Har eg virkelig fått det til??!! :d :d

Å fått et lekspar av sommerfugl ciklidene mine??
såg nå i sted at et par har laget ei grop i ene hjørnet i karet
der hannen vifter vekk sand med finnene sine, hunnen er bort å sjekker av og til
neon tetraen står å sirkler ovr gropen :S *knurr*

hva tror dere???


[External Image]

[External Image]
Vis hunnen har vært lilla under buken så er hun leksklar.
Se om det er egg der.
Det der du sa er det dem gjør med eggene.
Vær obs på at Sommerfugler også graver groper i ny og ned uten egg men det er et tegn på at det kan komme. Mine gravde over hele karet i lang tid før de endelig la egg. men egg legger de (som oftes) på flater som stein, blader etc. men det er et godt tegn på at noe kommer til skje snart^^
hunnen er lilla under buken, og ser ut som at hun er full i rogn, for hunn hadde plutselig "vokst" :p

ingen egg etter natta
men ser at de grever groper andre plasser òg


det med egga er ingen hastesak, men hadde vore spennende å fått noen
det som er så fantastisk er at eg har fått til eit lekspar!
ja jeg vet akkurat hvordan du har det. det er ikke lenge siden mine sommerfugler brått begynte å legge egg for første gang. kjempestas! men når de har begynt å grave er det et godt tegn, men ikke bli skuffet om det kan ta litt tid før de legger egg. mine brukte gooood tid før det plutselig lå egg der en dag ^^
noen som vet hva en slags "tapp" under buken på hunnen kan vere?
Tappen er "eggleggeren".
jøss!
etter dagens episode av ugly betty, har de jammen lagt egg i ene gropen
er små, runde og går nesten i ett med sanden, så er umulig å få tatt bilde :S

skulle hatt en arbeidslampe nå, så den kunne stått å lyst på eggene i natt, så ingen knabba de (?)


edit: fant ut at eg lar lyset stå på i natt, så kan eg kjøpe arbeidslampe i morgen
Gratulerer! nå vil du se flott oppførsel fra sommerfuglene dine. jeg og min samboer satt ofte og tittet på hvordan de avløste hverandre og svømte rundt på tur. utrolig fasinerende å se på! Det kan ta noen runder før de får yngel ut av det for de trenger litt trening men har de først lagt egg tar det ikke lang tid før de legger igjen^^
men leser over alt at de legger eggene på steiner,røtter eller blad
mens mine la direkte i gropen (?)
Hver Obs! på at dem tar med eggene i groper ganske ofte.

Gratulerer med egg!
Jeg vet akkuratt hvordan det er og få fiske babyer (yngel)/-egg.
ingen fisker er like og de legger dem der de føler det er tryggest. Det er mulig de la de på et blad eller noe å flyttet dem direkte, eller så la de dem direkte i gropen for der var det minst trussel mot andre innbyggere i akvarie
alle eggene var borte i dag tidlig ;(
Da har de nok hatt egg til frokost. De får ofte "kalde føtter". Det går seg nok til mer og mer.
skjønner ikkje at de kan ha spist dem
i går kveld tok jo de så godt vare på de =(
Det er ganske vanlig, har skjedd mine bolivanere også noen ganger. Det er vel en slags panikk over at det er stress å passe dem, nybegynnergreie.
får håpe de legger egg snart igjen da
tappen er fortsatt ute
når er det "normalt" den trekker seg inn igjen?
Mine spiste også opp eggene etter en dag første gangen, andre gangen lå de i to dager men rett før de ble wigglers var de borte...

så de trenger noen runder på å forstå det. hvis du har kardinaler i karet ditt er de også utrolig kjappe til å nappe til seg noen egg. Men ikke fjern dem!

Jeg prøvde på det i håp om at det skulle være lettere for foreldrene men resultatet var at uten noen som helst trussel så slappet foreldrene såppas av at de rett og slett "glemte" egga sine iblandt og turte å svømme rundt uten at noen passa på dem og blir ikke egga konstant vifta på av mor og far vil vi mugne og det var tilfelle hos meg en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap