Er ikke helt sikker på denne pumpa! + nitrit !

Hei

Her fyrer på med med enda noen spørsmål.

Jeg har kjøpt meg nitrit dråpetester, denne slo ut på rød. Så jeg driver byter 20-30% vann hver dag å hjelper sakte men sikkert.

Men noen sier at filtre må bygge opp bakterier, men litt dumt spm kanksje men hvilket filter? de inni eheim pumpa mi ? denne filten?

Jeg har bare en uttvendig Eheim pumpe, som er bygd opp slik fra toppen:

Rist topp
7-8cm med filt
7-8cm med biostein, slike hvite med hull i
rist bunn

Er dette nok? skal jeg legge flere lag evt?

Jeg var litt kjapp med fisk oppi karet så nitriten tar jeg på min kappe, nå vil jeg bare bekjempe den på riktig måte vikke miste fiskene mine vettu!:P

Jeg har disse for øyeblikket hvis det er viktig.

1xsugemalle
2x ryddemalle :P
8x Guppy
2xdverggurami
2xsverdrager
5xneon tetra
2xskalarer
Det er i selve filtermaterialet inne i filterhuset bakteriene sitter. Jeg ville byttet ut det laget med filt i filterhuset med 1 fin blåsvamp og byttet biosteinen med Ephisubstrat. Og filterhuset skal jo være full, så fyll opp med Ephisubstrat. Ha eventuelt "biosteinen" din nederst i boksen, den har liten filtreringsevne og blir mest brukt for å fordele vannstrømmen inne i filterhuset, så Ephisubstrat og blåsvamp øverst.
Når det gjelder fiskebestand så vil jeg nevne at jeg har en 54-liter med 2 vanlig ancistrus, 2 dverggurami og 8 neontera, det er akkurat passe i et slikt kar. Jeg ville solgt scalarene og sverddragerene da de trenger mye større kar enn 63 liter. Gå inn og kikk i fiskebasen, så ser du hva de enkelte fiskeslag trenger av plass. Du får ha lykke til.

Jon
hei

takk for raskt svar.

men hvis jeg bytter ut filten i pumpa mi, vil ikke de bakteriene som har bygd seg opp der forsvinne helt å jeg er tilbake på start? karet har stått å kjørt i 2 ukers tid.

Nå har jeg kjøpt masse biostein å filt, å har ikke råd til å bytte, iallefall ikke ennå. kan jeg legge det slik så lenge ?

Rist topp
filt
biostein
filt
biostein
rist bunn

Skalarene skal over i større kar etterhvert, innen en 1års periode.
Oppsettet ser jo greit ut det, hvis du ikke får byttet fitermateriale foreløpig, men husk at filterhuset skal være fullt. Når du engang får byttet filtervatten med svamp, noe jeg anbefaler, så tar du bare filtervatten og klemmer ut det du kan ned i filter huset, og bakteriene blir igjen og gjør jobben sin.

Jon
takk skal du ha. men en liten ting. sikkert litt dumt men må spørre.

når du sier "filter huset" er det INNI toppen av pumpa? eller er det inni dette rommet hvor filten å biosteinen legges? for planen er å åpne toppen en dag for den bråker litt. evt rense den tenkte jeg da
Jeg ville satset på 50% vannbytte i noen dager og så gradvis som testen blir mot orange-gul, gått over til 30% daglig til testen er helt gul.

Det er også viktig at du ikke fòrer fiskene dine i denne nitritt perioden, det tåler de fint, kan gå mange dager uten mat.

Når du begynner å mate igjen, gi de lite mat. Mye bedre med for lite mat enn for mye.
Filterhuset er der filtermaterialet ligger, ikke i selve pumpa som driver filtret.
Trond Stegarud
takk skal du ha. men en liten ting. sikkert litt dumt men må spørre. når du sier "filter huset" er det INNI toppen av pumpa? eller er det inni dette rommet hvor filten å biosteinen legges? for planen er å åpne toppen en dag for den bråker litt. evt rense den tenkte jeg da

Med filterhuset så mener jeg det "rommet" hvor filtermaterialet ligger, altså biosteinen og filten ligger.
Og tenk om alle nybegynnere hadde hvert like flinke til å spørre som deg, da hadde det hvert mange flere lykkelige akvariefisk i Norge. Veldig bra.

Jon
da har jeg byttet masse vann hver dag. begynner bli mer orange på skalaen nå ikke KNALL rød lengre. men jeg har ikke foret på 2dager nå, blir 3 i morgen. Kan de gå lengre uten? eller burde jeg fore litt selvom jeg har nitrit problemer?

en annen ting, vil ikke nitriten bygge seg opp igjen når jeg slutter med daglie vannskift? tar vel sikkert en gooo stund før det har bygd seg opp bakterier i filtret
Når nitritt perioden er over og testen er gul så er du nok over faresonen. Det som er viktig å huske på er å ikke overbelaste pumpa di med å tilføre flere fisk til å begynne med. Og fòre veldig lite den første tiden.

Du bør ikke gi fiskene mat før testen er blitt gul, og da i kun meget små mengder. Etter at du er blitt kvitt nitritten så kan du jo gjøre kontroll målinger innimellom. Men som sagt, ikke spring til og kjøpe masse nye fisk så snart testen er gul. La ting få stå og gå seg til.

Ingen fare med å "sulte" fiskene i denne nitrittperioden, det tåler de veldig godt, så ikke bekymre deg for det.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap