Angående seilfinne molly og black tail platy

Jeg har et par Gule seilfinne mollyer....og et par med Platyer.. de er kjempefine, og nå er begge hunnene gravide....
jeg lurte på litt fakta om dem.....

Hvor lenge går den gravid?
Hvor mange unger får den?....

evt hvor lenge må man ha ynglene avskilt før jeg kan ta de sammen med de andre, med tanke på at de blir spist?.....

Har jo hatt yngler før, men nå vil jeg prøve å begolde ynglene så de ikke blir spist ogsånn.... har putta platy hunnen i ei fødekasse og skal kjøpe ei til i morra eller overimorra.... :0)

takker for svar
Levendefødere går derktige i alt fra 30- 70 grader. Hvor lang tid kommer an på tempratur og fiskens tilstand, om den er stresset...

Å si hvor mange yngle den får er også veldig vanskelig å svare på, fra 1 og oppover. De alle fleste som har Molly, Palty og Guppy får nåkk yngel, de er no nesten som yngelmaskiner.

Du kan flytte yngelen tilbake til foreldrene når du ser at yngelen ikke får plass i munnnen til foreldrene.

Har du lest om å ha fisker i "fødeboks" ? Det er ikke lurt. Ofte får levendefødere så mange yngel at noen av de vil klare å gjemme seg om du har litt gjemmeplasser, som f.eks mose ( javamose eller gaffelmose), hurtigvoksende planter, osv.
Fisken blir ofte veldig fort stresset nå du ha en i en liten fødeboks. Det kan i værste tilfelle føre til å fisken dør ( ikke uvanlig ) eller at det tar mye lengre tid før den slipper yngelen.

Så heller kjøp deg noen flyteplanter, mose, eller noen hurtigvoksende planter i stenden for den fødeboksene. Det er mye bede for fisken.
Jeg vet bare at Sverddrager får som regel 20-200 yngel.
Fisken Magnus
Levendefødere går derktige i alt fra 30- 70 grader. Hvor lang tid kommer an på tempratur og fiskens tilstand, om den er stresset... Å si hvor mange yngle den får er også veldig vanskelig å svare på, fra 1 og oppover. De alle fleste som har Molly, Palty og Guppy får nåkk yngel, de er no nesten som yngelmaskiner. Du kan flytte yngelen tilbake til foreldrene når du ser at yngelen ikke får plass i munnnen til foreldrene. Har du lest om å ha fisker i "fødeboks" ? Det er ikke lurt. Ofte får levendefødere så mange yngel at noen av de vil klare å gjemme seg om du har litt gjemmeplasser, som f.eks mose ( javamose eller gaffelmose), hurtigvoksende planter, osv. Fisken blir ofte veldig fort stresset nå du ha en i en liten fødeboks. Det kan i værste tilfelle føre til å fisken dør ( ikke uvanlig ) eller at det tar mye lengre tid før den slipper yngelen. Så heller kjøp deg noen flyteplanter, mose, eller noen hurtigvoksende planter i stenden for den fødeboksene. Det er mye bede for fisken.



Okay.... men alle mine yngler har blitt spist før da....har endel planter ogsånn, men har noen hissige fisker....
tenkte å bruke en 15liter eller en bolle med pumpe om jeg får ut no yngel av fiskene....... tror dere at det går?
til bollen har jeg sett ei pumpe på nettet som kan gå....
Biofoam Luftdrevet filter.....
Jeg putta platy-mamman i fødeboksen i går , men hu er slankere i dag, så egentlig så trur jeg hu har fått unger, mens jeg har vært på jobb også spist dem.... hmmm.....

Hu seilfinnefisken jeg har som skal ha unger.. hmm kanskje jeg burde putta hu i 15litern og latt hu være der litt?... hu er "sprengeferdig".....
ganske bra med planter oppi der å :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap