Nytt utvendigfilter.

Jeg har kjøpt nytt utvendigfilter!
Kan jeg bruke Filtermediene som jeg allerede har i det gamle. Eller må jeg ha ny innkjøring på dette filteret også.

Hilsen Ivar
Tror jeg ville skvist noe av filterguffen fra det gamle filteret over på det nye, og deretter kjørt disse to sammen en liten stund.
Hva slags filtermedium er det snakk om?
Om du har f.eks keramiske ringer i det gamle filteret, og dette filteret er innkjørt, kan du jo bare legge innholdet over i det nye, og evt etterfylle med mer ny masse, dersom det nye filteret har større kapasitet. Bare pass på at du ikke dreper bakteriekulturen: Ikke la filtermassen stå lenge uten sirkulasjon eller tørke ut. Ikke vask filtermassen i springvann. Fyll det nye filteret med vann fra akvariet så burde du kunne kjøre igang med det samme.
Tror det skulle gå greit, jeg.
Det er neppe sikkert at svampene i det nye og gamle filteret er like. Men har du efhi substrat eller keramiske ringer kan du flytte disse fra det gamle og over i det nye.

I vannet som står i det gamle utvendige filteret skviser du svampene skikkelig godt, og tømmer alt vannet fra det gamle til det nye filteret. Da har du fått med så mange bakterier at du nok kan avslutte det gamle filteret og bare bruke det nye. Jeg har kickstartet utvendige filteret slik, og aldri hatt problemer i det hele tatt. Mye av cluet er å tømme vannet fra det gamle filteret ned i det nye
Takk
Takk for hjelpen.
Da prøver jeg dette å ser om det går bra

Ivar
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap