Kjøre i gang kar på ca 500l m filtergørr fra innkjørt kar...

kameraten min har fått et akvarie på ca 500l som var lekk og fullt av malawi ciklider. fiskene bor midlertideg hos meg og akvarie er nå tett.
jeg har et innkjørt akvarie på 320l 0g et på 275l begge med innkjørte filtre. lurer derfor på hvor mye av filtergørra jeg kan ta ut av hvert filter uten at det ødelegger balensen i mine kar, og hvor mye som er nødvendig å putte i filteret på 500l for å kunne starte det opp å flytte fiskene tilbake?
jeg har ph på 7 og gh på 8 i begge mine kar. malawiene skal ha på på ca 8 og gh 15-20.
vil denne forandringen i vannverdier ta livet av filterbakteriene hvis den skjer brått? evt hvor fort kan jeg forandre ph og gh uten at de dør?
Tror ikke han vil kunne starte opp med en eneste gang.
Det tyvstarter og du sparer litt tid, men ikke sånn at han kan sette inn fiskene med engang.
ok, men hvor lenge må han vente med å flytte fiskene? regner med det uansett lønner seg å ikke flytte alle på en gang...
syns så synd på de, 20 røde zebraer har ikke så stor plass i en liten 110l...
kan jo ta med vannet fra dette karet også, hvis det hjelper noe
Poenget med kickstarting er jo nettopp det å kunne sette inn fisk med en gang Så det kan man. Men vent til dagen etter, så vannet i det nye akvariet er skikkelig luftet, riktig temperatur og slikt.

Jeg kickstarter ofte filtere. Det jeg gjør er å tømme all filtergørra fra et tønnefilter rett over i filtertønna til det nye. Kurvene med det splitternye filtermateriale er i den nye tønna, så all filtergørra renner over det. Så slenger jeg på lokket og starter opp det nye - med gørra i. Med denne metoden setter jeg inn fisk dagen etter oppstart og har aldri hatt problemer med det. Funker som en drøm!
Alt du trenger å gjøre er altså å rense filteret ditt Du trenger ikke gi fra deg noe filtermateriale, bare gørra som er i filtertønna.

Hvis du og kompisen din har samme type filter med samme type svamper (Eheim har en blå svamp mellom kurvene), så kan du i tillegg ofre din blå filtersvamp og gi den til hans filter. Der sitter det masse fine bakterier. Det går ikke ut over bakteriekulturen i din, du har millioner av dem i det øvrige filtersubstratet. Du legger bare inn en ny blåsvampskive i ditt eget filter.

Har rappet den blå filtersvampskiven som er midt i tønnefilterne mine mange, mange ganger, og flyttet dem til nye filtere for å kickstarte (+ filtergørra da). Det går aldeles strålende.
så flott!!! ganske sikker på at det går an å bytte svamper også kan jo klippe de til hvis de ikke passer helt. takk for svar
Jeg har et kar som kjøres inn. Har skvist vann fra et innkjørt filtermateriale til det nye. Gått ca 10 dager nå, og det nitritten øker fortsatt. Ingen fisk i karet, bare planter, røtter og bunnsubstrat.
Så det finka ihvertfall ikke på min innvendige pumpe :p
kanskje det blir annerledes m innvendig filter? eller at det ikke var nok filtergørr?
Kan være at det ikke var nok gørr eller noe lignendes ja
Jeg pleier bare å gni en innkjørt filtersvamp mot en ny filtersvamp i det karet jeg vil kickstarte. Har fungert perfekt hver gang.

Når jeg starter et nytt kar lar jeg det stå et par dager og innreder osv, deretter kickstarter jeg filteret og setter umiddelbart inn fisk. Siden karet allerede er innredet og filteret igang og vannet riktig temp, er det ingen grunn til å vente til neste dag med å sette inn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap