Rådasand og giftlommer

Hei,

Jeg har nå skiftet fra grus til fin rådasand 0,17 mm. Butikkekspeditøren sa at det lønte seg å ha noen corydas som rydder sanden, så det kjøpte jeg (5 stk). Men er det godt nok for å unngå gasslommer i sanden? Har et ganske tykt lag. Bør jeg ha sandsnegler i tillegg? Andre tips for å unngå dette?
Inaktiv bruker
ja jeg vile nok hat en liten grupe med sannsnegler vis jeg var deg =;-D
Ok, da får jeg skaffe meg det
Plussmedlem
Problemet med sandsnegler er at de aldri holder seg til en liten gruppe...
Skulle du angre på innførselen av disse så blir du aldri kvitt dem igjen (hvis du ikke skifter bunnlaget igjen...).
Jeg holder meg langt unna sandsnegler. Det er bare å søke på ordene "sandsnegler sand" så finner du veldig mange meninger om dette på AF.

Giftlommer i sand er noe oppskrytt, mener jeg.
Ok, takk for tips! Greit med et par, men ikke akkurat no særlig om det skulle kry av dem....skal lese litt om det jeg. Men det er altså ingen stor sjangse for at fisken vil dø av en slik lomme?
Jeg har sand i alle akvariene mine, og det der med "giftlommer" er jo bare tull. Fryktelig opphauset og oppskrytt. Kan aldri huske å ha sett noen skrive noengang at de har opplevd noe som helst negativt eller skummelt med det. Er det noen andre som overhodet VET om tilfeller der dette har gjort noen form for skade??? Det må være en teori og myte som har fått fotfeste og som vandrer rundt og skremmer nybegynnere.
Og HVIS en gasslomme skulle dannes nedi bunnlaget... hva tror du skjer? Hvis den pirkes i, så sier det bare "pop" så fyker den rett til overflaten som en rakett og går i oppløsning i lufta. Hva skulle egentlig skje med akvariet?? Ingenting.
Du trenger IKKE sandsnegler.

Jeg har Corydoras i alle akvariene mine, og de roter rundt i sanden døgnet rundt. Det holder sanden fin og ren, alltid "nyoppredd"

Har uvelkomne sandsnegler i to akvarier, men de ble ikke invitert dit for å si det sånn... de kom inn som blindpassasjerer via mose jeg flyttet mellom karene. Det karet jeg opprinnelig hentet mose fra er solgt nå, men da var allerede skaden skjedd og sandsneglene befant seg i to nye kar. En vakker dag håper jeg at jeg orker å fjerne alt og sette opp begge karene på ny med ny sand, og UTEN sandsnegler!

mona o
Jeg har sand i alle akvariene mine, og det der med "giftlommer" er jo bare tull. Fryktelig opphauset og oppskrytt. Kan aldri huske å ha sett noen skrive noengang at de har opplevd noe som helst negativt eller skummelt med det. Er det noen andre som overhodet VET om tilfeller der dette har gjort noen form for skade??? Det må være en teori og myte som har fått fotfeste og som vandrer rundt og skremmer nybegynnere. Og HVIS en gasslomme skulle dannes nedi bunnlaget... hva tror du skjer? Hvis den pirkes i, så sier det bare "pop" så fyker den rett til overflaten som en rakett og går i oppløsning i lufta. Hva skulle egentlig skje med akvariet?? Ingenting. Du trenger IKKE sandsnegler. Jeg har Corydoras i alle akvariene mine, og de roter rundt i sanden døgnet rundt. Det holder sanden fin og ren, alltid "nyoppredd" :) Har uvelkomne sandsnegler i to akvarier, men de ble ikke invitert dit for å si det sånn... de kom inn som blindpassasjerer via mose jeg flyttet mellom karene. Det karet jeg opprinnelig hentet mose fra er solgt nå, men da var allerede skaden skjedd og sandsneglene befant seg i to nye kar. En vakker dag håper jeg at jeg orker å fjerne alt og sette opp begge karene på ny med ny sand, og UTEN sandsnegler!


Takk for opplysende svar! Jeg har ingen erfaring fra verken sand eller sandsnegler, så jeg holder meg til det som blir skrevet her Har sett litt på tidligere tråder, og ser det er litt forskjellige meninger, men jeg vil IKKE har fulle karet med snegler....så da stoler jeg på deg Mona

Bare en liten ting, hvordan skal corydorasene oppføre seg? Jeg kjøpte de igår, og de sitter jo stille på bunnen nesten hele dagen...men når jeg slokker lyset begynner de å rote i sanden og komme fram Er dette vanlig? Sikkert dumt spm, men jeg er helt ny med disse pansermallene Jeg har forresten corydoras sterbai.
Plussmedlem
Det er ikke alle corydoras som blir "husvarme" med tanke på å være framme hele tiden.
Men sterbai er en av de coryene jeg har som er absolutt mest framme. De er ikke så veldig nervøse. Det hjelper selvfølgelig at gruppen er forholdsvis stor på over 20 eksemplarer.
Gi dem litt mere tid så kan det hende at de også er mere aktive på dagtid også

PS.
Et lite tips. Det er som oftest ikke nødvendig å sitere innlegg som er "rett over". Tråden blir fort uoversiktlig. Spesielt når sitatet er så langt
Ok, takk for tips

Da får jeg se om de blir mer sosiale etterhvert. De ser ikke syke ut, men er liksom så stille av seg. Men jeg kjøpte de igår da...kan jo være at de er litt sky i starten
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap