Trenger hjelp til plantenæring/ lys/akvarium.

Har egetlig veldig mange spørsmål nok en gang.

Kjører 180 L Tank med Co2 Har Veldig mye planter av masse sorter.
Samtidig har jeg rundt 100 Kirsebær reker.
Hva er ideelt for plantenæring? Har prøvd ut 2-3 forskjellige uten noe serlig effekt i forhold til å gå uten. Har kun brukt tabletter til nå.

Hva bruker dere og hva er best?

Har planter om å starte opp et nytt kar på rundt 400-600 L
Lurer derfor på hva jeg burde velge og hva som er best?

Vis jeg skal kjøre Co2 med utvendig pumpe hva burde jeg velge?
Hvordan lys er best for plantene?

Kjører i dag 2x 30W Floraglo og Lifeglo 2 og er veldig fornøyd med det.
Men vil opp litt klasse om det er mulig

Kan ikke svare på alt, men bumper ihvertfall tråden og håper noen ekte planteakvarister stikker innom

Plantenæring og reker kan være problematisk. Det skal være trygt å bruke bunnlagsnæring, men en del planter krever flytende gjødsel og flytende gjødsel kan utgjøre en fare for rekene ifølge enkelte reke-eksperter. Andre mener at flytende gjødsel ikke utgjør noen skade i det hele tatt eller at bare de ømtåelige rekeartene er utsatt. Om du velger å ta sjansen eller ikke er opp til deg.

Planteakvaristene sier vel at det minimum bør regnes 0,5 watt pr liter når det gjelder lys og helst enda mer. Det anbefales også å bruke T5-lysrør.

Stort mer har jeg vel ikke fått med meg annet enn at ekstra gjødsel og co2 ikke har så mye for seg om det ikke er tilstrekkelig kraftig belysning i tillegg.

jeg tror jeg kan hevde at om du bruker co2 og ikke tilsetter gjødsel, så vil plantene fort spise opp næringen som er i akvariet og begynne å dø. såsant det ikke er masse fisk der.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap