Strømmen blir borte 2 timer imårra....hva gjør jeg?

Hei,

Har fått beskjed om at strømmen blir borte 2 timer på formiddagen imorgen. Jeg har 3 kar (260 l, 54 l, og 17 l) (egentlig 4, men det siste er akkurat satt opp). Jeg har lest at det skal gå bra for en kort periode, men at man bør skylle filtrene en gang mens strømmen er borte. Dette går ikke for min del, da jeg går på høyskole og vil være borte hele dagen.

Hvordan skal jeg gjøre dette?
tror du kan ta det med ro jeg, 2 timer skal nok gå bra
Hvis du er hjemme når det skjer, kan du jo ta et vannbytte for å være på den sikre siden, men to timer skal nok ikke være et problem
Ok, da er jeg beroliget....er redd for å komme hjem til en katastrofe, men da skal det vel ta flere timer kanskje
Strømmen var borte 7 timer hos meg i går, gikk fint det
Inaktiv bruker
når strømen er borte i 7 timer, så vill vell ikke fiskene dø, men hva med bakteriene i filteret, det vill vell heller merkes om ett par dager eventuelt om de har død?
(ps. til Mikaelft, du kjenne rikke tilfeldigvis en som heter kristian svensli? holder på å bygge på huset sitt, ganske stort vistnok, skulle kommet i kontakt med han, ser dere kommer fra samma område)
De overlever nok så fint så tenker jeg...

Hmmm, litt kjent for meg ja, går på skole i oslo for tiden.
Strømmen har vært borte i over 12 timer på mine akvarium (2x60L), og oppi mine akvarium har jeg elpesnegler, gullgurami, kampfisker, pleco og andre maller.

Er du redd for for at det skal samles drit i akvariet, gi dem lite mat (eller ingen mat), da vil fiskene ta seg av resten.

(Husk at noen fisker gjerne tar ett jafs av sanden om den er fin nok, og så spiser de noe, og spytter sanden ut igjen. Jeg har små stener (altså tynn grus) og det ender at fiskene inntar grusen, og spytter den ut igjen.)
Blondie84 du får fortelle hvordan det gikk da :P
Det gikk så bra så, takk for svar folkens

Eneste var at den ene slørhalen min hadde klart kunsstykket å sette seg fast mellom pumpa og akv.veggen.....men det gikk bra det og. Slørhalene har det med å sette seg fast:O
Hm....obs, obs....! 2 timer er litt mer enn de fleste pumper klarer. Bakteriene dør, om ikke alle så ihvertfall mange av dem. Du ser ingen problemer umiddelbart, men var jeg deg ville jeg følge nøye med på nitritt de neste dagene.... Vet ikke hvilken pumpe, karstørrelse og fiskemengde du har - det kan ha gått fint hvis du er heldig
Kan bakteriene dø når de står i vann hele tiden.? Er de avhenige av sirkulasjon? Får ikke dette til å rime..
Inaktiv bruker
de bakteriene som lever i pumpa er avhengi av oksygen(noe som nesten alle bakterier er), og om pumpa står stille vill den ikke få tilført nytt oksygenrikt vann, og da vill bakteriene dø.
de får heller ikke noe "mat" om den står stille, hvet ikke hvor mye de "spiser" men det tar sikkert lengre tid enn oksygen mangelen.
så du Mikaelft vør også følge veldig nøye emd på nitritten frem over, siden du hadde strømen borte i 7 time,r vill si det er rimelig stor sjangse for at filterbakteriene dine har død, i hvertfall vill de være veldig svekket.
Ja, de dør.... de er avhengig av oksygen som er i vannet. Stillestående vann i et utvendig filter går raskt tomt for oksygen uten sirkulasjon. Vi snakker om mellom 30 og 60 minutter før bakterier begynner å dø. Innvendige filtre klarer seg noe lenger siden vannmengden er større. Jeg hadde strømstans i 5 timer hjemme hos meg og resultatet var 6 "døde" filtre. Det ble mange vannbytter og mange uker før ting stabiliserte seg igjen. Mistet ingen fisk, men passet meget godt på. Fikk også tak i litt filterguffe fra en venn etter en stund for å få igang bakterieproduksjonen.
Der var Chr87 litt raskere enn meg, men ser vi er enige ihvertfall
Da fikk jeg det til å rime ja
OK, takk for info, da skal jeg følge godt med
Filterbakteriene kom jo på en liten flaske, hvordan overlever de i flaska om de ikke overlever i et akvarium uten nytt oksygen?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap