Ønsker hjelp og råd til diverse ting :)

Har holdt på med akvarium et par år og føler meg like fersk vær gang jeg skal sette i gang noe nytt Hehe

Akvarium fra http://www.akvarieudstyr.dk/ ?

Noen som har erfaring med disse type akvariumene?

Størrelse akvarium i cm(L x B x H): 70 X 70 X 70, Størrelse: 343 liter
Silikonetype: Klar silikon
Med Dekkglass
Kr 3410 .- + Frakt.


2 stk. Eheim Professional 2224

Eheim's profesjonelle generasjon av bøttefilter garanterer best
mulig rensing av vannet og er lette å håndtere. Firkantet design
gir ekstra stort filtervolum. Særdeles lett å håndtere og rengjøre
med integrerte lukkeventiler og slangeholder. Filtermaterialet kan
fjernes separat i kurver for enkel rengjøring. Ideell til kombinasjon
mekanisk, biologisk og absorberende filtermaterialer. 3 års garanti.

Spesifikasjoner:
Akvariestørrelse: opp til 250 liter
Filtervolum: 2,3 liter
vannmengde: 500 liter/timen
Forbruk: 8 watt

Per stk, Kr 1450 .-

Noen som ville anbefalt noe annet?
Ciklider fra Sør-amerika Skal gå i dette karet samt en del SAE og Evt Otto.

Selv Lagd Bakgrunn. (isopor)

2000 kr .-

Ser at flere har prøvd isopor løsning..
Noen som bruker dette som har erfaring med dette ?
Noen ulemper?

Armatur

Ramp Glo 2x24w x 4. = 192 W/ 343 Liter = 0,55 Watt pr Liter.
( Monteres Direkte på på Glasskanten. )
61cm lang, passer til akvarier på 58-101cm langt.
748 kr pr stk.

Noen som har noen erfaring med den type armatur?

Har som sakt prøvd å søke inne på forumet også Men vil gjære høre litt mer og hva dere synes. Og dele litt meninger og spørre litt

Karet vil totalt ligge på rundt 12.000 før Co2 blir innlagt.
Dette skal jeg vente med... Inntil jeg ser hvordan det går med det andre karet og Co2. Også Ganske fersk der
Blir det ikke for lite sirkulasjon med de to pumpene? En slik utvendig er jeg sikker vil fikse den biologiske filtreringen helt fint med normal fiskemengde men sirkulasjon er de ikke særlig gode til. Da er innvendige bedre synes jeg.

Har ikke så mye erfaring fra Eheim Filtre. Har kun brukt et par av classic filtrene. Synes de fungere bra.
Har ikke tenkt å ha noe innvendig pumpe i dette karet.
Noe bedre råd på hva jeg kan bruke?
Karet skal jo også være godt beplantet.
Har sett litt rundt og denne 2026 skal vis være bra?
Men 2 stk sånne vil jo si 2000 L/T med filtrering.
Fiskene mine kommer evt til å bli 10 ciklider i størrelse 6-12 cm.
Og 6 Sae og 6 Otto. Samt evt et par Golden Nugget. eller Ligende.

Disse vil jo kunne holdt til 700 L ca og mitt er jo 343 litt redd for at det blir for kraftig sirkulasjon for planter og fisk?


10 sør-amerikanske fisk i en 340 liter!? Da bør du være nøye i valget av fisk. SA ciklider er svært territorielle når de er kjønnsmodne.
For all del, Eheim er bra de. Utvendige pumper er jeg også helt for men jeg betviler at 500 teoretiske liter i timen kommer til å imponere i ett så stort akvarie. Skal du ha planter vil de også bremse sirkulasjonen noe. 2000 liter i timen høres bedre ut, det er ca hva jeg har i 540 literen min og da kan jeg etter som jeg stiller utblås/innsug lage ganske god sirkulasjon, eller ikke alt etter som.

I 70 liters planteakvariet mitt har jeg denne, og jeg har måttet sette inn en sirkulasjonspumpe til for å få flyttet rundt på vannet.
Takker for svar Med tanke på at det kommer til å gå rundt 20 fisk oppi der.
Evt litt mindre sørafrikanse fisker om det krasjer litt?

Nå har jeg vært og hørt litt med min butikk kjent.
Med tanke på at vannet vil være på rundt 280 L i karet etter Isopor bakgrunn og 25-35 Kg med fin sand.

Så var det mest ideelt å gå får en 2028 mente hun.
Selv mener Eheim at den passer til kar opp til 600 Liter.
Men 2026 opp til 350 Liter. Ser jo at filter kapasiteten er en del høyere på 2028 men vann gjennom strømning er bare 100 L/T mer i timen.

Men 1 av 2028 burde kanskje holde?

Men lurer også veldig på Selvbyggs akvarium fra den danske siden
Tror dere disse akvariumene vil holde 70 i høyde?
Er veldig usikker. Om Noen har kjøpt akvarium derfra tidligere og er fornøyd?

Ramp glo noen som har erfaring med disse armaturene?
Bilder evt?
Hvordan er disse å sette på reflektorer?

Litt redd får å kaste 4000 kr for karet og 3000 for lys

Er det noen andre alternativer.
Har vært rundt i 3-4 butikker og venter på svar på selve karet de skulle også skjekke opp andre muligheter for en sånn klikk on armatur.

Og vil dekkglass holde får å holde borte katten?
Det er også et arti spørsmål

Hva synes dere? Klør i henda etter å bestille men vil jo ikke kjøpe katta i sekken?
akvafil
10 sør-amerikanske fisk i en 340 liter!? Da bør du være nøye i valget av fisk. SA ciklider er svært territorielle når de er kjønnsmodne.


Dette har jeg ikke noe erfaring med
Godt å vite dette Hvor mange mener du at man kan ha?
2 Hunner av Sommerfugl Ciklider og 2 hanner + 1 gutt og jenta av en annen sort? Kan det gå?

Har lest veldig mange steder at hannen spiser hunnen ? Er det ofte eller bare i enkelte tilfeller? Hvordan ciklider er kos å ha og ser fine ut?

Når det gjelder filter så burde du gå for enten Eheim 2028 evt arvtageren som heter Eheim 2075 og en av disse holder plenty.

Ser en som kommentere at man skal ha mye strøm i karet, dette er ikke noe jeg vil anbefale med dvergciklider fra sør-amerika, de liker ikke mye strøm. Om du derimot skal gå for ciklider fra Malawi e.l fra afrika så er strøm i karet en fordel. Uannsett så er det bedre med stor biologisk nedbrytning i filteret enn at strømmen er sterk.

At hannen skal spise hunnen er ikke noe problem, jeg har hatt SA ciklider i alle år uten å bevitne dette. Så akkurat det trenger du ikke tenke på. Derimot så kan enkelte hanner inne for apistogramma jage hua til hu dør om hun ikke er klar for lek, men dette ordnes ved å ha godt med huler og hjemmesteder hannen ikke kommer til.

Om du skal bestille fra Danmark, så vil jeg anbefale
Takk for et godt svar Det jeg også tenkte på, Siden dette er en helt vanelig fisk/ ikke malle eller ligende. Burde ikke karet snurre rundt med strøm. Huler blir det nok av Skal selv grave ut og ordne huler i isoporen samtidig lage høyninger/klipper med huler også.
Sett litt på 2075 og den er litt kraftigere men litt mindre filter volum også men etter som 2075 skal ta over så er nok dette et bedre kjøp?

Skal bestille akvarium ja Har nå vært å hørt i flere Dyrebutikker og venter på svar på pris noen lager ikke høyere enn 60 og andre sier det blir dyrt Så vi får vente å se

Skal sende en mail til http://www.cichlidecentret.biz/default.asp og spørre om pris eller har de også en utregnings prosess som jeg ikke fant?

Men kommer jo ikke bare seff ann på prisen :=)

Har du noe erfaring med Ramp Glo?
Har selv et isopor-prosjekt på gang, har ingen erfaring med det så er rimelig spent. Har noen bilder her http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=40394&sr=1

Når det gjelder 2075 kontra 2028, så er førstnevnte bedre. Det har større volum og har i utgangspunktet 200l/t mer.

Om du leser på 2028 så den oppført med 7,3l, noe som er hvor mye filterbeholdren kan innenholde, 2075 har der 9,3l. Men når det er sagt så inneholder 2075 mere filter masse, altså 6l + 0,5l i forfilter.
Da er jeg med
Blir nok en 2075 som blir kaka da tenker jeg
Ikke så veldig mye pris forskjell heller

Noen som har noen gode tips til røde planter som krever en god del lys og vokser fort?
Har titta igjennom hele tropica :P Og fant et par men ligger jo ikke mere enn 100 planter ute der ca
Samlern 2008
Noen som har noen gode tips til røde planter som krever en god del lys og vokser fort? :) Har titta igjennom hele tropica :P Og fant et par men ligger jo ikke mere enn 100 planter ute der ca :)


Lotus? Du bestemmer selv om den skal vokse opp eller ligge fin og rød nede på bunnen. Synes også den er en av de enklere plantene en kan ha. Men den er nok ikke søramerikansk.
Helge
Lotus? Du bestemmer selv om den skal vokse opp eller ligge fin og rød nede på bunnen. Synes også den er en av de enklere plantene en kan ha. Men den er nok ikke søramerikansk.



Ahhh Det hørtes bra ut
Kjempe flott plante det
Hadde nesten glemt den Legge til på lista
Selv om Nymphea lotus opprinnelig kommer fra asia så vokser den også i afrika (muligens en opprinnelig lokalisjon det også) og den finnes forvillet mange steder i sør-amerika. Den har eksistert der så lenge at den regnes nesten som en naturlig del av floraen der. (Det er ihvertfall den informasjonen jeg har kommet over når jeg har surret litt rundt på nett.) Dette er følgelig en plante man kan bruke i flere biotoper
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap