Tips ønskes for hvordan man kan være aktiv akvarist på et lite sted...

Rar problemstilling for mange kanskje, men jeg merker at ting ikke er like lett for en akvarist på øya der jeg bor nå, som i byområdet der jeg bodde før.

Mine spørsmål er disse:

- Hva gjør dere med yngel når de kommer (mine paletter har ynglet 2 ganger på kort tid). Jeg regner med at butikkene i området ikke har veldig stort salg av hver type fisk, og da er det kanskje ikke like enkelt å si ja til å ta i mot 30-40 paletter på en gang. Jeg vet ikke om noen som driver med akvarier her jeg bor.

- Hva med kjøp av fisk? De fleste butikkene i området har stort sett de fiskene det går mest av. Hvordan får dere tak i litt mer "spennende" fisk?

Lurer sikkert på mye mer, men kommer nok etterhvert.

Knut B.
Å få tak i "spennende" arter er jo ikke noe særlig vanskelig.
Det er sikkert flere akvarister enn deg der du bor, men det kommer bare ikke så godt til synet.

Når det blir varmere temperatur ute, går det an å få tilsendt fisk, reker, planter ol via posten. Som oftest får man disse dagen etter sending.
Om sommeren regner jeg med at det er nesten null stress å handle fisk og brukt via annonser her på forumet, dersom selger sender via posten.
bor på øy? starte kaldt saltvannsakvarium og plukk dyrene du vil ha ut av fjæra selv ? :P
Sending av fisk i posten er for det første ikke lovlig og for det andre temmelig risikabelt. Mange tråder her inne om akkurat dette, men poenget er ihvertfall at pakkene blir utsatt for ganske brutal behandling og kan i tillegg ta lengre tid enn antatt, spesielt nordover vil jeg tro. Det er derfor store muligheter for at fiskene stryker med eller i beste fall ikke har det spesielt bra underveis.

Har du hørt med den butikken som ligger nærmest om de kan bestille fisk for deg? Butikkene pleier å få lister over fisk som er tilgjengelige for bestilling, men de kjører nok på de lettsolgte artene til vanlig. Skulle likevel tro de er villige til å bestille så sant de har kjøper på forhånd.

Ellers så er det mulig å få tilsendt eller hente fisk pr fly. Må da sendes som flyfrakt, pakkes skikkelig osv. Vet det finnes en del tråder her inne, men orker ikke lete de frem akkurat nå Flyfrakt koster selvfølgelig litt også.
Tenyrafar
bor på øy? starte kaldt saltvannsakvarium og plukk dyrene du vil ha ut av fjæra selv ? :P


Åh, det er drømmen. De siste årene har jeg hver gang jeg har vært på besøk hos folk som bor i fjæra (eller rettere sagt: rett over den), har jeg iherdig prøvd å overbevise dem om fordelene ved å sette et kald saltvannsakvarium på verandaen. Selv har jeg litt for lang avstand; jeg tviler på at jeg finner et powerhead som klarer å hente saltvann en mil fra Vågen (eller en slange som er lang nok, og som tåler å legges gjennom Bergen sentrum, og det vannet som er der vil jeg heller ikke ha).
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Martinussen
Reklame for plussmedlemskap