Ancistrusyngel og rengjøring

Her om dagen fikk jeg se at vi har vært så heldige å få ancistrus yngel for første gang! Har sett 5 stk så håper fortsatt alle er der. Men det nærmer seg rengjøring og de oppholder seg på den innvendige pumpa vår, de er nå ca 1,5 cm så vet ikke hvor gamle de da kan være. Skal jeg bare skifte vann og rense pumpa slik som vanlig? de blir sikkert stressset når oppholdsstedet deres tas bort ei stund? Er jo redd de andre fiskene skal få seg ett gratis måltid om jeg skremmer de rundt i karet... håper de snart er så store at de ikke blir spist.
Har ett 160 liters akvarie og de største fiskene er 3 palettciklider og regnbuelabeo
Jeg ville bare tatt et vannbytte uten å røre pumpen, bare vær veldig obs på at Ph og temp på vannet er den samme som er i karet siden yngel er veldig var for svingninger i vannverdier. Vasker du pumper hver gang du har vannbytte? Husk at det er der alle de gode filterbakteriene er, jeg skviser bare filter svampene fra pumpen i akvarie vann når jeg ser at sirkulasjonen i pumpen er redusert.
Jeg bruker ikke å ta både filter å vannbytte samtidig, men tar pumpa når jeg ser den begynner å sirkulere dårlig og det er det den gjør nå. Er jo fortsatt sirkulasjon i vannflata men det går vel ikke så mange dagene til så den burde vært rengjort.... huff stakkars småtassene
Men skal uansett være veldig nøye når jeg bytter vann neste gang da.
Har også en platy hunn som er veldig fødeklar så hadde vært greit å ha gjort noe før det kommer enda flere små i karret

Hadde jeg enda fått ut filtrene uten å ta ut pumpa men de tas ut i bunnen.
Heisann!
Du kan styre som vanlig i akvariet selv om du har anc.yngel Veldig festlige fisk men de fyk som lyn,spes om du skal fange de inn!
Fikk selv uventa yngel av anc,måtte til slutt skille paret for det ble så mye.
Det jeg måtte passe på,var den utv pumpa,da jeg fant yngel i den.Svamp over inntaket fixa det,men jeg sjekker alltid bøtta ved vannskifte,om det er yngel som har komt nedi i forb med slamsuginga.
Dette er gøy og lykke til videre

Mvh
Tusen takk for gode råd! Skal ta pumpa etterpå for nå sirkulerer det så dårlig
Pass bare på temperaturen når du bytter vann.

Ancistrusyngel er svære ømfintlige for endringer i temperatur, og så lite som 2 grader kan drepe de. Vannet du tømmer i karet bør derfor holde lik temp som karet selv har

Ellers er det ingen grunn til å ikke bedrive vannbytter og annen rens ved ebhov selv om du har yngel. Småttisene vil nok pile vekk fra filteret når du begynner å løfte det opp uansett
Tilfeldig bekjentskap
© Carina Olsen
Reklame for plussmedlemskap