Oppstart av 160liter

Etter å ha knølet med mitt utvendige filter så lenge at jeg nestn overbeviste meg selv om at innvendig var bedre (til jeg fikk det til å funke.) så har jeg nå endelig fått en 160liter til å begynne å forberede seg til å ta imot fisk etterhvert.

Men nå lurer jeg litt på hvor kompitable fiskene jeg vil ha der er, det jeg ØNSKER å putte i er:

ancistrus
keisertetra
kardinaltetra
venusfisk
kampfisk

Tviler på at jeg faktisk finner keisertetra til salgs, men lov å håpe.. har ønsket å holde denne fisken siden jeg begynte med akvarium.
Alle skal jeg ha en passe stor stim av, bortsett ifra kampfisken selvsagt. Er det noen av disse fiskene som IKKE vil like hverandre? Og er det sjangs for at en av artene vil hindre en annen i å yngle? (bortsett ifra å potensielt spise yngelen da, men det skal bli en god porsjon mose og flyteplanter der.)


-kunne også tenkt meg å holde eplesnegler, men av det lille jeg vet om de så foretrekker vel alle ovenfornevnte arter surt vann mens eplesnegler trenger kalk? Finnes det noen snegler som kan holdes sammen med disse fiskene?
Hei ikke for å pirke men les grundikt nå
Etter å ha knølet med mitt utvendige filter så lenge at jeg nestn overbeviste meg selv om at innvendig var bedre

etter å ha knølet ??

eeeeeeee :P
Hei
kaiser tetra og kamp fisk går nok ikke du :/
Christoffer Helland
knølet



"Knølet"

en handling som innebærer masse feiling og styr og ekstraarbeid.

Mulig at litt dialekt snek seg inn der.


hmm så keiserne vil være slemme med kampfisken, det er synd.. men nå er det sånn at jeg sannsyneligvis aldri vil se sånne fisker til salgs på tropehagen her i Trondheim lell, takk for tilbakemelding!
Så var det lysrør... her er jeg veldig åpen for forslag, men ser for meg at jeg må ha et lysrør som er ment for planter, hva annet har dere å anbefale?
Jeg vil bare nevne en ting som slår meg ved fiske-ønskelisten din, og det er at det var ført opp mye stimfisk. Mulig det bare er meg, men jeg blir lettere stressa og synes det ser fryktelig rotete ut i et akvarium med mer enn èn, maks to, arter med stimfisk. De fyker jo litt hit og dit alle sammen, og det hele blir et salig rot med småfisk så godt som overalt.

Jeg tror du ville få et mye mer harmonisk inntrykk av akvariet om du holdt deg til èn stimfisk-art, og heller økte på med litt flere av den. Muligens to arter, om du ikke klarer å avse alle tre artene på ønskelista di

Kanskje du kan droppe kardinaltetraen, til fordel for keisertetra, og så sette inn noen venusfisk i tillegg? Min gruppe med venusfisk holder forbausende bra i hop, de henger rundt i en ganske tett gruppe hele tiden, med korte avstikkere i blant for et par hanner som skal "tøffe" seg for hverandre eller for litt lek mellom en hunn og en hann i mosen Hos meg er de eneste stimfisk i karet, det er kun Corydoras på bunnen, så det er ingen fisk som kan true dem til å holde flokken samlet. De bare gjør det, ser det ut til.

Jeg tipper de fleste zoobutikker skal kunne bestille keisertetra for deg. Det er ikke en så uvanlig tetra. Og om noen butikker skulle gi uttrykk for litt nølende tvil om at dette skal være mulig å få tak i, så går det vel mest på litt velvilje tror jeg
Jeg har hatt keisertetra selv, det er en absolutt nydelig tetra Hannene har safirblå øyne og hunnene har smaragdgrønne
Keisertetrastimen min, 14 stk mener jeg å huske, hadde jeg sammen med scalarer. Hos meg oppførte de seg alltid eksemplarisk, og det var aldri tegn til noe finnenapping e.l. på scalarenes lange, flotte finner.
Men hvordan de reagerer på det fristende sløret til en kampfisk tør jeg ikke si noe om. Men mye planter i overflaten skulle gi kampfisken sjansen til ro og tilbaketrekking om den føler for det.
Takk for langt svar mona

innledningsvis så var planen bare å holde kardinaltetra i akvariet sammen med kampfisk, men det viste seg at loretotetraene mine var venusfisk, som blir dobbelt så stor, så de skal jeg flytte over fra 10literen, som egentlig var for lite til tilogmed loreto tetra (de blir 2.5cm)
-når det er sagt så fikk venusfiskene nydelige farger bare en halvtime etter jeg slapp dem i(hadde dog bært rundt stakkarne i en pose i flere timer), og ser ut til å stortrives. Men de skal over til det store karet så jeg er sikker på at de trives.
Du har et poeng med antall forskjellige stimfisk, da i utgangspunktet planen var å ha kardinaler som forhåpentligvis vil yngle, men med et par mindre stimer istedetfor en større så blir det ihvertfall litt variasjon i farger og atferd. Har sett at venusfiskene har morsom stiming, kardinaltetra skal visstnok være noen av de som er flinkest i det om jeg skal tro infon her på akvaforum

Keisertetra og kardinaltetra er liksom en blanding jeg alltid har villet hatt, vet ikke hvorfor men for meg så er de liksom for akvarium hva koi er for hagedam.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap