Masse farger på vannoverflaten!

Inaktiv bruker
Startet opp akvariet mitt for fem - seks uker siden, det er ennå ikke fisker i det. Begynte med å koke grusen og skylle karet før jeg satte opp alt utstyret, en varmekolbe og en liten pumpe som fulgte med karet. Karet er 22L, og jeg har tenkt til å ha Guppy i det. Hvor mange anbefaler dere at jeg har i karet?

Karet stod i fire uker med bare grus, varmekolben og pumpa, alt utstyret oppkobla og gående. Så ja, etter de fire - fem ukene målte jeg nitritt, og da var det ingenting. Utslaget ble gult og det var under 0,7 eller noe, er ikke helt sikker. Så for en uke siden satte jeg ned planter og litt pynt.

Tok en titt over akvariet i dag, og da så jeg at vannoverflaten hadde masse farger, nesten som om det var forurensa på en måte. Tok bilder, men dere ser det ikke så godt. Hva kan det være? Takk for svar!

Det er en begynnende proteinhinne

Sørg for at utblåsen på filteret ditt bryter vannoverflaten (skaper skikkelig bevegelse), så forsvinner den av seg selv.

Her er det en tråd om det samme.
Inaktiv bruker
Aah, så det er ikke farlig? Da plasserer jeg pumpa litt høyere bare? Nå står den blåseren helt under vann, så setter den slik at den står halvt over bare?
Neida, det er ikke farlig, men hinnen kan hindre opptak av oksygen til vannet, noe som selvsagt ikke er helt bra. Så det beste er å sørge for såpass god bevegelse i vannoverflaten (det er uansett nødvendig pga oksygenopptak) at hinnen ikke dannes. Ikke sikkert utblåsen må være over vann for å klare det, men minst så nære vannoverflaten at du virkelig ser med det blotte øye at overflaten rører på seg.

For å bli kvitt hinna nå, kan du dra utblåsen litt over slik at det faktisk plasker i overflaten. Da forsvinner den raskere. Så er det bare å teste seg frem til hvordan utblåsen bør stå for å hindre problemet
Inaktiv bruker
Takk for svar! Hevet pumpa litt og etter noen minutter ble hinna borte Tusen takk!
Hørte for noen dager siden at en slik hinne skulle betraktes som ett sunnhetstegn (men du må gjerne fjerne den). Jeg har aldri tenkt tanken før men jeg skal det i bakhodet fremover.
Siden karet har stått kun med vann har det ikke blitt innkjørt. Innkjøringen krever at du enten tilsetter ammoniakk selv hver dag, eller at det er planter i karet.

Det vil ikke produseres ammoniakk, og dermed heller ikke nitritt, i et kar uten noe levende i. Så fra du setter i planter må du vente enda 4-5 uker før du kan putte i fisk.

I et så lite kar anbefaler jeg egentlig ikke noe annet enn en kampfisk eller to-tre killier og en eplesnegle som algespiser, men hvis du vil ha guppy kan du til nød putte oppi to hanner. Ingen hunner, siden du da vil få masse yngel, og det er det ikke plass til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap