Hvitprikk?

Fant nettopp ut at gullfisken min har en kanske stor hvit prikk midt i pannen!
Er dette "hvitprikk" eller hva nå den sykdommen heter.
den har spist veldig mye på plantene jeg har tatt oppi akvariet.. kan det være årsaken?

og hvis det.. er det noen slags medisin jeg kan bruke? og er det smittsomt?


takker for svar
Har du noen andre fisker i det akvariet, og kan du se noen hvite prikker på dem? Hvis det bare er en hvit prikk på gullfisken så vil jeg ikke tro det er hvitprikk. Har du mulighet til å ta bilde av det?
Hvis det er hvitprikk så har det ingenting med plantene å gjøre, men stress.
Les litt om sykdommer her
Hvitprikk er veldig smittsomt, men det finnes medisiner du kan bruke. Men som sagt, hvis det bare er en prikk på den ene gullfisken, så tror jeg nok det er noe annet.

kan ta bilde av den når jeg kommer meg hjem.
Den prikken ser ikke så bra ut.

har vært noen få prikker på platyene mine men det tror jeg er meningen.. var det på dem når jeg fikk dem
Fikk ikke tatt et bilde av den... har vanligvis fått det til før.. bare for teste hvordan det er å ta bilde av akvariet.. men nå virker den veldig skvetten og svømmer avgårde når jeg prøver å ta et..
En stor hvit prikk høres ikke ut som hvitprikk. Hvitprikk er som små saltkorn strødd over fisken. Angriper som regel finnene først.

Rent vann hjelper mot det meste, bytt litt hver dag fremover og se om det blir bedre.

Gullfisker er forresten planteetere og det er helt normalt for dem å forsyne seg av planter. Prøve å gi litt grønnsaker i kosten, f eks erter som du har fjernet skallet på eller agurk som du trer på en teskje slik at den synker.

De trives også best når de er to eller flere, for de er ganske sosiale, så hvis størrelsen på karet tillater det anbefaler jeg at du kjøper en til.
oki
hvor stort må akvariet være hvis det skal være minst 2 i?
har et på 80L tror det stod at det burde være 100 men siden det var 20 L ifra så tenkte jeg det ikke var så alt for galt å kaste en gullfisk oppi :P

hva annet kan det være hvis det ikke er hvitprikk forresten?
Vet det står 100 liter i basen, men personlig mener jeg det blit litt smått når de blir 25-30 cm lange... Går fint mens de er små da Jeg ville sagt minst 200 liter til en fullvoksen gullfisk, og enda større for to.

Vanskelig å si hva det kan være uten bilde, men det første som slår meg er sopp. Hvis den har klart å skade seg på et eller annet og fått et sår setter det seg veldig lett sopp i det. Da er hyppige vannbytter den enkleste kuren, men det finnes også soppmidler du kan kjøpe på dyrebutikken. Hvis flekken ser litt 'hårete' ut er det nok sopp, men hvis den er flat vet jeg ikke hva det kan være...

takk for hjelpen!

skal se om jeg kan få tatt et bilde av den i nærmeste fremmtid.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap