Kun plastplanter?

Nok et litt dumt spm fra min sin side, men man lærer så lenge man lever! Holder på og ordne mitt 22 liter kar og har planlagt en kampfisk oppi her. Har noen plastplanter, men er det bedre med ekte planter og i så fall hvilke? Kan man bruke bare plastplanter i et kar?dette passer muligens bedre under planteforum men er jo et skikkelig nybegynner spm...
Ja du kan bruke bare plastplanter.
Men det ser ikke like bra ut som ekte :P

Hvis du vil ha tips om fine planter så kjøp noen sverdplanter.
De er fine.

Jeg synes å ha lest at planter tar opp nitrat fra vannet.
(eller nitrit. Jeg husker ikke XD)
Inaktiv bruker
nitrat er næring for planter =)
Jeg foretrekker ekte planter, fiskene eeeeelsker å plukke de fra hverandre. Og hvordan kan jeg ta den gleden fra dem?
ok, ja..tenkte at ekte planter burde ha en effekt på en måte..er litt begrenset hva jeg kan putte oppi det lille karet..*sukk* gleder meg til større kar!
Tja..
Jeg synes heller spørsmålet burde være:
"Hvorfor bruke plastplanter?"

Personlig synes jeg ikke det ser noe bra ut, fiskene trives bedre med ekte planter, og ekte planter tilfører oksygen til vannet, noe som igjen gjør at kampfisken din trives bedre.

Så hvorfor skal man da bruke plastplanter?
Neiss..hvofor og hvorfor..hadde noen jeg syns var pene i plast da, men er absolutt penere med ekte da, og ja det er nok mye bedre og sunnere for fisken
Vist jeg har forstått der riktig er plantene med på å bryten ned amoniakken i vannet. Du kan ha plast planter men bør da skifte ut vannet oftere ( tror det var hver 5 dag) for å unngå oppsamlig av amoniakk i vannet , som igjen kan føre til amoniakk forgiftning hos fisken. Og som de ovenfor har nevnt er ekte planter med på å produsere oksygen til vannet.
Jeg sier bare bruk (ekte) planter der hvis du skal ha noen reker så kan du jo ha noen sverdplanter og noen javemose!!!!!!! Og plastplanter har lett for og flyte opp og spesielt med et akvarie med en del sikulasjon i!!
Sverdplanter blir veldig store og passer derfor dårlig i en 22 liter. Regner med at det kan være litt lite lys også så du kan prøve deg med noen planter som tåler mindre lys, for eksempel anubias. Litt vasspest, hornblad eller lignende er perfekte som flyteplanter og tar også unna overskuddsnæring som nitrat. Tror nok også kampfisken setter pris på litt innredning som den kan studere og undersøke. Enkelte kampfisk liker til og med huler og gjemmesteder. En liten rot eller lignende vil den nok sette pris på tenker jeg, men viktig å ikke fylle opp for mye i et så lite kar.

I tillegg til at plastplanter ikke gjør noen nytt for seg så er noen av de såpass skarpe at de faktisk kan skade finnene på langfinnede fisk. De mykere typene skulle ikke by på problemer på den måten, men planter forbruker nitrat og er derfor nyttige i tillegg til at de er penere å se på.

Jeg håper at karet både har varmekolbe, dekkglass og filtrering. Filteret må også være innkjørt eller kickstartet med filtergørr fra et innkjørt filter før du har kampfisken i karet. Her og her kan du lese litt om hvor viktig dette er. Ammoniakk og nitritt er meget giftig for fisker og det må snarest fjernes ved hjelp av delvannsbytter om det skulle dukke opp.

Nå er jeg av den personlige mening at kampfisk fortjener litt større kar så jeg håper at du på sikt kan vurdere ett litt større hjem til den
Takk for svar Tante Astrid=)

Lurer fælt på det med pumpa mi..? du ser det under tråden " har jeg gjort enda en tabbe nå" så om du vet noe om det må du gjerne bidra=) Har allerede planlagt et større akvarium snart, så flytter nok over den eventuelle kampfisken min dit. Ikke helt bestemt hav jeg skal putte i det lille karet ennå..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap