Forslag til fisk i et 60l selskapsakvarie

Jeg vil gjerne ha gullfisk (Carassius Auratus), men det ser ut til at karet er litt for lite for den typen fisk, eller hva?
Derfor vil jeg gjerne ha forslag til en fin og fargerik sammensetning av fisk! Jeg har lagt Rådasand 0,8 - 1,2 mm i bunn, så fisk som foretrekker denne typen sand er så klart best På forhånd takk!
60l
Hva med noen guppy,platy,ancistrus og neontetra?Da får du en fin blanding av farger samt en gjeng som tåler mye og går lett ilag. Har akkurat den blandingen i min 60l bare jeg ikke har neontetra enda. Har også myyye flyteplanter og der oppdaget jeg idag 10-12 guppy yngel. Det kan være kjekt å ha om du vil at yngel skal overleve. Du kan også starte med å få tak i gratis eller veeeeldig billig yngel som du selv forer opp og får til voksne fisk. Da har du hatt en veeldig billig start og mulighet for videre yngel er stor. Men skal du ha levendefødere må du huska å ha flere hunner enn hanner. gjerne 3 på en hann.På guppy har jeg 6 hunner og 2hanner. Snakk om paradis!:P Hehe.
Neontetra trives best i andre vannverdier enn platy og guppy så om du utelukker de så er Robert forslag veldig bra om du ønsker fargerike fisk som yngler lett.

Det kan være smart å legge inn et søk i fiskebasen på fisker som kan gå i kar på den størrelsen som du har og så velge en av de som hovedfisk. Da er det lettere, synes jeg, å komme med forslag til passende fisk som kan gå sammen med den. Ellers så ender du jo opp med fisker som jeg kunne tenkt meg og ikke de du har lyst på
Takk takk (:
Takk takk, nå har jeg hvertfall en god idè om hvordan jeg skal starte :P Jeg er nå litt gullfiskfan da, så jeg lurer på hvilke fisk som fungerer med de?
Du vet jo selv at karet ditt er for lite til gullfisk.
Inaktiv bruker
Forslag til sammensetning...
Hei, jeg har selv et kar på 54 liter ca... se på karet mitt her på akvaforum, sammensetningen jeg/vi har der går supert i lag, og alle stortives. evt kan man droppe Galaxy rasbora da de koster rundt 80 per fisk, og i og med at de ikke er stort større en en mini neontetra, er det mye penger. Jeg fikk mine billig i høst, og er glad for det.
kenevil
Hei, jeg har selv et kar på 54 liter ca... se på karet mitt her på akvaforum, sammensetningen jeg/vi har der går supert i lag, og alle stortives. …..

Jeg tok en titt på karet ditt, og antar, hvis fiskene dine kunne snakke, at de ville kunne si noe slikt som:

Corydorasene: ”Hjelp, kan noen være snille å hjelpe oss! Denne unge mannen har ikke fått med seg at vi liker og nesten er avhengig av FIN sand på bunnen. Disse skarpe steinene vi har her nå vil etter hvert føre til at de mest følsomme delene på kroppen vår, ”bartene” våre, vil bli ødelagt. Dette er meget vondt, og fratar oss enhver mulighet til en naturlig livsutfoldelse! Dessuten liker vi å gå større stimer enn 4 fisk, men vi er villige til å ofre alt annet om vi bare kunne få et annet bunnlag”

Apistogramma agassizii: ”Hjelp! Vi har skarpe steiner på bunnen, og noe av det beste vi vet og det mest naturlige for oss, er å ta en munnfull FIN sand fra bunnen, og rotere den rundt i munnen slik at små matrester fester seg i den spesielle platen vi har i ganen nettopp for dette formålet, for deretter å slippe sanden ut gjennom munnen eller gjellene.
Når det som her også er alt for stor åpning i den for oss avsatte hulen, pleier vi å grave fin sand opp rundt åpningen slik at denne blir akkurat så stor som vi vil ha den. Dette øker tryggheten for mor som passer egg/yngel, da det gjør det mye vanskeligere for egg-/yngelrøvere å komme inn i hulen.
Dessuten trives vi MYE bedre i bløtt, surt (lav pH) vann, men det kan vi ikke få fordi da går det ut over Mollyene, og Eplesneglene, som jo krever det helt motsatte: hard vann med høy pH!
Dessuten er det ganske så unaturlig for oss å gå sammen med Corydoras i et så lite akvarium; hvis vi tross disse forholdene skulle finne på å produsere avkom, er det forferdelig vanskelig å holde Corydorasene unna egg og yngel, de forstår seg ikke på vårt kroppsspråk når vi viser dem at vi er villige til å ofre liv og lemmer for våre små, og de kommer tilbake på matjakt hele tiden. Den eneste måten vi vil kunne få dem til å holde seg litt unna, er å angripe øynene deres, resten av kroppen deres er jo kledd med panserplater, og derfor ikke særlig følsomme for angrep”

Mollyene: ”Hjelp! Vi orker snart ikke mer! Vi ville så gjerne hatt hardt vann med høy pH, men det kan vi ikke få, for da går det ut over Apistogrammaene”

Guppyene: stemmer nok i med samme sangen som Mollyene.

Eplesneglene: ”Hjelp, kan noen hjelpe oss? Hvis vi går lenger i dette bløte vannet uten noen form for kalk-tilskudd, vil skallene våre langsomt forvitre og vi går den sikre død i møte. Men kalk er jo noe av det verste man kan gi noen av de andre artene, så vi skjønner jo hvordan dette vil gå”.

Dette massive koret ville nok være samstemmig i å be 1Betty2 om aldri å tenke på å sette opp noe lignende, at du har arter i dette akvariet som avgjort ikke bør gå sammen, at det i dette karet og med denne sammensetningen er umulig å gi alle artene optimale forhold, og at bunnlaget ditt er noe av det verste du kunne gi et par av artene.

Det er nok ”time for change”.

Lykke til!

Inaktiv bruker
Hm...
vel, for å "svare" på ditt heler kritiske innlegg...

det som er faktum om karet vårt her er det at alle fiskene faktisk ser ut til å stortrives, sneglene har fint skall, fin sand ligger det og faktisk i karet som de som har behov for faktisk bader seg i, Corydorasene ser absolutt ikke ut til å klage..
Apistogramma agassizii ene har faktisk rensket hulen til å bli akkurat slik den er nå selv, de legger egg for harde livet inni der....

mollyene: plopper unger faktisk NÅ.... ynglene får flytte..

Guppyene: har heller ikke tegn på problemer.

Eplesenglene: oh akkurat passe med kalk, ikke overkalket slik som enkelte skal ha det til at det MÅ være. skallet er faktisk tykkere en når de kom til oss fra butikk, noe som tyder på nok kalk for deres del.

konklusjon fra mange bekjente som faktisk holder akvarie som og ahr vært å sett og ment litt her og der uten å ha vist nok på forhånd... jo, dette fungerer absolutt utmerket.. så det så.

når det først skal hakkes på andre sitt oppsett av fisk i et akvarie, kan det kansje være lurt å finne mer bakgrunnstoff om akvariet man skal prøve å hakke på før man bare konkluderer....

Plussmedlem
kenevil
konklusjon fra mange bekjente som faktisk holder akvarie som og ahr vært å sett og ment litt her og der uten å ha vist nok på forhånd... jo, dette fungerer absolutt utmerket.. så det så. når det først skal hakkes på andre sitt oppsett av fisk i et akvarie, kan det kansje være lurt å finne mer bakgrunnstoff om akvariet man skal prøve å hakke på før man bare konkluderer....


Blir kanskje litt tåpelig å kommentere innlegget, så lenge du plutselig ble en "inaktiv bruker", men når du henviser til karet ditt som et eksempel til etterfølgelse så blir det naturlig at noen kommer med synspunkter.

Det er bra at det fungerer utmerket hos deg, men de fleste erfarne akvarister vil ikke anbefale blandingen og forholdene.
Plussmedlem
1Betty2
Derfor vil jeg gjerne ha forslag til en fin og fargerik sammensetning av fisk!

Hvorfor ikke satse på en stor stim med kardinaltetra?
Med guppy og andre levendefødere så blir karet så fort fullt
Jeg mistenker at du har så lyst til å holde gullfisk at du er fristet til å ignorere hva som blir sagt her. Kjøp deg heller noen oransje mollyer eller noe, så kommer du aldri til å oppleve å måtte angre når du ser gullfisken du liker henge opp-ned i overflata pga at du ga den feil stell

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap