Medisinere etter innsetting av ny fisk?

Da jeg handlet hos en annerkjent akvarie-butikk nylig, sa den ansatte at det var lurt å medisinere etter innsetting av ny fisk uansett.

Kjøpte en molly hann og fem villguppy. Bare mollyen skulle i hovedkaret. Den så frisk og fin ut og kom ifølge butikken fra en sterk stamme og var oppdrettet i Norge av en privatperson. Syntes det var fælt å medisinere hele karet hvor filter og alt fungerer fint (bank i bordet) bare i tilfelle, så jeg har ikke gjort det.

Burde jeg det?

Villguppiene går i eget kar. Ene hunnen ynglet forresten natten etter at hun kom i hus
Bare tull å medisinere bare for at du får ny fisk. Hva skal du medisinere mot? Og hvilken medisin skal du bruke? Det vet man jo ikke når det ikke er noen konkret sykdom...
Hei
Dette hørtes bare rart ut.. har aldri hørt en skal medisinere akvarie uten å ha sykdom i akvariet.. å medisinere i seg selv kan jo skape ubalanse i ett velfungerende akvarium.. la det være du.. det er mitt tips
det er fordi at de nye fiskene kansje har med seg sykdom fra butikk, så for å være sikker på at de gamle fiskene ikke blir smittet, så er det greit å medisinere. skal det i karantene først eller i eget kar er det ingen fare.
det har jo litt dumt hvis de gamle fiskene dine dør pga. nye fisk. hvis fiskene dør rett etter innkjøp er det bare de nye fiskene du har rett på å få nye på, ikke de gamle, derfor mener de at det er greit å medisinere.

isteden for å skulle medisinere så er det mange som har kantene karr, fordi de ikke vil medisinere hele hovedkaret hvis det skulle ha vært en sykdom der.

hvilke medisin? man kan bruke alle esha sine uten om at det blir noe ødelagt i karret. (prater da om filter/bakterie kulturen)

det står faktisk på esha sine medisiner at man skal medisinere ved nye fisk.
men, nei ikke nødvendig.
wolflady
Dette hørtes bare rart ut.. har aldri hørt en skal medisinere akvarie uten å ha sykdom i akvariet.. å medisinere i seg selv kan jo skape ubalanse i ett velfungerende akvarium.. la det være du.. det er mitt tips


Dette er ikke helt korrekt du, er ikke alle medisiner som påvirker filterbakteriene og dermed ikke balansen i karet. F.eks Esha exit mot hvitprikk. Kan være greit å ta en behandling med denne medisinen om du tilfører arter som er svake for akkurat denne parasitten.Siden denne parasitten ofte gjør seg gjeldene ved innføring av ny fisk, grunnet stress.

Kjøper man feks VF fisk så er det også vanlig å behandle disse i et eget karantenekar for å fjerne parasitter og andre umlumskheter som disse fiskene evt måtte ha med seg.
Karantene kar er den beste løsningen for den som er seriøs.

Kan være lett å si "pytt de drar ikke med seg sykdom lell" da bør du ihvertfall være forsiktig med hvor du handler, har fått akvariene mine rasert av innkjøpte fisk et par ganger i min historie..
Tom Kristiansen
[QUOTE=wolflady]Dette hørtes bare rart ut.. har aldri hørt en skal medisinere akvarie uten å ha sykdom i akvariet.. å medisinere i seg selv kan jo skape ubalanse i ett velfungerende akvarium.. la det være du.. det er mitt tips


Dette er ikke helt korrekt du, er ikke alle medisiner som påvirker filterbakteriene og dermed ikke balansen i karet. F.eks Esha exit mot hvitprikk. Kan være greit å ta en behandling med denne medisinen om du tilfører arter som er svake for akkurat denne parasitten.Siden denne parasitten ofte gjør seg gjeldene ved innføring av ny fisk, grunnet stress.

Kjøper man feks VF fisk så er det også vanlig å behandle disse i et eget karantenekar for å fjerne parasitter og andre umlumskheter som disse fiskene evt måtte ha med seg.

du har jo også esha 2000 som tar forskjellige bakterier, du kan kjøre esha exit og esha 2000 sammen.
Da ble jeg enda mer i tvil
Kjøpte med esha 2000 og Exit, for jeg får ikke tak i dem der jeg bor.

Har karantenekar. Der er villguppyene. Men de har altså akkurat ynglet bittesmå villguppybabyer som jeg antar mollyen ville ha rensket ut temmelig raskt. Har litt lyst til å bevare dem. De skal få eget større artskar etterhvert.

Har yngelkar også, men der går noen ganske store guppyyngel-hanner pluss noen mindre av ubestemt kjønn.

Byttet 10 prosent vann før jeg satte den i hovedkaret fredag og 20 prosent vann i dag. Har alltid litt salt til levendeføderne (1 gram pr 10 liter).

Forsto det sånn at esha 2000 og Exit tar hvitprikk og sopp. Blir det massedød av det, eller kan jeg vente og følge godt med og eventuelt medisinere dersom jeg ser utbrudd?

Ser ikke ut som om molly-hannen medfører spesielt stress. Har to molly-hunner som har vært lenge uten mann i huset. Disse er han naturlig nok interessert i.

Tom Kristiansen
[QUOTE=wolflady]Dette hørtes bare rart ut.. har aldri hørt en skal medisinere akvarie uten å ha sykdom i akvariet.. å medisinere i seg selv kan jo skape ubalanse i ett velfungerende akvarium.. la det være du.. det er mitt tips


... . Siden denne parasitten ofte gjør seg gjeldene ved innføring av ny fisk, grunnet stress.


Hvis man setter ny fisk i karantenekar først, bør man likevel medisinere da, eller? For stress ved flytting over i hovedkaret blir det jo uansett?

Jeg spurte i butikken om de satte ny fisk i karantene, men det gjorde de ikke. Vet Aquamanias, som har mye villfisk, gjør det. Her medisinerte de ny fisk i stedet. Så da er vel disse medisinert allerede. Men det har kanskje ikke noe å si, eller?
gurimalle
[QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=wolflady]Dette hørtes bare rart ut.. har aldri hørt en skal medisinere akvarie uten å ha sykdom i akvariet.. å medisinere i seg selv kan jo skape ubalanse i ett velfungerende akvarium.. la det være du.. det er mitt tips


... . Siden denne parasitten ofte gjør seg gjeldene ved innføring av ny fisk, grunnet stress.


Hvis man setter ny fisk i karantenekar først, bør man likevel medisinere da, eller? For stress ved flytting over i hovedkaret blir det jo uansett?

Jeg spurte i butikken om de satte ny fisk i karantene, men det gjorde de ikke. Vet Aquamanias, som har mye villfisk, gjør det. Her medisinerte de ny fisk i stedet. Så da er vel disse medisinert allerede. Men det har kanskje ikke noe å si, eller?

det er jo om du stoler på at den medisineringen de har fått holder eller ikke da.
for å være sikker kan du medisinere mot hvitprikk i VF karret. men hvis du skal flytte de senere trenger vel du ikke å medisinere, man kan hvis man vil være sikker, men forandringen er ikke like stor når det er i egne kar og i samme hus. vannverdiene er ofte den samme og temperaturen er ofte lik i karrene, og de får ikke så lang reise, så det blir ikke samme påkjenning når man flytter fisk fra karr til karr.
men du kan jo velge selv hva du vil.

haddej ge vært deg, hadde jeg medisinert i VF karret nå, og ikke senere når du skal bytte kar, som jeg forstod at du skulle.
Ja, jeg skal flytte villguppiene i en 60 liter, som ikke er innkjørt ennå, hvor de skal få være alene - altså ikke i hovedkaret.

Der har imidlertid den nyinnkjøpte molly-hannen flyttet inn. Bare rolige levendefødere der, to mollyhunner, et sverdragerpar og noen guppy. Karet er 115 liter. Flyttet den over med hov. Tok altså ikke med noe av vannet fra butikken. Fisken er veldig fin, frisk og rask, og ser ut til å trives veldig godt.

Hvor lang tid tar det forresten før hvitprikk bryter ut etter flytting?

Et spørsmål til:

Når man reiser lang vei til en spesiell butikk er det jo fort gjort å komme hjem med forskjellige fisker fra forskjellige kar i butikken.

De kan jo smitte hverandre hvis man setter dem i karantenekar sammen - hvis man har bare ett sånt.

Hvordan løser man det? Bør man alltid medisinere dem i karantenekaret da?

Og, tåler yngel medisinen like godt som voksne fisker?


Mange spørsmål - glad for svar
gurimalle
Ja, jeg skal flytte villguppiene i en 60 liter, som ikke er innkjørt ennå, hvor de skal få være alene - altså ikke i hovedkaret. Der har imidlertid den nyinnkjøpte molly-hannen flyttet inn. Bare rolige levendefødere der, to mollyhunner, et sverdragerpar og noen guppy. Karet er 115 liter. Flyttet den over med hov. Tok altså ikke med noe av vannet fra butikken. Fisken er veldig fin, frisk og rask, og ser ut til å trives veldig godt. Hvor lang tid tar det forresten før hvitprikk bryter ut etter flytting? Et spørsmål til: Når man reiser lang vei til en spesiell butikk er det jo fort gjort å komme hjem med forskjellige fisker fra forskjellige kar i butikken. De kan jo smitte hverandre hvis man setter dem i karantenekar sammen - hvis man har bare ett sånt. Hvordan løser man det? Bør man alltid medisinere dem i karantenekaret da? Og, tåler yngel medisinen like godt som voksne fisker? Mange spørsmål - glad for svar :)


når man har de i et karantene karr, blir kun nye fisk rammet hvis det er sykdom. dør de innen en uke tar du med død fisk og kvittering, dermed får du en ny fisk. men har du i hovedkaret, kan mange fisk bli rammet, du har kun krav på ny fisk av de du nettop kjøpte.

det med hvitprikk kan vel være litt opp og ned hvor fort det går, det trenger ikke å skje. fisk som blir stresset får dårligere imunforsvar og blir LETTERE rammet enn fisk fisk som er rolige. ikke sikkert fisken blir stresset, og ikke sikkert de får hvitprikk.
Jeg håper det beste mtp mollyen i hovedkaret. Så langt ser det bra ut.

Drar vel uansett ikke tilbake til Moss for å få erstattet 85 kroner. Men bompenger og halvannen times kjøring, går vinninga opp i spinninga.

Satser på at alle overlever, jeg.
Medisinering "for sikkerhets skyld" synes jeg egentlig er en uting. Hyppig unødvendig bruk av medisin er vel den fremste årsaken til at det dannes resistente stammer av både bakterier og parasitter. Medisinering bør derfor bare foretas når det er påvist sykdom og ikke som prevantivt middel.

Er man bekymret for de fiskene man allerede har så er et eget karantenekar hvor fiskene kan gå i 4-5 uker et mye bedre alternativ. Da kan man følge med de og eventuelt medisinere bare disse om det skulle bryte ut sykdom.

Må innrømme at jeg selv ikke bruker karantenekar og at jeg heller aldri har opplevd sykdom i akvariet etter nyinnkjøp. Det er nok en kombinasjon av hell, nøye utvelgelse av fisken i butikken før kjøp og tett beplantede akvarier med fisk som går overens slik at stresset blir minimalt.
Jeg avluser alle VF fisker før de går inn i hovedkarret, men så svømmer det fisk for ca.30 tusen der da.
Men å bruke esha 2000 eller exit er fullstendig bortkastet.
Skal man avluse VF fisk eller alle fisker for den grunn så må man jo bruke noen medisin som fungerer, aller ser jo om fiskene har hvotprikk eller andre ting som esha greiene er mot. Så det er fullstendig bortkastet viss fiskene ser friske ut.
Men det du ikke kan se, er om de har parasitter innvendig og det er det jeg avluser mine mot.
Utrolig mange VF fisker har med seg saker og ting du IKKE vil ha i karret.
Bruker praziquantel og /eller prazipro jeg, er utrolig effektiv, men selvfølgelig ikke å få kjøpt i Norge, men kan bestilles fra USA, noe som er ulovelig og mange mister medisinen i tollen, bare så det er nevt.
Og man medisinerer aldri et hovedkarr når man setter inn fisk, da bruker man karrantene karr og medisinerer der-helst BB-karr, mye lettere og følge med da.
Enig med Ken i alt, bortsett fra èn liten detalj. Praziquantel får man kjøpt i norge. Produktet heter Dactymor og selges i de fleste Tropehagen butikker. (Ihvertfall av litt størrelse). Ellers gjør Flubendazole samme nytten som Prazi, bortsett fra at Flubendazole også sies å ha effekt på bendelorm, noe Prazi etter sigende ikke har
tender
Enig med Ken i alt, bortsett fra èn liten detalj. Praziquantel [I]får[/I] man kjøpt i norge. Produktet heter Dactymor og selges i de fleste Tropehagen butikker. (Ihvertfall av litt størrelse). Ellers gjør Flubendazole samme nytten som Prazi, bortsett fra at Flubendazole også sies å ha effekt på bendelorm, noe Prazi etter sigende ikke har :)


Prazi tar bendelorm, har selv brukt den mot den.
Har hørt om den dactymor, men er det ikke andre virkestoffer der også, eller tar jeg feil?
Har hørt at den kværker filterbakteriene jeg, men det er kun hva jeg har hørt.
Rein praziquantel eller prazipro er ihvertfall harmløst med filterbakteriene.
Men dosen må opp i dobbel av hva som står i bruksanvisningen for å ta dreper på alt.
5 mg/L er vel dobbeldose, mener det står 2,5 mg/l på pakkene.
Litt diffust det der med filterbakterier og Dactymor. Høres jo rart ut, da virkestoffet er det samme som i ren Prazi, men det er sant at det er fare for filterkrasj. Filteret mitt gikk tett etter ett døgn, og var fullt av brun "guffe" som tyder på en økning av bakterieproduksjon. Men jeg opplevde ingen sporbare verdier som skulle tilsi filter "kræsj".

Snakker vi om samme orm forresten? Er ikke bendelorm det samme som "Tapeworm"? (spør da dette er relevant til tråden ang medisinering, og da er det jo lurt å bruke det mest efektive).
Tapeworm=bendelorm ja(så vidt jeg vet da).
Hmmm....ok. Såvidt jeg har funnet ut tar Prazi ikke bendelorm. Det er en av grunnene til at Flubendazole anbefales over Praziquantel. Men jeg skal ikke si du tar feil. Synes bare det hørtes pussig ut
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap