Bitt av basillen, trenger litt hjelp :p

Heisann folkens!


Har seg sånn, at jeg har et 40 liters kar, av merket Jebo. Kjøpte det til 400 kr Det har ikke vært i bruk på to år, grunnet av at filteret ble tett hele tiden (Jebo har pumper i lokkene på akvariumer) og da lekket det ofte vann på golvet. Det var også altfor lite, var vanskelig å få planter og fisk til å trives, og vannet var ustabilt. Hadde bare et par guppyer i det.. Men nå har jeg lyst til å kjøpe et større kar

Det er bare det er lommeboken ikke er så feit og fin :P Siden jeg bor langt oppe i finnmark, er det heller ikke så lett å få kjøpt brukte kar. Har prøvd å søke litt på finn.no og zett.no, men finner ikke noe i nærheten. Har lyst på 100-160 liters kar.

Vet noen om billige pakkeløsninger, enten på nettet eller i butikker i finnmark/troms? Skal aller helst ikke koste mer enn 2000-3000 kr.

Og har dere erfaringer med å få akvarier sendt med posten?


Glad for svar
Inaktiv bruker
personen i denne tråden:
skriver jo at bor i Tana, skal ikke skryte av mine geografi egenskaper, men skulle bli finnmark område vell?
står jo at skal selge en del akvarier, kan du ikek høre hva som skal selges?
hei, kom tilfeldigvis over tråden din, jeg skal kvitte meg med mitt 160 liter akvastabil nå. det er i helt fin stand står for øyeblikket i bruk, selger grunnet at jeg kjøpte meg ett 540 liters kar, så nå hadde jeg egentli snart tenkt å sette det ut på finn.no jeg bor i sarpsborg i østfold, om ikke dette er altfor langt for deg å dra så skal jeg kunne selge det til deg for 1500 kroner, vel å merke da medfølger ikke pumpa, den kjøpte jeg ny for 2 mnd siden, så skal ha den i reserve i det store karet.
ok nå må jeg nesten le litt...
leste igjen gjennom det du skrev da jeg så jeg hadde lest litt fort istad, trudde hele tida du bodde i telemark :P da regner jeg med du ikke er interesert:P beklager
Inaktiv bruker
*glem denne*
Hei igjen :)
Heldig som jeg var, fant jeg et akvarium på 120 liter tilsalgs i Tromsø. Det er kjøpt, og gleder meg veldig til å starte opp det. Som innredning har jeg tenkt litt på svart grus, røtter og mye planter.

Har ikke så mye peiling på å sette sammen fiskearter, så håper på noen gode råd. Har lyst på ancistrus, og stimfisker som midtpunkt (kardinal tetra?).

Som innkjøringsfisk har jeg tenkt på sverddrager eller molly, da jeg ikke har hatt de før. (Har hatt guppy og Platy)

Bare å slenge inn noen forslag på fisk. :]

Og, hvor mange fisker går det egentlig å ha i en 120 liter?

chr87, takk for tipsene. Og runningkilla, gjør ingenting
Sjekk i fiskebasen at de fiskene du velger ut går overens når det gjelder vannverdier. Ellers så anbefaler jeg ikke fisk i karet de første 4 ukene (såkalt innkjøringsfisk). Mat heller karet med ørlite fiskemat et par-tre ganger i uken slik at filterbakteriene får noe å jobbe med. Da er det bare å lene seg tilbake å vente uten noe mer styr. Du behøver ikke skifte vann engang.

Om du velger å ha fisk i karet i samme periode så vil det for det første være viktig med daglige målinger av ammoniakk (ved ph over 7) og nitritt og deretter daglige delvannsbytter på 30% når nitritten kommer. Selv om du ikke slurver med vannbyttene så vil likevel fiskene oppleve stresset med forgiftet vann og du må jobbe for å holde nitritten i sjakk slik at de ikke stryker med. Stress for både deg og fiskene med andre ord.

Les gjerne denne og denne artikkelen for å få et innblikk i hva som skjer i filteret under innkjøringen.
Takk for tips

Så det er bare å se hvilke vannverdier fiskene skal ha, og så passer de sammen uansett? Ingen fisketyper som ikke passer sammen i det hele tatt?

Og er det noen "spesielle" fisker jeg kan ha, som ikke er for vanskelige? F.eks. denne kuhliålen?

Det med innkjøring er jeg kjent med, men takk uansett. Har jo som sagt hatt et mindre akvarium før.
Alle artikler lest:P
Jo, det må også tas hensyn til andre ting enn vannverdier og minimumstørrelse på kar. Det er for eksempel ikke lurt å ha finnenappere sammen med slørfinnede fisker, man må ta hensyn til temperamentet og at ikke alle fiskene i karet lever i samme vannlag slik at det er fullt på bunnen og tomt lenger oppe.

Det er derimot viktig å sjekke ut vannverdier og minimumskrav til akvarier først slik at det ihvertfall stemmer overens. Dette er det enkelt for deg å finne ut av selv i fiskebasen. Deretter så får du komme tilbake med et forslag til sammensetning så kan du heller få tilbakemelding på de tingene som det ikke er så enkelt for deg å vite uten å ha hatt fisken selv
Tusen takk, da skal jeg prøve å se litt på fiskene i fiskebasen da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap