Nystartet kar uten fisk, men likevel kommet yngel i karet?

Datteren min fikk et 70 liters komplett Juwel akvarie i julegave. For 2 uker siden hadde hun i grus, vann og planter i akvariet og startet det opp. Plantene ble ikke skylt på forhånd, men tatt ut av plastkrukkene og evt delt opp litt før de ble satt ned i grusen. Plantene er hovedsaklig hurtigvoksende som Vasspest og Vallisneria.

For 2 dager siden satt hun ned ei kjøp-rot som har ligget til bløt i akvariebøtta siden hun startet akvariet.

De fleste plantene ble kjøpt inn samme dagen som som akvariet ble satt opp og startet. Disse plantene var ikke i egne plantekar i butikken men i de karene som fiskene går i, hvis det har noe å si. For 5 dager siden kjøpte jeg 1 Vallisneria og 1 Sverdplante til henne. Disse plantene sto i egne plantekar i en annen butikk enn den første. Plantene ble tatt ut av krukkene og det meste av mineralullen fjernet før de ble satt ned i grusen.

Igår observerte hun noen eksemplarer av pestsnegler, men de vi kunne se ble raskt knust mot glasset. Idag derimot ser vi noe som ligner mistenkelig på en yngel av noe slag som svømmer rundt omkring like under overflaten for det meste. Ser litt blank ut med et tydelig hode, 5-7 mm lang. virker som det spiser. "Problemet" er bare at hun ikke har kjøpt noen fisk enda og heller ikke skal gjøre det på noen uker før karet er innkjørt. Kan det virkelig være en yngel av noe slag, og hvordan har det kommet opp i dette karet?

Vi har målt de fleste verdier med strips, samt KH med dråpetest. På 2 uker er det hatt oppi 3 små klyper vegetabilsk for pga bakteriene i filteret, senest igår. pH er på ca 6,8. Så vidt målbare verdier på nitritt og nitrat enda, ca 3 på GH. Det er hatt oppi plantenæring halv dose med og uten jern.

Hvis det er en yngel, hva gjør hun videre nå da?
Hvis plantene stod i kar med fisk er det mulig at det har fulgt med egg på en plante, siden enkelte fiskearter legger egg på/under blader.

Er vel opptil dere om dere vil prøve å fore den opp eller ikke. Det kan være en fisk dere overhodet ikke har lyst på eller plass til, eller en som må være i stim osv.

Personlig tror jeg nok jeg ville prøvd med noe yngelfor og foret den opp, bare for å se hvilken fisk det var Yngelfor får dere kjøpt på dyrebutikk, og finnes både i tørr form og væskeform, eller du kan klekke artemia osv.
Jeg tror det er nok snax i akvariet i form av infusorier o.l til at yngelen kan vokse opp på det. Men putt gjerne i bittelitt for i ny og ne.
Så dere er enig i at det dreier seg om en yngel av noe slag? Vi ser jo at noe finner den jo å spise, selv om den er mikroskopisk selv. Men hva slags yngel kan det være da? Siden den dukket opp først nå, så må det vel være noe som er klekket ut fra egg? Altså ikke noe levendefødt.

Jeg kjenner veldig lite til oppdrett. Men vil yngel av eks. Ancistrus holdde seg ved bunnen etter at de er klekket? Eller spurt på en annen måte, vil yngelen gjennspeile vannskiktet som foreldrene lever i? Dvs at en yngel som holder seg helt under vannflata er avkom etter noen som lever i øvre del av vannet?

Nå har vi jo ikke sett noen topp på nitritt enda, og forventer den jo i løpet av de neste 2 ukene. Hvor følsom er yngel på dette? Vil det være stor sannsynlighet for at den dør da?

Vi har bestilt Ancistrus fra privat oppdrett som hun vil få om 2-3 uker. Regner med at det skal gå bra sammen med yngelen. Av andre arter hun hadde tenkt seg etterhvert er det Guppy/Endlers og Platy. Men disse vil vel raskt spise opp en yngel? Hvor raskt vokser yngel?
Vil tro at det er en eller annen form for eggspreder. Barbe eller danio mest sannsynlig.

Yngel kan ofte holde seg i andre vannskikt enn foreldrene. Mest vanlig er vel at fisk som holder seg i midtskiktet har yngel som holder seg i overflaten. Er derfor vanskelig å si så mye utifra det, utover at det neppe er noen bunnfisk.

Siden du har litt planter, vil nitrittoppen bli mindre enn om du ikke hadde hatt dette. Siden du venter litt med å sette inn andre fisk, tror jeg det kan gå helt fint.

Ancistrusene vil ikke ta yngel, men endlersene kan gjøre det om yngelen er for liten. Vil tro den er safe når den har passert centimeteren.

Hvor fort den vokser er nesten umulig å si, men yngel pleier å vokse fort den første tiden, så du får bare følge med.


Ok, takk for flotte svar! Vi er litt klokere nå. Var og hørte med en av dyrebutikkene her, og de hadde vært borti det tidligere. Han mente det måtte være en eller annen art fra Sør-Amerika. Var garantert ikke Malawi. Og egget kunne ha kommet med plantene helt fra naturen. Og så jeg som trodde at plantene ble alet frem hos produsenter i mange generasjoner..
Heisann Ka du fant ut av at d va slags yngel??? Blei nyskjerrig!!!! )
Det viste seg å være en regnbuefisk. Når den hadde blitt 5-6 cm ga vi den bort til en dyrebutikk så den kunne være ilag med artsfrender.
Så artig at du fikk frem den yngelen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap