Flytte fiskene midlertidig?

Skal ta ett vannbytte i mitt 180 liters kar ca.70-80% pga dårlige vannverdier, skal i samme slengen gjøre om en del i karet,beskjære planter, bytte planter, suge slam osv. lurer da på om jeg bør flytte alle "leieboerne" mens dette gjøres. Og kan jeg slippe de oppi ett kar som egentlig står til innkjøring (verdiene er helt fine her) i og med at det kun er snakk om ett par timer maks..

Vil og bare fortelle hvor takknemmelig jeg er for at dette forumet finnes, har fått mye hjelp på Akvaforum både av medlemmer og alt innholdet her inne.

Nybegynneren
Det kan du gjøre, så lenge ph og temperatur er den samme. Sjekk spesielt ph fordi et brått fall i ph (hvis den er lavere i karet som står til innkjøring f.eks.) gir fisken sjokk og kan få fatale konsekvenser.

Er disse to like, kan du bare ta dem over der og la de svømme rundt i det karet så lenge. Da kan du ta deg god tid med ominnredningen o.s.v i det gamle
Hvis du har fisker som er enkle å fange er det greit nok, men hvis de er vanskelige å fange ville jeg ikke brydd meg med det. Mer stressende med lang innfanging 2 ganger enn å bare la dem være i karet mens du flytter planter.

Personlig ville jeg bare latt dem være.
Ok takk
Ph'en er på 7,5 i innkjøringskaret og tempen er 24 grader, det de er i nå er ph'en på 8(en av grunnene til vannbytte at ph'en er for høy.) og temp 25 grader.
Da skulle vel dette gå bra, eller??

Nybegynneren
Mvjnz
Hvis du har fisker som er enkle å fange er det greit nok, men hvis de er vanskelige å fange ville jeg ikke brydd meg med det. Mer stressende med lang innfanging 2 ganger enn å bare la dem være i karet mens du flytter planter. Personlig ville jeg bare latt dem være.


Ja, de fleste er lette å fange, hvis det er noen som ikke er så lette så kan jeg la de være mens resten får flytte inn på hotell for ett par timer

Nybegynneren
Nybegynneren
Ph'en er på 7,5 i innkjøringskaret og tempen er 24 grader, det de er i nå er ph'en på 8(en av grunnene til vannbytte at ph'en er for høy.) og temp 25 grader. Da skulle vel dette gå bra, eller??


Nei, jeg sa hvis ph'en er den samme.
7.5 og 8.0 er ikke det samme.

Hva er det du egentlig har i akvariet som gjør at ph stiger til hele 8?
mona o
[QUOTE=Nybegynneren]Ph'en er på 7,5 i innkjøringskaret og tempen er 24 grader, det de er i nå er ph'en på 8(en av grunnene til vannbytte at ph'en er for høy.) og temp 25 grader. Da skulle vel dette gå bra, eller??


Nei, jeg sa hvis ph'en er den samme.
7.5 og 8.0 er ikke det samme.

Hva er det du egentlig har i akvariet som gjør at ph stiger til hele 8?

Ja jeg vet jo selvfølgelig at 7,5 og 8 ikke er det samme, men du skrev også "Sjekk spesielt ph fordi et brått fall i ph (hvis den er lavere i karet som står til innkjøring f.eks.) gir fisken sjokk og kan få fatale konsekvenser."

Tenkte derfor at 0,5 ikke er et brått fall.

Nybegynneren
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap