Omgjøring av akvarie

Endelig skal fiskesuppa her ryddes opp i. Vi har blitt enige om hvilke fisker som skal bort og jeg har fått frie tøyler til å gjøre nesten hva jeg vil Så når lyset bare slår seg på her i karet så skal jeg få lagt ut bilder av de fiskene jeg ønske å byttte/selge. Jeg har et Juwel 110 eller 120 L med innvendig pumpe med grusbunn. Skal skifte til sand (det har jeg lest om her inne så det tror jeg skal gå greit) og beholde corydorasene mine. Jeg har 3 stk så må nok skaffe noen fler. Er det noe mer jeg må tenke på når jeg skal gjøre om karet til sandbunn?
Du må huske på at i sand blir det stillestående vann og kan skape gasslommer. hvis du skal renske hele akvariet så er det anbefalt å bruke varmekabler i det. da slepper du sandsnegler som formerer seg helt sinnsykt.

er vanskelig å montere varmekabler etter det er satt opp. jeg angrer på at jeg ikke monterte varmekabler med en gang i mitt.. nå er det for mye arbeid å montere så jeg får klare med uten.
Det er mange på forumet, inklusiv meg selv, som har brukt sand fra Biltema. Vil bare nevne at jeg har vært veldig uheldig med denne sanden og fått en sand som er så finkornet og lett at den blir sugd sakte men sikkert inn i pumpen og tetter denne. Det er noe dritt!! Jeg skal gå over til sand kjøpt på dyrebutikk da denne også er finkornet men tyngre slik at det går an å ha sirkulasjon i karet uten at det blir sandstorm. Tror kvaliteten på Biltemasanden kan variere veldig mht støvinnhold, det er mange som er fornøyd med den.
Sandsnegler er flinke renholdere som snur og vender på sanden, jeg går gjerne for både varmekabler og snegler jeg! Men så liker jeg sneglene, og blir det for mange kan jeg alltids putte noen over i karet med praktbotia.
Kanskje jeg skal kjøpe sand fra dyrebutikken da. Snegler ja det var jo også noe. Men jeg har bare ett kar. Hva gjør jeg med dem når de blir mange? Hvor tykt lag med sand må en ha?
Poseidon
Kanskje jeg skal kjøpe sand fra dyrebutikken da. Snegler ja det var jo også noe. Men jeg har bare ett kar. Hva gjør jeg med dem når de blir mange? Hvor tykt lag med sand må en ha?

Jeg har sand fra dyrebutikk. Mener det er rådasand 0.33mm (altså den mest finkornete jeg tror du får tak i). Men med tanke på planter anbefaler jeg ihvertfall hakket over. Men sanden er veldig tung virker det som, så for litt siden guramien som pisket opp en sky av sand med halen, og det datt ned igjen på sekunder og ikke noe grums i vannet. Og det koster vel bare 150kr for en sekk med 25kg, så riktignok 3 ganger så dyrt som biltemasanden (etter hva jeg har hørt), men virkelig verdt det.
Jeg har den fineste sanden, og plantene vokser helt fint i den. Sandsneglene gjør ikke så mye for sanden blir for tung til at de kan grave seg noe særlig ned, så jeg rører litt rundt med slamsugeren når jeg bytter vann.
Jeg betalte 250 kr for 25 kg med 0,17 mm. Håper jeg ikke har blitt flådd... :P
jeg kjøpte sånn hvit veldig finkornet sand i dyrebutikken. Kostet 50kr for en liten pose, måtte ha 5 poser i mitt 63liters for å skape en fin bunn. ser noe i tråden min men ikke så godt.

eneste som er litt dumt er hvis jeg flytter på noe så blir vannet litt grumsete, legger seg etterhvert igjen.
Biltema sanden funker fjell hos meg! Plantene trives og sandsneglene
tror jeg betalte 49 kroner for 25 kilo. Kornstørrelsen fra biltema (den største) var 0.2 til 1mm. Den andre var 0.1-0.7 mm.

Ikke noe iveien med biltema sanden av mine erfaringer. Løp og kjøp.
Tusen takk for mange gode svar. Har lest på andre tråder her inne at biltema ikke får inn ny sand før i uke 10. Spørs om jeg orker å vente så lenge Men fiskene har jo bodd med grus leeenge nå så de holder vel ut noen uker til tenker jeg. Da får jeg enda bedre tid til å lese mer om hvordan jeg skal få dette til.
Det er litt tvil med hensyn til om den nye biltemasanden som kommer inn egner seg for akvarier. Det ryktes at det muligens er olivinsand og den er ubrukelig til akvarier. Foreløpig er det bare et rykte, men man bør undersøke dette før man tar den i bruk. Les her (innlegg 101) og her (innlegg 2).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap