Dere som har fin kornet sand i akvariet

hvordan unngår dere mye avføring/overfladisk dritt som ligger som eit teppe oppå sanden?

hadde sand, men byttet til grus og da vart problemet vekke med en gang

men leser jo at sommerfugl cikliden helst skal ha sand... :S
Mulig at årsaken til at jeg ikke har dette problemet er at jeg har corydoras.. .og de roter jo rundt i sanden hele tiden, og virvler opp alt løst slik at det kan bli sugd inn i filteret.

Det lille løse jeg ser, suger jeg ut med slangen når jeg tapper ut vann ved vannbytte.

Og ja, sommerfuglene vil aller helst ha sand. Grus reduserer mulighetene deres til åutøve naturlig adferd
Jeg har heller ikke problemer med at ting blir liggende på sanden, siden jeg har Corydoras overalt. De sørger for at alt blir sugd opp av filteret istedet.

Hender jeg finner noe rusk i et hjørne, men det tar jeg meg av ved slamsuging en sjelden gang Ellers slamsuger jeg aldri, det er ikke behov for det med Corydoras.
Jeg har også et juwel 180l. og har en sandflekk i midten av karet mitt, der samler det seg litt dritt til tider, men det samler seg like mye på grusen min! du ser det bare lettere når det legger seg på sanden!

Jeg skifter vann hver søndag, og støvsuger litt her og der samtidig, og det holder seg pent på sandflekken, til neste helg

Men har nettopp fått tak i malaysiske sandsnegler, og de dytter rundt på sanden og skifter på sandkornene, og spiser i tillegg litt avfall som ligger hist og pist, har bare 3 stk. så merker ikke så stor forskjell, men de blir flere etter hvert
Hmm
Går helt fint jeg slamsuger vist jeg ser mye sjitt, men er ikke noe problem her egentli.
God vannsirkulasjon og overdimmensjonert filter (-pumpe).
Inaktiv bruker
Ingebjørg
hvordan unngår dere mye avføring/overfladisk dritt som ligger som eit teppe oppå sanden? hadde sand, men byttet til grus og da vart problemet vekke med en gang men leser jo at sommerfugl cikliden helst skal ha sand... :S


Hei Ingebjørg.

Jeg har også sand i to av kara mine og jeg har en del dritt fra fiskene mine liggende på bunnen etter et døgn eller to.
Men sjarmen med akvarie og fiskene er jo å holde på med dem så jeg slamsuger og steller karene mine daglig. Nå har jeg karene stående i underetasjen hvor vi bor og å holde på med rengjøring, foring og stell av karene mine er terapi.
Men selv om jeg har en god del med "drittfisker" i karet er det ikke et "teppe" på bunnen av den grunn

Mvh
Kai R.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap