Guppy i 22l?

Inaktiv bruker
Har som jeg skrev i et innlegg under her skaffa meg et 22L'rs akvarie. Dette har stått nå i fem - seks uker med pumpe og varmekolbe, full rulle døgnet rundt. For ca. en uke siden puttet jeg oppi planter, og lørdag tok jeg oppi pyntegjenstander (En bro og et lite slott). Kan jeg ta fisken oppi nå? Har målt nitritt både før og etter plantene kom nedi, og den viser at det er under 0,7 eller noe sånt. Resultatet av nitrittesten ble hvertfall gult! Men ja, over til saken, jeg har tenkt til å ha guppyer nedi karet. Har lyst på fem stykker, to hanner og tre hunner, går dette, eller får de for liten plass? Takk for alle svar!
22L er egentlig for lite til alle fisk.
Og nybegynnere bør helstikke begynne med små kar under 60l for små kar er det vanskligere og holde vannkvaliteten bra.
Du kan ha Guppyer der, men vis du vil at dem skal ha det bedre så bør du ha dem i et minst 50l cirka.
Du kan også ha reker eller snegler.
Jeg gikk miden fellen jeg også når jeg kjøpte mitt første akvarium på 25l.
hehe!
Men nå snart skal jeg kjøpe meg et 220-300l.
Jeg ville heller satsa på reker som Kirsebærreker el. Bare søk "reke" øverst til venstre, og du vil få 30 treff! Les litt om de forskjellige... Du kan i tillegg ha f.eks. sebrasnegler eller noe. For noen år siden hadde jeg guppier i en 30L, og det gikk OK i begynnelsen, men det ble fort vanskelig å holde vannverdiene "riktige" så fiskene strøyk med en etter en.. Jeg starta for to uker siden opp et kar på 28L, og jeg har planer om å ha reker i det. Nå som jeg har lest artikler o.l. om nitritt, amoniakk osv veit jeg hva fiskedøden for noen år siden kom av. Tror nok dine guppier kommer til å lide samme sjebne med mindre du omtrent overvåker vannverdiene til det ekstreme. Så konklusjonen er: Les litt om reker for å se om det kan være et bedre alternativ for deg! Lykke til!!!
Innkjøringen begynner ikke før det finnes organisk materiale i karet, dvs planter/snegler osv, med mindre du har tilsatt ammoniakk hver dag selv.

Det betyr at du må vente til karet har stått med planter i4-5 uker før du kan putte fisk oppi.

Et kar med kun grus og vann produserer ikke ammoniakk, og blir derfor ikke innkjørt.
Mvjnz
Innkjøringen begynner ikke før det finnes organisk materiale i karet, dvs planter/snegler osv, med mindre du har tilsatt ammoniakk hver dag selv. Det betyr at du må vente til karet har stått med planter i4-5 uker før du kan putte fisk oppi. Et kar med kun grus og vann produserer ikke ammoniakk, og blir derfor ikke innkjørt.

Dette har jeg faktisk stusset på selv. Da jeg kjøpte min 63 liter sa zoo-dama at jeg ikke trengte å kjøpe planter osv før jeg kjøpte fiskene... Så Akvariet mitt sto med grus, pumpe, varmekolbe, aquasafe og masse annet dritt, og noen fake-planter i noen dager før jeg kunne kjøpe fisk... Men bortsett fra temperatur-forskjeller og aquasafen osv, gir dette fryktelig lite mening. (Er på "nitritt-kur for fortidliginnsattefisk" nå...)
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar Har nå fått tak i tre guppyer i dette karet. Hørte litt med akvariedamen i butikken, og hun sa at en kunne ha åtte guppyer i et kar på 22l, stemmer dette? Uansett, har skaffet meg en hann og to hunner. Tror begge hunnene er gravid. Har et ekstra kar hvis det blir for mange etterhvert. Tusen takk for råd ang. snegler og reker og andre ting! Har hatt guppyene i snart en uke, og det virker som om de trives, men det vil tiden vise. Legger snart ut noen bilder
lurer på hvor logikken til 8 guppier i 22 liter kom fra hehe, var det tilfeldigvis 8 guppyer hun hadde igjen eller? :P

En regel er vel noe sånt som 1cm fisk per 1 liter (2 nå tror jeg.) og det blir ikke mange centimetra på hver av de guppiene. Denne regelen er selvsagt bare en tommelfingerregel.

Fiskene vil sikkert trives i 22literen din selv om det er litt lite, og selv om du tilsynelatende har problem med en av dem allerede. Du blir nødt til å lære fort.
Lykke til!
Men jeg vil bare minne deg på det Mvjnz skreiv på lørdag, et akvarie uten noe annet enn grus og pumpe vil ikke bli innkjørt siden pumpebakteriene ikke får noe avfall å "jobbe" med! Vær obs på vannverdiene, og du bør helst sjekke NH3/4 og NO2 jevnlig om mulig.. Hyppige vannskifter kan dessverre bli nødvendig! :/

Personlig syns jeg det høres litt vel mye ut med 8 guppier! Husk at zoo-forretningene lever av å selge, ikke nødvenigvis for dyras beste! Tror nok 3 stk pluss evt unger er nok!

Igjen, lykke til! Håper alt går bra!
For å si det sånn: Jeg har et 60 liters kar som guppyyngelen skal få når de vokser til. Der kan jeg maks ha 10 guppy, hvis jeg ikke skal ha andre fisk.

22 liter er for lite for guppy i lengden. Jeg hadde tre hannguppy i et karantenekar på 25 liter i tre uker. De stresset veldig. Da jeg fikk dem over i hovedkaret på 115 liter sammen med de andre, ble de som helt andre fisker. Nå svømmer de harmonisk rundt, napper alger og koser seg.

Kjøp et større kar til guppyene dine, så kan du heller bruke 22 literen til yngel.

For det blir fort mange guppybabyer. Jeg akaffet en hann og tre hunner før jul. Nå har de blitt til 17 og jeg har ikke løftet en finger for å redde noen fra å bli spist. Alle er født og har vært de første ukene ni hovedkaret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap