Kalkstein

Burde en mettet kalkstein tas ut av akvariet?

Er det et dårlig tegn om kalksteinen får sånne gulbrune områder? Det ser mer eller mindre ut som skitt som ligger på den.
Er ikke sikker på hva du mener med 'mettet', men om du skal ha kalkstein i akvariet eller ikke er avhengig av hvilke fiskearter du holder. Kalk hever nemlig både ph, kh og gh og da bør du ikke putte den i akvarier med fisker som trives i bløtt og surt vann. For å finne ut hva de forskjellige artene krever av vannverdier så kan du søke de opp i fiskebasen og lese om de der.

Misfargingen skyldes antagelig alger og er helt ufarlig.
Ok. Hadde en tanke innenfor alger, men jeg måtte bare spørre.

Jeg trodde kanskje at misfargingen kunne skyldes at kalksteinen var mettet. Altså, den vil ikke gi fra seg noe mer kalk.
Hvis en kalkstein hadde hatt evnen til å signalisere noe som helst, noe de ikke har, så ville det iallefall ikke vært fordi den var mettet. Er man mett, så er man full av noe. Ikke tom

Men som Astrid nevner; brunalger er helt vanlig, og spesielt i nystartede akvarier eller steder i akvariet der lyset er dårlig.

Du bør vurdere om du faktisk trenger kalkstein, for som nevnt hever den ph fordi den hever kh.
Tenkte kanskje algene hadde lettere for å feste seg på en mettet stein. Men da har den ikke det, og da er det oppklart Jeg mente at en mettet stein ikke ville gi fra seg noe mer kalk. Det har jeg forstått riktig, eller?

Alt er under mye vurdering før det havner oppi karet mitt ja.
Takk for svar
Hei
Det vet jeg egentlig ikke. Har hatt min over ett år, og den begynner å bli gul som du sier. Den gir i allefall fortsatt ut like mye pH og kH som vanelig Du kan ta den ut å legge den i solen i 2 døgn, ikke at det er så mye sol nå men. Så skal den bli fin som ny eventuelt kan du prøve å skrubbe den, men det fungerer vel ikke så mye.
Therese
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap