Hvor lenge kan et filter stå utafor karet i ei bøtte med vann og strøm?

Lurer på hvor lenge et filter kan stå utafor karet i ei bøtte med vann og tilkoblet strøm?

Har et lite yngelakvarie på 22 ltr og fikk små guppy-yngel i dag. Jeg kobla fra filteret og hadde det nedi ei bøtte tilkoblet strøm. I karet hadde jeg istedenfor ei luftpumpe som står og går no til ynglene... Tenkte å sette på igjen filteret etter hvert.

Grunnet til at jeg tok det ut var pga et par-tre yngler bare blei sugd rett inn i filteret...

Men hvor lenge kan filteret stå sånn??

Hvor lenge som helst egentlig, så lenge det er gjennomstrømning av vann i filteret. Skal det stå slik veldig lenge, bør du kanskje kaste nedi en klype fiskemat i ny og ne for å sørge for at bakteriene har noe mat å spise.

Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til at filteret ikke skulle kunne stå slik i all evighet, egentlig. Filteret aner jo ikke om det står i en bøtte eller et akvarium
Hehe... nei sant nok det...

Da "mater" jeg det bittelitt sånn innimellom til det får komme ned i karet igjen. Får se hvor fort yngelen vokser :o)

Tusen takk for svar!
Hvordan har du tenkt at yngelen skal klare seg uten filter da? Det blir jo forurensning i karet når du mater der, og yngelen vil jo produsere avfall.
Da må du jo skifte omtrent alt vannet i 22 literen hver dag...
Åh.. godt poeng Jeg presterte å lese "luftfilter", ikke bare en luftpumpe...!

Yngelen må jo, som Mona sier, ha filtrering, ellers må du jo skifte utrolig mye vann hver dag.

Kansje du klarer å sikre filteret på noe vis så de ikke blir sugd inn? Ellers er gupppyyngel såpass store at de er ikke så utsatt for å bli sugd inn i filteret som mange andre yngel er. Men det kommer vel an på hvordan filteret ser ut også.
Åh ja da jeg skifter nok vann :o) Har allerede skiftet en gang i går kveld og skal skifte et par ganger igjen i dag

Og jeg kommer nok til å sette inn filteret igjen om ikke så mange dagene. Ser jo allerede no at fiskene begynner å bli litt mindre "distrè" i svømminga si... så da kanske de har litt mere vett til å holde seg unna filteret.

Jeg har modifisert fluvalfilteret mitt med blåfilter istedenfor den boksa inni, men ulempen på den fluval 1 som jeg har er at det er bare ett stille... og med den virrete svømminga ynglene hadde i går så valgte jeg å ta det ut for en kort periode.. to-tre yngel ble sugd inntil og tålte ikke den behandlinga noe særlig godt..

Skal nok passe på ynglene med vannskifte vettu :o) Men måtte jo sikre meg at filteret hadde det "bra" også :o)

Veldig greit med tilbakemeldinger :o)
Modifiserte fluvaler går for å være ganske så yngelsikre. Kan ikke se for meg at et modifisert fluvalfilter skal være noen trussel mot guppyyngel. Mitt modifiserte fluvalfilter tok ikke engang nyklekte apistoyngel, og dise var vel en tredjedelen av størrelsen til en nyfødt guppy
Bruker selv et fluval 3+ i et 54 l karr med lampeøye killier og guppyer-de yngler som fy begge fisketypene og ingen friske yngler går i filteret ihvertfall.
Kanskje jeg som var litt for hysterisk... mulig de to/tre fiskene jeg plukket ut av filteret var allerede svekket og hadde lave odds....

Nå er i alle fall filteret på plass igjen og ynglene ser ut til å ha det bra og holder seg unna filteret :o)

Krysser fingrene for at det går bra med dem :o)
Til og med mine nyklekte stjernedanio-yngel greide seg fint i karet med en modifisert Fluvla 1+ så jeg er helt overbevist om at det ikke er noen fare for guppy-yngel din
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap