Filtervatt/blåfilter?

Hvor sitter egentlig bakteriene?

Jeg har en innvendig juwelpumpe, som ikke overraskende har begynt å blåse litt mindre... det ser ut som det skyldes filtervatten min, som ligger over blåfilteret mitt, men kan jeg ta ut denne og skylle den skikkelig, eller evt. kjøpe ny, eller er det der bakteriene mine er? har rensket den litt i akvarievann... men det blir liksom ikke så mye bedre... eller er det lenger nede i blåfilteret bakteriene lever? Jeg har også grønne filter lengst nederst, er dette det samme som blåfilter med større hull i?
Filtervatt er beregnet for å fjerne små partikler fra vannet, og er ikke ment å være bosted for bakterier (selv om det vil bo bakterier der også om vatten får sitte lenge nok). Du kan derfor trygt skifte ut filtervatten med en ny, eller grundig skylle den så ren du klarer

De grønne filtermattene er muligens nitratfilter, som er ment å fjerne nitrat fra vannet. Kan ikke så mye om dem, men mener å ha lest at de mister sin virkning etter 4 uker eller noe rundt der (mulig det var 6 uker?). Men, såvidt jeg har forstått vil disse fungere som vanlig bosted for bakterier etter disse ukene. Til forskjell fra kullfilter (svarte svamper) som må byttes etter 4 uker, ellers slipper de ut igjen alt den har sugd opp. Ta dette med en klype salt, jeg har ikke satt meg så godt inn i grønne svamper, siden jeg ikke bruker de

Men, uansett - filtervatten på toppen kan trygt skiftes ut med jevne mellomrom, det er det det er ment å gjøre uansett
Ja, den samler opp partikler bra, men blir så fort tett!

Da skal jeg prøve om det er mulig å vaske den skikkelig, og kjøpe litt filtervatt neste gang jeg er på butikken...

Jeg fikk med et kullfilter, som jeg kan sette i hvis jeg må medisinere en gang... vet ikke helt hvordan det virker men..

Når du sier det, sa faktisk butikkansatt at de grønne svampene var nitratfilter, men da visste ikke jeg så mye om nitrat som jeg gjør nå...
Takk for råd elin! tok nettopp ut filtervatten og rev av det øverste laget som var for skittent til å vaske, og vasket resten og la over Svampene... pumpa pumpet som om den var helt ny igjen!

Nå blir det nok enda mer levelig i økosystemet mitt

Ikke at det var noe problem fra før... kjøpte dråpetest for noen uker siden, og vannverdiene var omtrent perfekt

Litt lav Gh... da er vannet mitt bløtt vel?

Springvannet her jeg bor har en PH på 6,0 for det kommer fra et område med masse myr, og er derfor litt surt :S

Men er springvannet mitt bløtt da? og øker jeg PHen, får jeg mere GH?

Har lagt nedi et stort skjell og noen små, som faktisk øker PHen min, tenkte jeg skulle prøve, og vannet i karet mitt ligger nå stabilt på 7,2... selv om jeg bytter 30%vann hver uke...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap