteret er innkjørt med de riktige bakteriene.

Har du fått noen til å teste vannet for deg med dråpetester, eller har du noengang testet selv? Test-strips juger, så de kan man aldri stole på - resultater du har fått med den slags er nesten garantert ikke riktige. Det er kun dråpetester som duger.

Biotopol har ingenting å si for hvorvidt vannet ditt er fritt for nitritt eller ikke.
Det kan fjerne metaller som kobber o.l. i ledningsvannet hvis man har det, men ellers ikke noe.

Ikke kjøp deg flere scalarer. Det er en fisk som blir altfor stor for ditt 80 liters akvarium. De trenger 250 liter eller mer.

Sindla
Biotopol: "DK" - Gør hurtigt ledningsvand til biotop-rigtigt akvarievand har brukt dette de to andre gangene jeg har byttet vann.. er 2 scarler som har dødd siden da.. kan det være pga vannbytte? jeg vet at det var en jeg fikk kjøpt uten en av finnene.. så den hadde lite energi til å svømme og endte i døden.. men vet ikke om den andre.. den bare deiset rett ned i bunnen uten videre. "har hatt dette akvariet siden jul" etter jeg tok vannet i så sa betjeningen på dyrebutikken at vannet måtte stå uten å ha fisker i, minst i en uke.
mona o
Det at scalarene døde tipper jeg heller var pga [I]manglende[/I] vannbytte. Ikke fordi de fikk friskt vann.... Hvis du hadde fiskene i etter bare en uke etter oppstart av akvariet, har du garantert hatt en periode med nitritt-forgiftning de siste ukene. Hvis du har hatt akvariet siden jul, så skulle det tyde på at du er midt i den verste nitritt-perioden nå, ettersom nitrittsyklusen tar 32-35 dager før filteret er innkjørt med de riktige bakteriene. Har du fått noen til å teste vannet for deg med [B]dråpetester[/B], eller har du noengang testet selv? Test-strips juger, så de kan man aldri stole på! Det er kun dråpetester som duger. Biotopol har ingenting å si for hvorvidt vannet ditt er fritt for nitritt eller ikke. Det kan fjerne metaller som kobber o.l. i ledningsvannet hvis man har det, men ellers ikke noe. Ikke kjøp deg flere scalarer. Det er en fisk som blir altfor stor for ditt 80 liters akvarium. De trenger 250 liter eller mer.


har vært nede med vannprøve til dyrebutikken noen få ganger.. og den har vist veldig bra resultat. men fikk med noe pH/KH+ for å endre surheten i vannet eller noe sånt.

skal ikke kjøpe noen flere scalarer
Vel, den scalaren som bare deiset i bunnen, det var litt rart.
Siden du har både scalarer og guppy i samme kar, er det vanskelig å gjøre forholdene best for begge på en gang.

Scalarer trenger egentlig minst 250l akvarium. De er ganske fredlige, men de er kjent for å spise små neontetra/yngel osv. De er kjøttetere, men spisen flakfor også.

Guppyer er ganske lette fisker å passe på. De er ikke spesielt kravstore på størrelse i akvariet. Men de er kjent for å være ganske svake, så ikke bli forundret om du etter hvert vil finne noen døde.

Begge artene liker svak strøm, så pass på å ikke ha en for sterk pumpe, da scalarer blir dratt med når de slapper av. Kanskje slå av pumpen om natta?

Men, det går nok helt fint. Velkommen til en spennende akvarieverden.
Kiwi-girl
Vel, den scalaren som bare deiset i bunnen, det var litt rart. Siden du har både scalarer og guppy i samme kar, er det vanskelig å gjøre forholdene best for begge på en gang. Scalarer trenger egentlig minst 250l akvarium. De er ganske fredlige, men de er kjent for å spise små neontetra/yngel osv. De er kjøttetere, men spisen flakfor også. Guppyer er ganske lette fisker å passe på. De er ikke spesielt kravstore på størrelse i akvariet. Men de er kjent for å være ganske svake, så ikke bli forundret om du etter hvert vil finne noen døde. Begge artene liker svak strøm, så pass på å ikke ha en for sterk pumpe, da scalarer blir dratt med når de slapper av. Kanskje slå av pumpen om natta? Men, det går nok helt fint. Velkommen til en spennende akvarieverden. :D



takk takk har lenge tenkt på akvarie.. og fikk ønsket oppfylt i jul :P nå har jeg noe å se på mens jeg spiller data :P
Kiwi-girl
Begge artene liker svak strøm, så pass på å ikke ha en for sterk pumpe, da scalarer blir dratt med når de slapper av. Kanskje slå av pumpen om natta? :D


Slå av pumpa om natta er vel ikke noen god ide... -Da dør vel filterbakteriene mens du sover...!
Svein
[QUOTE=Kiwi-girl] Begge artene liker svak strøm, så pass på å ikke ha en for sterk pumpe, da scalarer blir dratt med når de slapper av. Kanskje slå av pumpen om natta? :D


Slå av pumpa om natta er vel ikke noen god ide... -Da dør vel filterbakteriene mens du sover...!

Har aldri hatt noe problem med det.
Svein
[QUOTE=Kiwi-girl] Begge artene liker svak strøm, så pass på å ikke ha en for sterk pumpe, da scalarer blir dratt med når de slapper av. Kanskje slå av pumpen om natta? :D


Slå av pumpa om natta er vel ikke noen god ide... -Da dør vel filterbakteriene mens du sover...!


når du nevner pumpa så har jeg ett spørsmål der også xD

hvor ofte skal denne renses? og hvis det kommer mye blader og dritt der den suger inn alt, skal det fjernes?


og hvordan reduserer jeg strømmen fra pumpa?
Sindla
[QUOTE=Svein][QUOTE=Kiwi-girl] Begge artene liker svak strøm, så pass på å ikke ha en for sterk pumpe, da scalarer blir dratt med når de slapper av. Kanskje slå av pumpen om natta? :D


Slå av pumpa om natta er vel ikke noen god ide... -Da dør vel filterbakteriene mens du sover...!


når du nevner pumpa så har jeg ett spørsmål der også xD

hvor ofte skal denne renses? og hvis det kommer mye blader og dritt der den suger inn alt, skal det fjernes?


og hvordan reduserer jeg strømmen fra pumpa?

Det holder vel hver andre/tredje gang du bytter vann. Hvis det ikke er noe innlagt teknikk for å redusere strømmen fra pumpa, ville jeg ikke ha brydd meg om det hvis ikke fiskene reagerer på stømmen.
Kiwi-girl
[QUOTE=Sindla][QUOTE=Svein][QUOTE=Kiwi-girl] når du nevner pumpa så har jeg ett spørsmål der også xD hvor ofte skal denne renses? og hvis det kommer mye blader og dritt der den suger inn alt, skal det fjernes?


Det holder vel hver andre/tredje gang du bytter vann.

Det høres ikke så veldig lurt ut. Såpass hyppig rens av pumpen vil antagelig ta liv av alt for mange bakterier. Pumpen skal kun renses når det er markant nedsatt vanngjennomstrømning.
Tilfeldig bekjentskap
© Ronny Bjercke
Reklame for plussmedlemskap