Bytting av vann?

Nok et spørsmål fra meg her i dag! hehe

Når man skal bytte vannet i akvariet (eller 30% av det da..)
er det no slange eller no sånnt man bruker for å få vannet ut av akvariet da eller? kan vel ikke drive å dytte liter-målet opp og ned i akvariet tusen ganger heller! Da blir vel fiskene passe skremt stakkar!

Sikkert mye av det jeg lurer på som jeg får svar på når jeg først kjøper akvariet, men jeg vil liksom ha greie på det FØR jeg kjøper det jeg!:p
Jeg bruker "hevert" systemet. Det er bare en gammel hageslange som jeg har festet litt myggnetting i på den ene enden (for at fisk ikke skal forsvinne inn), den enden putter jeg i karret og lar dekkglasset holde den på plass. Den andre enden suger jeg alt jeg makter i og putter ned i en sluk på badet (FØR vannet kommer og treffer munnen din). Da vil vakumet trekke vann opp og ut av akvariet og ned i sluken.

Fyller opp igjen med samme slange fra kranen på badet (kobler da til en sånn hageslange kobling som går fra vask til slange. Slike får du kjøpt på alle baderoms-butikker eller clas-ohlson.)
Jeg pleide jeg og, å bruke et litermål men etter noen månder så, så jeg en slange=en slags hevert-slange den er kjempe bra.
Den kan man buke til å bytte vann, suge opp dritt og slam og den slags og fylle med vann i akvariet=a har du en egen akvariebøtte med vann og tar heverten oppi den istendenfor andre veien.
Den koster 99kr i Dyrebutikken i Halden på Tistasentret.
Jeg skrev litt saktere til og skrive enn
NorthHawk.
Hevert er det som gjelder. Men man trenger ikke suge på slangen, det syntes jeg er ekkelt. Det jeg derimot gjør er å fylle opp slangen med vann i forkant, fra vasken f.eks.
Slamsuger
Du kan også bruke slamsuger som du f.eks. kan kjøpe på www.webzoo.net
(Skriv "slamsuger" i søkefeltet på www.webzoo.no så "popper" det opp forskjellige forslag).

Geniale saker! Lykke til!!
Man kan også fylle litt vann fra akvariet (når du står der) i begynnelsen av slangen også gi den et raskt rykk, for så å putte slangen ned i karet. Det gir veldig bra vakum. Slangen må være over vannoverflaten da man gir det et rykk. Bare et lett tips.
Jeg gjør det slik, rett ut i sluken i vaskerommet.
Helge
Jeg gjør det [URLBLOCK1], rett ut i sluken i vaskerommet.


hmm hadde det ikke vært lettere å bare feste noe svamp i enden på slangen?


-Bruker man hevert og starter den med å suge i enden så tror jeg du er garantert til å smake på akvarievannet ditt, egentlig ikke så dumt, oppmuntrer til å bytte vann så ofte som mulig så man slipper å smake drittvann.

Jeg synes jeg fikk med meg et sted at å rense bunnen egentlig var overflødig ? Ihvertfall så lenge man har en rimelig mengde planter?
Går det ann å bruke en sånn helt tynn strømpebukse (for damer)i enden av brusflaska?

Er så redd for å miste yngel
Bruker man hevert og starter den med å suge i enden så tror jeg du er garantert til å smake på akvarievannet ditt


Jeg har ved et par anledninger brukt hevertmetoden, men bruker gjennomsiktig slange slik at jeg ser hvor vannet er. Ikke smakt på akvarievann ennå
Jeg har også sånn gjennomsiktig.
Da ser jeg når vannetkommer av enden av slangen.
aha! Takk for svar! Da må jeg skrive opp slange også på lista over ting jeg trenger!
Ja men
men da sitter all møkka fast i strømpebuksa=)
jahanzeb
men da sitter all møkka fast i strømpebuksa=)

Nettingstrømpe er tingen Ellers så går det an å sette på en sil av samme typen som sitter på innsuget på utvendige bøttefiltre. Regner med at denne kan bestilles og kjøpes separat. Har enda ikke rotet meg til å få tak i, men har planer om det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap