*pumpe*

Har ett 55 liters akvarium med noen kampfisk og snegler. Det er innebygd pumpe, men denne begynner å streike.

Har fått forståelse av at vist man bytter vann daglig så trenger jeg kansje ikke pumpen inntil videre, er dette tilfelle?

Reidun Slettvoll
Har ett 55 liters akvarium med noen kampfisk og snegler. Det er innebygd pumpe, men denne begynner å streike. Har fått forståelse av at vist man bytter vann daglig så trenger jeg kansje ikke pumpen inntil videre, er dette tilfelle?

Du kan la være å bruke pumpa hvis du skifter ca. 30%
Vann hver dag.
Takk takk for svaret da får jeg prøve på det!
Kun for en kort periode... å bytte vann fremfor å ha et filter er ingen langvarig løsning.

En annen ting er at om det gamle filteret står en stund før du får kjøpt et nytt, vil alle filterbakteriene være døde, og det er ikke mulig å kickstarte det nye med filterguffe fra det gamle filteret. I et slikt tilfelle står du foran 4 uker med daglige vannbytter selv etter at du har fått kjøpt et nytt filter.

Det beste er å få tak i et nytt filter så fort som mulig, mens det enda er litt liv i det gamle, slik at du har levende filterbakterier som kan flyttes fra det gamle filteret over i det nye. På den måten slipper du å bytte vann daglig i ukesvis.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap