Oppstart av 250l

Hei! er ganske fersk på akvariumsfronten..har hatt et 60L akvarium i over et år nå, så på tide å starte med et større et! Jeg har bord og selve akvariummet målene er 100x50x50..

Lurte på hva jeg trenger i akvariet..foruten planter, røtter, fisk, andre dyr, stein osv..

Hva er forskjell på utv. filter, filterpumpe, luftpumpe etc.

Burde jeg ha innvendig filter/pumpe? eller budde jeg hadd utvendig? noen som kan sende meg en lenke der jeg kan lese om dette å sette meg skikkelig inn i det.eller er det noen som årker å ta seg bryet med å forklare meg det?

Takk på forhånd!
men det står ikke noe om hvilke type pumper/filter osv jeg burde ha i et 250L akvarium..Noen som kan gi meg tips?
Er mye å velge i, eheim har bra utvendige filter/pumper. Fluval etc. Går også an å lage et blåfilter-kammer bak en innvendig bakgrunn
Sørg ihvertfall for å velge et filter som produsenten mener passer til et dobbelt så stort kar, i ditt tilfelle rundt 500 liter. Av en eller annen grunn så er produsentene utrolig optimistiske med tanke på hvor mye filtrene deres takler

Mener også at det beste er et utvendig bøttefilter enten du velger Eheim, Fluval eller noen av de andre rimeligere utgavene.
Tusen takk! skal ta med det ang. str på filter med i beregningen! men hva med luftpumpe eller anna pumpe? pumpe og filter er vell ikke det samma? for i 60L var det både luft og filter i pumpa:S noen som kan gi meg en forklaring?
Det er vanligvis ikke nødvendig med luftpumpe i tillegg. Sirkulasjonen fra utstømmet fra filteret er nok til at det skapes bevegelse i overflaten slik at oksygenopptaket der blir tilstrekkelig. Begrepet pumpe og filter brukes, litt feilaktig, om hverandre. En pumpe er den delen av filteret som pumper vannet slik at det sirkulerer. Det finnes faktisk rene sirkulasjonspumper som ikke filtrerer vannet. Filter er altså fellesbenevnelsen på både den delen som filtrerer vannet mekanisk og/eller biologisk og pumpen som presser vannet gjennom filteret.

Vet ikke om den forklaringen var forståelig ;b
ahh! ja! ble mye mer oversiktlig nå ja! men da trenger jeg egentlig bare et utvendig filter og vamekolbe, i tillegg til bakgrunn, sand, termometer, osv..
og det er anbefalt å legge slangene til filteret bak en innvendig bakgrunn?
Jepp, det er stort sett det du trenger.

Selv bruker jeg ikke innvendig bakgrunn så jeg er ikke sikker på hvordan slangene og slikt monteret på slike. Vil egentlig tro at du ikke behøver noe bak bakgrunnen hvis du ikke planlegger å lage filtrering bak, men dette vet jeg altså ikke noe særlig om. Får satse på at andre kommer med informasjon når det gjelder akkurat det
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap