"hårete alger"

De siste ukene har det festet seg en del sorte "hårete alger"på en del planter,tror ikke det er penselalger da de ikke har så lange hår.

har 2 stk siamesiske algespisere og 3 andre algespisere +en del Pleco og Cistrus i akvariet men de klarer ikke å holde unna,har plukket vekk det verste med hånd men klarer ikke å bli kvitt alt dette "hårete" utysket.
Noen gode råd å få der ute i Aqva verden?
Høres ut som du har skjeggalger.

Skjeggalger

Fester seg som forgrenede, grønnsvarte til gråe tråder i hele akvariet og spesielt på plantenes blader oftest nærmest lyskilden. Årsaken ligger trolig i et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling. Kan og dukke opp pga. CO2-mangel. Skjær bort angrepne blader, oftere delvannsbytte i perioden, sett inn flere hurtigvoksende planter. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis skal være effektive på denne algetypen hvis de ikke får for mye vanlig fôr.


Ta gjerne en titt på denne artikkelen om alger i akvariet.
Jeg hadde dette problemet, og jeg TROR det var fordi at jeg hadde for mye bevegelse i vannoferflaten som førte til Co2 flukt, og dermed egnede forhold for disse algene...

Jeg hadde en vinkel på pumpa som blåste vannet opp i overflaten, jeg vridde den til å blåse bortover isteden og algene sluttet å blomstre etter noen dager... en uke senere hadde algespiserene mine spist de som var igjen!

nå har jeg ingen alger, bare noen laaange mystiske hårstå som dukker opp av og til :P
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap