Forbanna slamsuger!

Hva skal jeg gjøre når min slamsuger ikke fungerer slik den skal? nå har jeg stått å rista den i 30 minutt og vannstanden er kanskje 1 cm lavere. dritlei!!!

slangen min er ca 10 meter .....

så som sagt, hva skal jeg gjøre?
må jeg suge?
prøv og ta enden av slangen i munnen og sug=)
Eler du kan jo prøve og fylle slangen litt og litt til den er full og så ta den bakerste enden og innsug enden i karet og slippe slangen i bøtta, det pleir og funke for meg
akvafanist
Hva skal jeg gjøre når min slamsuger ikke fungerer slik den skal? nå har jeg stått å rista den i 30 minutt og vannstanden er kanskje 1 cm lavere. dritlei!!!


Hva slags slamsuger har du? Det er mange typer på markedet. Det er ikke alle som fungerer uten å "trekkes" igang.... Det nytter ikke stå og riste på en hvilken som helst slange og tro at det skal renne av seg selv. Gravitasjon

Det finnes et par typer på markedet man skal, etter produsentens påstand, kunne riste i gang da de har en helt spesiell slamsugerklokke med noen ventilgreier. Er det en slik du har f.eks.? Jeg hadde en sånn, men det var ikke bare-bare å få den i gang... det var temmelig brutale rist opp og ned som måtte til for å få den i gang. Veivet jo ned halve beplantningen i karet før den starta, så den ble jeg lei av....

Alle andre vanlige slanger må man suge i enden av for å få vannet over kanten på karet og begynne å renne ned i slangen.
ja, det er den jeg har ja.
stakkars fisken blir så redd når jeg må styre sånn. det ordnet seg til slutt, men har brukt to timer å tømme for så å fylle på et 80 liters akvarium. så må finne en bedre måte ellers så går det utover regelmessig vannbytte...
Kanskje legge sugeren (sidelengs) under vann så den fylles (bør være vann der "pumpa" er). Så løfter du den nesten opp og pumper.
Har en lignende patent, men jeg har alltid sugd den i gang. Det vil si jeg mener å erindre at jeg prøvde noe risting en eller to ganger først.

Når du har så lang ledning er vel det for å kjøre den rett i avløp? Bruker alltid bøtte på så små kar for å gjennvinne sand og yngel + at det gir mulighet til å måle nøyaktig hvor mye vann som blir byttet hver gang, hindrer slendrian når jeg har det travelt. (hvis jeg bytter 20% tar jeg til 10% senere i uka og da blir det som regel 20% og da føler jeg meg så flink

Merkelig, har benyttet min i årevis og er strålende fornøyd med patenten. 530 literen slamsuges på en slik måte at jeg knapt blir vårt på fingrene. Litt bestemt risting med klokken og dermed er hevertprinsippet i gang.

Mistenker at du har en størrelse for stor klokke i forhold til karret.
huff jeg hadde også en sånn engang, ved siden av en mye simplere en med en helt basic "klokKe" med slange på, den der var et herk

Etter å ha lest litt rundt forrestn, så virker det for meg som at å rense bunnen av akvariet er overflødig, og tilogmed ugunstig? (OM MAN HAR EN DEL PLANTER)

Det er ihvertfall en vinn-vinn situasjon for meg å heller ha flere planter og slippe å stå med den slamsugeren i bunnen.

Særlig, om jeg forstår ting rett, om man har snegler og reker ved siden av også, da disse har en forkjærlighet for å spise, vel, dritt og avfall.
Du har rett i det Tenyrafar Jeg slamsuger kanskje en gang annenhver måned, maks. Det er ikke i alle karene jeg gjør det heller. Men når jeg får ånden over meg og skal være "flink", da farer jeg kun over med slangeenden en cm over bunnen og suger opp småflis og rusk som har løsnet fra trerøtter o.l. Jeg gidder ikke løfte på ting eller ta noe ut, det blir kun det som ligger litt lett tilgjengelig og synlig.
Rusk ser jeg i grunnen lite til, tror det skyldes alle Corydorasene jeg har. Ingenting blir liggende urørt, det meste rotes i og da suges det fort opp av filterne. Også har jeg sandbunn i karene. Ikke grus. Med sand blir ting feid opp av filterne mye lettere.

Det er selvsagt et godt poeng at det kan komme en del rusk og ting som skjemmer litt, i mitt kar nå så er det en del daue flyteplanter som har satt seg fast litt her og der, slitsomt å fjerne sånt uten (latskapen min hvisket at jeg skulle la de være, bra for filteret at de brytes ned sa han.) Er selvsagt en fordel å ha en tropp med pansermaller!

huff ikke frist meg til å henge meg på corydoras-epidemien Synes de var veldig fascinerende før, skal prøve å være noelunde minimalistisk på fisk nå.
Har to av de der, funker veldig godt... Bruk kortere slange (og bøtte) og bytt den gjerne med en stivere en. Den slangen som følger med får gjerne en knekk og det er iriterende. Om du ikke får teken på ristinga er det bare å suge den igang....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap