Hvor mye tid tar akvariehobbyen?

Hei!

Jeg har ingen erfaring med akvariehobbyen, men jeg vurderer sterkt å sette meg inn i det og anskaffe mitt eget akvarium. Jeg syns akvarium og fisker er så utrolig vakre!

Jeg skjønner at det krever mye forberedelser og at det er mye å sette seg inn, men det virker spennende og overkommelig. Det jeg imidlertid ikke vet, er hvor mye tid akvariehobbyen egentlig tar? Jeg kan se for meg at det tar mye tid i starten, men når man har nådd punktet det akvariumet er oppe og går... Hvor mye tid vil det gå med per dag og per uke til akvariumet?

Og dersom man skulle reise bort en helg eller en uke... finnes det "langtidsfor" man kan gi til fiskene, eller bør man få noen til å passe de?

Jeg har kjempelyst på akvarium, men jeg har også et travelt liv så jeg må vurdere om jeg har tid til det eller ikke. Derfor alle disse spørsmålene. På forhånd tusen takk for eventuelle svar!
Anbefaler akvarium på det sterkeste!

Du har rett i at det er mest "styr" i begynnelsen. Men så og si all den tiden er tid brukt på å lese seg opp på oppstart av akvarium, vannverdier så du skjønner hva som skjer i karet ditt, og det å lese om forskjellige fisk og planter. Akvariet skal jo stå med vann og innredning (og filteret påslått i 4 uker før du kjøper fisk).

Så det er mye lesing og mye venting i begynnelsen. Ikke så mye action

Når akvariet er oppe og går er det slett ikke mye tid som trengs. Du kan kanskje regne en halvtime per uke på det å bytte vann, tørke over glasset, og kanskje luke litt.

Den daglige tidsbruken er sånn ca den tiden det tar å skru av et lokk og slippe litt mat oppi akvariet. Dvs 2 minutter sånn ca. Legger du til 3 minutter og bruker 5 totalt, har du sjekket at filteret går som det skal og temperaturen er riktig. Legg på 10 minutter til så har du fått sjekket alle fiskene og at alt står bra til.

Så kanskje 15 minutter daglig, og en halvtime en gang i uka. Du kommer sikkert til å sitte mye mer foran karet uansett

Fisk klarer seg utmerket i minst et par uker uten mat. Å reise på ferie i en drøy uke, eller en langhelg krever ingenting annet enn å pakke og dra. Fiskene klarer seg. Det finnes såkalt "weekendfór", men veldig mange har opplevd å komme hjem til råtten mat og dårlig vann, sykdom og død. Tror nok fisken foretrekker å være litt sulten fremfor å dø av forgiftet vann. Så den biten er det ingen grunn til å bekymre seg over.

Jeg bruker vel halvannen time per dag på akvariene mine nå, men jeg har 11 akvarier som alle får to vannbytter per uke (fordi jeg har hundrevis av yngel, så de må fóres mer og da må mer vann byttes også). Så selv med en slik dimensjon på hobbyen bruker man ikke særlig mer tid enn om en drar en tur på treningsstudioet hver kveld. Da sier det seg selv at et akvarie ikke akkurat spiser opp mye av fritiden!

Men, du er advart... et akvarie blir fort til to, og to blir fire. Litersyken rammer når du minst venter det. Men moro er det!
Det er som ElinH sier,jo flere akvarium-jo mer tid tar det.

Er akvariumet for lite,vil dette også kreve mer jobb da det raskt kan bli ustabilitet i vannverdiene,f.eks hvis en gir for mye mat.
Så min anbefaling til ny akvarist,ikke for lite akvarium.

Det er også ulike typer fisk,noen fiskearter må ha mye mer stell enn andre arter.Så der er fiskebasen grei å se imellom.Eller å spørre her på forumet,hvis du har funnet arter du ønsker å ha i ditt akvarium og lurer på hvor mye stell disse må ha.
Støtter frosken. Glemte helt å nevne at det kan variere med hva slags fisk du vil ha.

F. eks å starte med 5 små discus med ambisjon om at disse skal vokse seg store og pene... kvever 30% vannbytte daglig og mange fóringer hver dag. Langt mer tidskrevende enn et litt mer "vanlig selskapsakvarie" med noen tetra, algespiser og guppy, liksom

Den anslåtte tidsbruken jeg ga baserer seg på helt gjennomsnittlige typer fisker, og ikke en "unntakstilstand" som oppdrett ofte er
ElinH: Tusen takk for langt og informativt svar! Det tar altså mindre tid enn jeg trodde. Dette har jeg tid til, og veldig veldig lyst til! Kanskje jeg virkelig skal gjøre det Jeg må imidlertid smøre meg med tålmodighet; jeg skal flytte om noen måneder, så jeg må vente til det er vel overstått. Men jeg kan alltids begynne å dagdrømme, lese, lære og planlegge nå... og disse sidene er kjempefine for nettopp det.

Jeg skjønner også at man virkelig kan bli bitt av basillen, ja. 11 akvarier er ganske imponerende!


Frosken: Tusen takk for gode tips. Vil et akvarium på rundt 100 liter være passende som nybegynnerkar? Eller burde jeg satse på noe enda større? Når det gjelder fiskene skal jeg starte med å lese i fiskebasen
I akvarieverdenen teller faktisk størrelsen Jo større jo bedre!

100 liter er en bra størrelse for en som aldri har hatt akvarium enda. Egentlig kan det vel sies at du bør gå for et så stort akvarie som du har plass og lommebok til. Jo større akvarie, jo enklere er det å holde stabile, gode vannverdier, og jo flere valgmuligheter har du når det gjelder valg av fisk.

Vil vel si at 100 - 200 liter er bra som en start.

Et tips til forresten. Under "artikler" på toppen av siden ligger det massevis av info til både inspirasjon og læring. Akvarieskolen inneholder artikler som dekker den mest grunnleggende kunnskapen en bør ha, så der anbefaler jeg deg virkelig å lese.

Start pent med "oppstart av akvarium", og rykk videre til "vannverdier". Da har du basiskunnskapen i bunn, og kan slå deg løs med alt det andre som ligger her. Og spør om du lurer på noe! Lett å føle seg overveldet i starten, men etterhvert faller ting på plass, og da er det liksom ikke så "hokus pokus" lengre likevel
Sitter akkurat her å tenker at jeg ser ikke på akvariehold som arbeid Det er kos. Koselig å sette opp når karet er nytt, koselig å plante og ordne i begynnelsen. For ikke å snakke om hvor morsomt det er nå tiden har kommet til å ha fisk oppi. Stelle og passe fisker er jo kjempe koselig.

Vannbyttene gjør seg jo omtrent selv hvis du anskaffer en sånn koble-til-springen sak. Kommer jo litt an på hvor stort kar du vil ha, men uten en slik kan det lett gå en litt tid til å bære bøtter med vann

Selv bruker jeg ikke mange minuttene hver dag på "arbeid" med akvariet. Men jeg hygger meg gjerne med litt "vått hagearbeid" fra tid til annen. Plukke litt planter, se til at alle innbyggerne har det bra. For ikke å snakke om å gi mat til flokken. Kan sitte å se på fiskene i lang tid - enda jeg har hatt mange akvarier opp igjennom tiden.

Og når folk kommer på besøk - hvor setter de seg? Uansett hvor lite akvarie entusiasme de innrømmer, så parkerer de i stolen foran akvairet og blir veldig stille leeeenge. Av og til så lenge at jeg føler meg litt lite spennende, siden fiskene får all oppmerkesomheten

Sjekk profilene på folk her på forumet og se hva de har fått til med sine akvarier - og bli inspirert til å begynne selv Akvariet på bildet ble startet 9. januar, og det ligger ikke mange timers "arbeid" bak det så langt.

Anbefaler absolutt å begynne. Lykke til
Disse sidene, forumet og svarene her gir definitivt inspirasjon Tusen takk!

Jeg skal følge gode råd, lese og la meg inspirere. Jeg har tenkt på dette en stund, og jo mer jeg tenker jo mer overbevist blir jeg om at denne drømmen skal realiseres. Spennnede, spennende... !



Inaktiv bruker
ett godt tips, ta en vann prøve av kran vannet ditt, å få det undersøkt på en dyrebutikk, da får du hvite hvilke vannverdier du har, sånn som ph-gh(hardheten) og noen til som jeg glemte navnet på i farten.
disse verdiene kan du legge inn i fiskebasen, sammen med hvor stort akvarie du har tenkt å ha, da får du popp alle fiskene som trives med det du har, så slipper du å styre emd å endre vannverdiene i begynnelsen, så kan du heller skaffe fisker som liker andre verdier enn det du har, når du har litt mer erfaring, dette sier jeg selv etter å ha lært på den tunge måten.
100 liet er sikkert greit som nybegynner kar, jeg selv begynte med ett 540liters aquastabile, og angrer ikke sekund på det. Ville nok kanskje helelr øka til 120-150L kanskje, finnes mange pene akvarier på 200 også, men nå liker jeg akvarier som det er litt størelse på å ikke "barne akvarier" på 60-80liter.

EDIT: utrolig treg jeg er til å skrive da
chr87: Tusen takk, det var lurt! Jeg vil begynne så "enkelt" som mulig, for å lære og for å bli trygg på akvariehobbyen. Så tipset om å teste kranvannet og ta hensyn til det kommer veldig godt med
Når du bor i Oslo, vil jeg anta at vannet ditt er ganske nøytralt, kanskje litt lett surt (PH under 7), og bløtt (lav GH).

Fisk som trives med bløtt, lett surt vann burde trives i de verdiene du har rett ut fra krana.

Dvs... de aller fleste fisk fra søramerika (hundre forskjellige typer tetra, corydoras, maller) og de aller fleste fisk fra Asia.

De fiskene som mest sannsynlig ikke vil trives i kranvannet ditt er fisk fra malawi og tanganyika sjøene i Afrika. Disse to sjøene har alkalisk vann (PH over 8), og høy GH så da vil du måtte endre vannverdier. Men nå er jo dette ganske store fisk som i all hovedsak krever akvarier på flere hundre liter.

Sånn helt kort fortalt vil egentlig de aller aller fleste fisk passe godt i kranvannet ditt uten behov for å tilsette en haug med remedier hver uke
Jo større jo bedre, Hansen2009
Men blir vel anbefalt minst ca. 100 liter for en nybegynner. Men for all del ordner du deg et på 500-700 L så er du jo ganske trygg på vannverdier og sånt, men så koster det jo også litt da :P
Så størrelsen på karret kommer ann på flere faktorer.
- Hvilke fisk ønsker du å holde?
- Plass i huset
- Ønsker du selskapskar eller artskar?
- Ønsker du biotop-akvarie (sånn det er i naturen der fiskene dine kommer fra), eller ønsker du et akvarie med skipsvrak, dødningshoder og farga grus?
- Ønsker du å etter hvert få yngel på fiskene dine?
* Denne faktoren gjelder også når det gjelder valg av fisk
- Skal det pynte opp i en stue, eller skal det stå på et rom som er lite traffikert?
- Og sist, men ikke minst lommeboka Større akvarier koster mer og trenger også større teknisk utstyr enn mindre kar og det koster også mer

Men jeg bør vel også legge til at jeg har trossa disse "nybegynner-reglene" siden jeg har begynt med et kar på bare 60 liter. Dette fordi jeg ønsket et artskar for Corydoras, som ikke trenger like mye plass som en del andre fisk. Det skal jo da også sies at jeg hadde lest masse om akvarieemnet i mange mnd. før jeg satte igang. Spess om vannverdier og hvordan man kan styre de var et viktig emne siden jeg skulle holde et såpass lite kar.

Mvh,
Tom-André
Inaktiv bruker
men du spurte hvor lang tid hobbyen tar, jeg bruker nå 1time annenhver dag på vannbytter, jeg tok litt uventet over noen fisker av en som fikk hasteoppdrag i mexocogulfen, og akvariet mkitt var ikke innkjørt ennå, derfor jeg har så mange vannbytter, men jeg legger en hevert ut gjennom vinduet, så da slipper jeg å bære bøtter med vann for å tømme karet, også har jeg kjøpt noe som heter krantilkobling på biltema, så da kan jeg sette hageslangen rett på krana på vaskerommet, så slipper jeg å bære bøtter for å fylle karet også, jeg bruker ferdig temperert fra krana, mange forskellige meninger om dette, men jeg kan ikke ha 200liter med vann ståendes til temperering her, så da blir det ferdig temperert vann rett fra krana. anbefales å skaffe seg ett eller annet for å kunne sette hageslange rett på krana.
Ett akvarium på 160 l ville jo da vært midt i blinken for deg, hmm, passelig at jeg selger nettopp dette og bor i sarpsborg da :P sjekk ut annonsen på finn her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16154762&WT.svl=Link
får også med en innvendig eheim pumpe (kjent merke)

Mvh: Peter
ElinH: Så bra, at de fleste fisker passer godt i Oslovannet

Sailfish: 500-700 liter blir nok altfor stort med tanke på plass. selv om jeg skjønner at det er lettere med større akvarium (?). I utgangspunktet ønsker jeg bare et balansert og ikke altfor avansert nybegynnerakvarium (selskapsakvarium, antar jeg?) ... som pynter opp i stua

chr87: Takk for info!

RunningKilla: Hehe, takk for tips, men jeg skal vente til jeg har flyttet om noen måneder. Lykke til med salget
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap