Pris på diskus?

I min lokale dyrebutikk så koster 1 Diskus 498kr er dette dyrt for en Diskus.
Det synes jeg.
Takk for svar!
Nå er jeg ikke en Discus ekspert men har sett en del på de. Her i min lokale dyrebutikk koster de fra 500,- til 1000,- kr stk.

Men om 498,- kr er dyrt er umulig å si. Prisen kommer ann på kvaliteten på fisken. Så det er umulig å si om det er dyrt, ta ett bilde av de, så er nåkk ekspertene villig til å hjelpe litt ang. pris og kvalitet.
Kommer helt an på hvordan variant av Discus og ikke minst, størrelsen og tilstanden på den. Blir litt som å si at "her hos meg skal dem ha 300' for en bil, er ikke det dyrt"? Det kommer litt an på, kan en si.

Så, det er egentlig umulig å svare på når vi ikke vet noen detaljer.

Dem er røde og nesten fullvoksne.

Det er ikke tegn til sykdom eller noen annet. Friske å raske fisker.
er de nesten voksne og friske er 500kr en god pris.

Det som er spesielt med discus er at man må ha satt seg inn i hvordan en discus skal se ut før man sier noe om prisen på den. 500 kroner for en discus kan være dyrt eller billig avhengig av hvordan den ser ut.

Ofte er det slik at 500 kroner for en discus på dyrebutikk er dyrt. Rett og slett fordi discusen har vært underforet. Den enkleste måten å se dette på er å benytte øyet og stripen den sitter i. Er det en solid farget discus må man bare tenke seg stripen. Det skal være plass til 7 øyer i denne stripen.
Har kjøpt 8 discus på Aquamanias.no og der begynte pris på 150,-. De er rolige,nysgjerrige og friske. Pene eksemplarer.De er ikke skye og redde som du ofte får i dyrebutikker(etter hva jeg har observert). Så ta deg en tur innom Kløfta og Aquamanias. Er det noen flere m erfaring fra denne butikken kanskje?
Har hentet noen diskuser derfra og er langt fra fornøyd med de.
Men dette var noen av mine første diskuser og jeg hadde ikke allverdens erfaring når jeg kjøpte de.

Kjøp aldri diskuser på en dyrebutikk, 99% av de er rett og slett for dårlige, og for dyre i forhold til den kvaliteten de vanligvis er.

Her på østlandet er det en håndfull folk som er kjent for å skaffe og selge kvalitetsdiskuser.

Men umulig å si noe om prisen på fiskene du snakker om uten bilde og det er vanskelig da også.
Men somsagt det aller meste av diskuser fra dyrebutikker holder ikke mål......
Inaktiv bruker
Butikk her med diskus for 250 tror jeg det var, virker sunne og er veldig nysgjerrige. Unge da, men utrulig skjønn. Nesten så jeg vil kjøpe noen selv..
Poenget er at det er mye dyrere å kjøpe små discus til 200 kr stk og tro at man skal klare å fore dem opp til prakteksemplarer. Det går med mye mat og mye tid før en diskus når skikkelig størrelse. Hvis man kjøper en flokk med ungdiskus er min erfaring at bare noen få av dem blir skikkelige prakteksemplarer.

Som regel vil det være billigere å kjøpe diskus til 1500 kr pr stk enn å kjøpe ungfisk til 200 kr pr stk. Og man får som allerede nevnt her både billigere og bedre fisk ved å kjøpe privat enn ved å kjøpe i butikk.

Men oppforing av ungfisk er både kjekt og spennende. Alltid interessant å følge med på discus som vokser og farger ut.
Vil vel tro at tilfredstillelsen ved å klare å få noen prakteksemlarer utifra noen småfisk til noen store flotte eksemplarer er ganske stor.

Jeg tror (utifra egen korte erfaring med discus) at det er vanskelig for uerfarne discus-kjøpere å finne ut hva som er god kvalitet, og hva som er dårlig.
Men må all discus være utstillingskvalitet da? Om en kjøper noen discus i dyrebutikk, så får man vel allikevel veldig pene fisk? Selv om de kanskje ikke svarer helt til den formelen som beskriver en matematisk pen fisk?
tja...Det spørs hvor godt vant man er og hvilke forventnigner man har. Har man først hatt skikkelige discus med perfekt form og mønster er det alltid dette man vil hige etter.

Jeg har hatt diverse diskus av ulik kvalitet og irriterer meg alltid over fisk som er mager, ikke har rette striper, har frynsede gjeller, eller som stadig er mørk i fargen, som stopper å vokse når den er 10 cm, har store øyne i forhold til kroppen, har feil form på finner eller hale osv.

Når man kjøper så dyre fisker SKAL de etter min mening være skikkelig kvalitet.
Joakim
Men må all discus være utstillingskvalitet da? [..] Selv om de kanskje ikke svarer helt til den formelen som beskriver en matematisk pen fisk? ;)

Jeg tenker at ikke all discus må være av utstillingskvalitet men hvis fiskene ikke har hatt optimale oppvekstforhold er vel dette et spørsmål om dyrevelferd:?

Hvorfor ikke gi fisken nok reint vann og nok fôr slik at den kan utvikle seg til en vakker fisk?
en annen ting som er greit å få med seg som ikke er nevnt, hva forer butikken selv med, og krev å se at diskusen spiser. ofte kan det være en utfordring å få diskusen til å spise.
er det ung diskus så spør gjærne hvor ofte de får mat.
finnes der noen bildeoversikt eller "kjøpsoppskrift" på diskus?

(om der ikke gjør det er jo det en god ide for dere diskusgærne å lage en? da vil kanskje folk se etter kvalitetsdiskus i stedet for å kjøpe katta i sekken. tenker at prisene vil da bli mere avhengig av kvalitet enn kvantitet og lettilgjengelighet for flere. og det hadde vært flott vel )

synd å kjøpe katta i sekken for nybegynnere og.
Geir Kristiansen
Det som er spesielt med discus er at man må ha satt seg inn i hvordan en discus skal se ut før man sier noe om prisen på den. Ofte er det slik at 500 kroner for en discus på dyrebutikk er dyrt. Rett og slett fordi discusen har vært underforet. Den enkleste måten å se dette på er å benytte øyet og stripen den sitter i. Er det en solid farget discus må man bare tenke seg stripen. Det skal være plass til 7 øyer i denne stripen.



Geir har vel beskrevet dette bra. Er det snakk om voksen fisk bør de ha en kraftig panne sett forfra.

Jeg personlig mener at discus ikke er en nybegynner fisk.

Du bør ha sett en del discus før du kjøper dem, og da ser du fort hva som er bra. Dette er ikke like lett med VF discus da disse ofte kan være i meget dårlig kondisjon etter turen hit til Norge.

du har nok rett.

men nybegynnere kommer alikevel til å kjøpe diskus og kanskje ofte diskus av ymse kvalitet og dermed opprettholde markedet for lavkvalitetsdiskus. og butikkene vil fortsette å ta de inn pga profitt.

hvorfor ikke hjelpe nybegynnere til å gjøre et mest mulig riktig kjøp? det vil jo kun gagne diskusmiljøet og seriøse oppdrettere?

at den skal se slik og slik ut sier ikke meg noenting. ikke skal jeg ha diskus enda(om noen år kansje). men jeg skulle gjerne visst hvordan en fin diskus ser ut, i stedet for at jeg tror at diskusen jeg ser i butikken er flott når den ikke er det. og bilder med forklaring er kjempegreier. godt mulig det finnes en slik kjøpsguide men jeg har ikke funnet den og lurer derfor på om andre vet om den
Ok!
Takk for svar!

Ville bare vite det.
Så når jeg får lært meg mer så, kjøper nok jeg meg en del Diskus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap