Fant malla mi død i dag.

Inaktiv bruker
I går var fiskene mine helt finne. I dag fant jeg malla død og nesten oppspist.
hva har skjedd. den har sikert død i natt men den virka jo så fin.
Ut fra opplysningene du gir er det umulig å si hva som har skjedd (Du gir jo igrunnen ingen opplysninger)

- Hva slags malle var det?
- Hvor lenge har du hatt den?
- Hvor lenge har akvariet vært i drift?
- Hvordan gjør du det med delvannsbytter? Hvor ofte osv?
- Hvor mye og hvor ofte forer du (og hvor mange fisk har du i akvariet/ hvor stort er akvariet?)
- Ser øvrige inbyggere friske ut?
osv
Har du sjekket vannverdiene ?
En vanlig grunn til at fisker dør er at det oppstår nitritt i karet på grunn av at du har gitt fiskene for mye mat, men det er dermed ikke sakt at det er derfor fisken har dødd.
Det oppstår ofte nitrit når du har ett nyoppstartet akvarium, hvor lenge har det vert i drift ?
Inaktiv bruker
- Hva slags malle var det?
Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´

- Hvor lenge har du hatt den?
Kjøpte fiskene 22 januar.

- Hvor lenge har akvariet vært i drift?
Akvarie har vært i drift siden september 2008.

- Hvordan gjør du det med delvannsbytter? Hvor ofte osv?
1-2 ganger i uken (er dette forlitte/formye?)

- Hvor mye og hvor ofte forer du (og hvor mange fisk har du i akvariet/ hvor stort er akvariet?)
Jeg gir en litten klype fôr morgen og kveld. Hadde 5 fisker med malla men har bare de fire guppyene igjen. Det er et 60,9 liters kar.

- Ser øvrige inbyggere friske ut?
de to guppydamene er drektige. ellers er alle fire i fin form.
Skal etter planen skaffe meg mer guppydamer.

Skal sjekke vannverdiene nå.
Inaktiv bruker
Azoo dråpetest for N02 hviste 1.0 og det er ikke bra.
Azoo dråpetest for NH4/NH3 hviste 0

Tok et vannbytte etterpå. Noe mer jeg skal gjøre? Er fortsatt grønn når det gjelder akvarie.
Du får fortsette med daglige vannbytter (30%) til nitritt er på null igjen. Reagerer imidlertid på at du har fått nitritt i et kar som har stått så lenge. Har du renset filteret den siste tiden og hvordan har du gått fram i såfall?

Du sier også at fiskene ble kjøpt 22 januar. Har akvariet stått tomt for fisk, bare med vann, siden september? I såfall så kan det være at filteret har altfor lite bakterier til å takle den økte belastningen. Daglige vannbytter er uansett løsningen.

Hvor stor var forresten mallen? Det lønner seg ikke å kjøpe ancistruser som er mindre enn 3-4 cm siden de da ikke takler endringer særlig bra når de er så små.
Inaktiv bruker
Ja skal fortsette med vannbytter. Har kjøpt litt mer planter i dag så håper de også hjelper til.

Har hatt pompa i gang siden september, hadde også to planter oppi.
Det gikk 6 uker etter at jeg hadde startet karet før jeg fikk nitritt men nå er det bluset opp igjen. Jeg "matet også karet med litt flakfôr. Har kunn tatt vekk det verste som ikke gikk inn i filteret men som satt fast på utsiden.

Malla var 3 - 4cm når jeg kjøpte den.

Når nitritten forsvinner så skal jeg prøve å skafe meg en noe større Ancistrus
Da spørs det om det rett og slett ble for mye fisk på en gang når den ikke har hatt noe særlig belastning fra før. Mengde bakterier kommer jo an på mengden avfall de lever av. Lite belastning gir lite bakterier så det kan ta noen dager før de blir mange nok til å ta seg av økt mengde avfall.

Det er forresten en ting til som kan gi nitritt og det er om filteret er for lite til å huse nok bakterier. Hvilket filter har du i denne 60 literen?
Inaktiv bruker
Det filteret som følgte med er en HL-BT Internal Filter - Hailea HL-BT400

Tekninsk data:
Model: HL-BT400
Voltage: 110-120/220-240V
Frequency: 50/60Hz
Power: 7W
Flow: 380L/h
Max Jet: 0.9m
Recommended Aquarium: 50~110L
Weight: 0.39kg
Size: 110x82x207mm
Nei, den skulle holde til normal belastning. Er jo ikke så mange fisk i karet ditt. Da tror jeg altså jeg holder en knapp på at det er den økte mengden fisk på kort tid som er skyld i nitritt. Vil tro at det ikke tar så mange dagene med vannbytter før det har stabilisert seg igjen.

Dessuten så tror jeg det er smart å velge en litt større malle neste gang.
Lykke til
Inaktiv bruker
Planen er også at snart kommer det minst 8 guppyer til. Blir filteret da forlite?
I såfall hvilke filter bør jeg skaffe meg? Er helt grønn når det gjelder dette=/

Og skal jeg fôre guppyene mine sånn som jeg pleier eller mer/mindre??
Er en fordel om du reduserer på fôret og gir fiskene lite eller ingenting mens du har nitritt i karet, og du bør heller ikke skaffe flere fisk før du har kontroll over den.

Nå har jeg ikke noe kjennskap til akkurat filteret ditt, men ut i fra opplysningene så er det så akkurat til karet. Vil du ha litt mer å gå på så kan jeg anbefale Fluval sine filter, gjerne modifisert. Her kan du lese litt om de. Husk bare at du i såfall ikke må fjerne det filteret du allerede har før det har gått minst fire uker. Det vil si at begge må gå samtidig fram til det nye filteret har fått nok bakterier til å takle karet alene.

Her og her er forresten et par artikler som gir god informasjon om hva som foregår i filteret.
Inaktiv bruker
Ok. Takk for tips=) Håper de drektige guppyene mine overlever.
Så lenge du er flink og bytter vann hver dag til nitritten er borte så vil det sannsynligvis gå bra med de. Lykke til!
Hei-
Ser at du har tenkt deg 8 guppy..... vel, fra vårt hus kan jeg anbefaler at du er godt forberedt for yngel litt i forkant. Vi hadde 4 hunner, to hanner i ca 2 måneder. Resultatet, til min datters glede, er ca 300 nye guppy i varierende størrelser. Jeg trengte kjapt å sette opp et nytt kar og har måtte gi bort hannene for å begrense avkom. Det er jo morsomt, men med så villige fødene er det greit å tenke litt langsiktig!
Inaktiv bruker
Ja vet det=) Har alerede bestil et kar til. Og skal låne et av min bror. ok kansjke kjøpe et annet kar av han som er større en mitt.
Inaktiv bruker
Hvorfor gjemer den enne guppy dama seg i kokoshulla??
I går kveld var begge damene inni der, men i dag er bare den tykeste der??
Kanskje hun får være i fred for hannene der. Kan også være at det nærmer seg fødselen og at hun da gjemmer seg litt bort.
Inaktiv bruker
Ja hun får garantert fred fra guttene der. Har ikke sett dem inni der. For meg så ser det ut som om hun skal sprekke. Men så har jeg aldri hatt guppy og heller ikke drektig fisk. Hva kan skje med yngelet hvis de blir født nå mitt i nitrittvannet?? Vannet ble ekstremt grått når jeg bytta i dag. Men det begynner å klarne nå
Ikke så mye å gjøre med det annet enn å skifte vann. Er du heldig så overlever noen likevel, men guppyer slipper yngel rundt en gang i måneden så du får helt sikkert flere sjanser. Jeg fikk nesten yngelskrekk etter at mine to guppyhunner hadde sluppet yngel i flere omganger. Det var sikkert 200 yngel i karet på det meste (180 liter) :b
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap