Hvem passer sammen?

Som nevnt i tidligere tråder kjøpte jeg et brukt alt i ett akvarie med fisk og alt. Det er et Juwel 110 L med innvendig pumpe. Bunnen er rund lys grus. Oppi akvariet har jeg (sett deg ned så du ikke besvimer): 3 delfinciclider, 3 sebraciclider, 5 corydoras, 1 perlegurami og 2 av en typisk vanlig sugemalle som jeg ikke vet hva heter. Hva bør jeg gjøre her? Kjøpe et større akvarium i tilegg eller et mindre i tilegg. Hvem bør jeg ta ut? Bør jeg gi bort noen? Har helst ikke lyst å ta livet av noen av dem. Men som jeg har lest her inne så er dette en svært uheldig sammensetning.
Noen som kan hjelpe meg å finne ut hva jeg bør gjøre?
Plussmedlem
Jeg sitter allerede...

Har du plass og råd så kjøper du selvfølgelig flere akvarier
Er det noen tvil om det?

Delfinciklide (Cyrtocara moorii) har ingenting i 110 liter å gjøre.
Anbefaler deg å selge dem. (Eventuelt kjøpe et mye større akvarium til Malawi.)

Sebraciklide er også en krevende ciklide med hensyn til plass og andre fisker.
Disse drøye 100 litrene blir også snaut til denne.

Corydoras trives best med sand.
Huff da! Delfinene er de første som må ut, de skal ha minst 350 liter og mye hardere vann en de andre. Gå til en dyrebutikk og gjør et bytte i fisk som passer bedre i ditt kar. Bestem deg for hvem du vil beholde, og søk i fiskebasen her hvem som passer best med dem du har fra før.
Skal du beholde corydorasene bør du sterkt vurdere å bytte til fin sand.
Jaaa jeg vil ha sand og corydoras. De er jo bare de flotteste fiskene. Har lest masse masse her inne om hvem som passer hvor. Men klarer ikke å bli helt enig med min bedre halvdel om hva som er best å beholde Han holder en knapp på ciclidene.
Kan jeg ha corydorasene, perleguramien (kjøpe en kone til han stakkars) og sugefiskene i samme og bytte til sand?Og så kvitte meg med ciclidene. Eller overbevise mannebeinet om at han må få seg et større (mye større) akvarium.
Godt at akvariet nå har kommet i hende hos noen som setter seg inn i fiskenes behov, ellers hadde det nok endt med noe fiskedød etter ei stund vil jeg tro. Ciklidene bør ut ja, snarest mulig. Tar jo litt tid å sette opp et ekstra akvarie eller to, men det er kanskje et overflødig spørsmål å stille akvaholikere.. (Flere/større akvarier? Jajaja, klart det! ;D )
Zoo-butikken kan ta inn fisker som folk ikke kan/vil ha lenger, men da får du som regel ikke noe for den. De tar jo en risiko mht sykom.
Ellers kan du prøve å selge/gi bort fisk her på akvaforum.
Lykke til med fiskesuppa!
Plussmedlem
Poseidon
Kan jeg ha corydorasene, perleguramien (kjøpe en kone til han stakkars) og sugefiskene i samme og bytte til sand?Og så kvitte meg med ciclidene. Eller overbevise mannebeinet om at han må få seg et større (mye større) akvarium.

Ja, ja, kanskje (hva slags maller? Bilde?) og ja
Bort med ciklider? Ja, meget lurt.
Overbevisning - Ja, absolutt
[QUOTE=E.B.
Zoo-butikken kan ta inn fisker som folk ikke kan/vil ha lenger, men da får du som regel ikke noe for den. De tar jo en risiko mht sykom.
Ellers kan du prøve å selge/gi bort fisk her på akvaforum.
Lykke til med fiskesuppa!

Flere akvariebutikker i Bergen er veldig åpen for innbytte, kan spesielt anbefale Aquazoo på Nordås. Jeg har gjort dette flere ganger, og synes jeg har gjort mange gode bytter både med yngel og voksen fisk.
Vet ikke hva sugefiskene heter, men legger ved et bilde her. Den andre er lik bare større. Lurt å høre med dyrebutikk om jeg kan bytte ja. Det skal jeg jammen gjøre. Etter at jeg har overbevist min bedre halvdel om at ciclidene må bort *he he*
Mallen er nok en Gippiceps. De vokser fort, og blir svære!

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3534&tab=1
IIIk ja det er nok en slik. Det forklarer hvorfor den andre er så svær. Oi oi oi. Jeg har litt av en jobb forran meg forstår jeg. Prosjekt rydding i fiskesuppe må starte øyeblikkelig!
Dellfiner
[QUOTE=E.B. Zoo-butikken kan ta inn fisker som folk ikke kan/vil ha lenger, men da får du som regel ikke noe for den. De tar jo en risiko mht sykom. Ellers kan du prøve å selge/gi bort fisk her på akvaforum. Lykke til med fiskesuppa! ;)


Flere akvariebutikker i Bergen er veldig åpen for innbytte, kan spesielt anbefale Aquazoo på Nordås. Jeg har gjort dette flere ganger, og synes jeg har gjort mange gode bytter både med yngel og voksen fisk.

Hvordan gjør jeg når jeg skal bytte fiskene evt? Tar dem med meg i en pose eller ringer først? Noe jeg må tenke på i forhold til å pakke dem inn? Avispapir utenpå posene? Kjølebag (uten kjøleelement for all del)?
Jeg ville ringt først, tar jo litt tid å fange fiskene, så greit å vite om de vil ha dem eller ikke Jeg bruker en kjølebag til å ha fiskene oppi. Pakker dem i poser med papir rundt, og deretter i en kjølebag med ett pledd rundt. Det kommer ann på hvor langt du skal, men jeg synes det er greit å pakke inn for mye enn for lite.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap