Guppy har fått yngel

Inaktiv bruker
Den tykeste guppydama mi fikk 5 yngel i dag. Den ene ble avlivet da den ikke kunne svømme rett frem. Mora er i en fødekasse og yngelene er i en litten rosa bøtte med luftpumpe i. Fødselen skjedde i 22 literen min. Har også en annen hunn oppi der som er drektig men hun er ikke så stor som hun som har fått yngel. Kommer det mer yngel?? Er over 1 time siden den siste kom men hun er fortsatt stor.

Skal bort i helga og lurte på om mora kan stå i fødekassa eller om hun må oppi akvariet igjen?? Og skal hun andre settes oppi 60L sammen med guttene igjen?? Og hva skal jeg gjøre med yngelene?? Er noen planter i karet men synes ikke det er så tett at yngelen kan gjemme seg. Og klarer fiskene seg uten mat fra lørdag til mandag?? Hvis ikke så kan jeg få noen til å kjøre meg innom sånn at jeg kan mate dem og sjekke om det går bra.

Trenger hjelp da jeg aldri har hatt yngel før.
Mora må du ta tilbake, for hun kan dø av stress når hunn er i en fødekasse i flere dager.
Ynglene må ha mat hver dag.
Men dem andre kan overleve i 2-3 uker.
Inaktiv bruker
Mora har jeg alerede satt oppi karet igjen. Siden hun ikke slapp ut mere. Har kun 3 yngel igjen av fem. Har gitt yngela mat men de vil ikke spise.
da er det ikke sikkert yngelen trives. knuser du foret skikkelig? de som jeg har fått spiser fra dag 1 og utvikler seg hver dag.
Uten filter så må mesteparten av vannet byttes hver dag. I tillegg så må yngel ha mat hver dag. Det er derfor lite sannsynlig at de overlever så lenge uten både mat og vannbytter. Hadde nok hatt større sjanse i hovedkaret.

Voksne fisk kan derimot greie seg i både en og to uker uten mat.
Inaktiv bruker
Før jeg reiste så satte jeg dem i et fødenett oppi karet med mammaen og den andre dama. Dette gikk fint og de lever enda=) Det foret jeg gir er alerede knust. Gir dem Tetramin Baby
Det var en smart løsning. Bra det gikk fint med de
Inaktiv bruker
Har nå satt fødenettet med yngelene og damene oppi 60Literen da det er komt nitritt i 22L. men har bare ventet på det da det er helt nytt.
Jeg leste nylig på en guppy-side på nettet at guppy har skyhøy forbrenning, og at de av den grunn derfor trengte mat ofte. Yngel burde mates 7 - 8 ganger pr dag (men bittelitt om gangen bare selvsagt) fordi guppy har så rask forbrenning at de tømmer magen hvert 20. minutt, stod det!

Nå finner jeg dessverre ikke igjen den nettsiden om guppy der det stod. Husker ikke hva den het.
Inaktiv bruker
Sikkert derfor den ene guppydama mi altid er sulten?
Har en guppy hunn som fikk 11 "unger" for to dager siden og jeg har de i nett i hovedakvariumet mitt.
Er det normalt at de kan få så mye yngel?
De første kullene er gjerne små, kanskje til og med færre enn 10 yngel, men store, eldre hunner kan faktisk slippe opp i mot 100 yngel i ett kull. Når de i tillegg slipper yngel hver 4-5 uke så blir det veldig mange fisk etterhvert. Du er herved advart Roger
mona o
Jeg leste nylig på en guppy-side på nettet at guppy har skyhøy forbrenning, og at de av den grunn derfor trengte mat ofte. Yngel burde mates 7 - 8 ganger pr dag (men bittelitt om gangen bare selvsagt) fordi guppy har så rask forbrenning at de tømmer magen hvert 20. minutt, stod det! Nå finner jeg dessverre ikke igjen den nettsiden om guppy der det stod. Husker ikke hva den het.


Det var kanskje denne siden du leste?

Tante Astrid
De første kullene er gjerne små, kanskje til og med færre enn 10 yngel, men store, eldre hunner kan faktisk slippe opp i mot 100 yngel i ett kull. Når de i tillegg slipper yngel hver 4-5 uke så blir det veldig mange fisk etterhvert. Du er herved advart Roger ;)


Hehe, det var jeg ikke klar over du.
Men takk for tipset!
Inaktiv bruker
I dag er de 3 ynglene 15 dager og de lever fortsatt. Men den enne er mye større en de andre? Klarer å se at dette er en gutt. Er det normalt at den er større??
Det er nok mer trolig at den er flinkere til å få i seg mat enn de andre. Det er vanskelig å se forskjell på kjønnene så tidlig. De endrer seg etterhvert.
Inaktiv bruker
Siden jeg skulle gjøre litt rent i akvarie så la jeg yngelene oppi en rosa bøtte, tok også bilder av dem. Så lurte på om den største er stor nok nå til å ikke bli spist av de voksne?? For tror den spiser all maten selv sånn at de to minste nesten ikke får mat=/ Og kan denne gå i et kar uten å bli "spist" av pumpa??
Jeg lar guppyene føde i det karet de går i, og guppyyngelen går med de voksne. Har vanlig pumpe også i disse kara. Men jeg har en del planter de kan gjemme seg i. Og de er i motsatt side av der pumpa er.

Ser at mange av de fødende hunnene velger å gjemme seg i dette "krattet" når de føder. Mange, dvs nok guppybarn overlever

Det at ikke guppy yngelene dine ville ta mat med en gang kan være at du matet dem litt tidlig. De har en plommesekk de tærer på den første tiden og spiser da ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap