- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tåke i vannet, har filter så det holder tror jeg
Tåke i vannet, har filter så det holder tror jeg
Inaktiv bruker

har et 375 liters kar, med tetratec ex1200 og en fluval 4 innvendig pluss aquaclear 70 1500 liter i timen med filter på,
så lurer jeg på hvorfor eg ikke får klarhet i vannet, har gh noe å si for den er ganske høy, håper noen har peiling
på forhånd takk
så lurer jeg på hvorfor eg ikke får klarhet i vannet, har gh noe å si for den er ganske høy, håper noen har peiling
på forhånd takk
Postet 28.02.09 kl 12:18
Det er neppe pga for liten sirkulasjon. Er vel heller mulig at det er det motsatte.
Dersom vannet er melkete og det er nyoppsatt, er det mest sannsynlig pga. infusorier.
Dersom det er partikkler/skit, tror jeg det er den krafrige strømmen som holder dem i bevegelse.
Dersom du har diffusor, kan det også være små oksygenbobler. Det ser du lett om du kobler denne ut et par timer.
Dersom vannet er melkete og det er nyoppsatt, er det mest sannsynlig pga. infusorier.
Dersom det er partikkler/skit, tror jeg det er den krafrige strømmen som holder dem i bevegelse.
Dersom du har diffusor, kan det også være små oksygenbobler. Det ser du lett om du kobler denne ut et par timer.
Postet 28.02.09 kl 23:57
Inaktiv bruker

aquaclear og fluval 4 kjøpte jeg på torsdag for å prøve å få det vekk, fordi jeg syns det var for lite sirkulasjon.
det er jo ganske nystartet, har vel hatt det en måned, å det har vært sånn hele tiden, det begynte med litt grønn aktig vann, så skiftet jeg en del vann vær dag et par bøtter, så hadde jeg oppi JBL clero pond tror jeg det heter da det sto at dette skulle fjerne grønn tåke og sånne ting, nå har mørklagt det i 24 timer og ikke gitt noe mat, men det er ennå det samme så jeg mørklegger det en dag til.
har forresten piraya oppi, hvis det har noe å si
det er jo ganske nystartet, har vel hatt det en måned, å det har vært sånn hele tiden, det begynte med litt grønn aktig vann, så skiftet jeg en del vann vær dag et par bøtter, så hadde jeg oppi JBL clero pond tror jeg det heter da det sto at dette skulle fjerne grønn tåke og sånne ting, nå har mørklagt det i 24 timer og ikke gitt noe mat, men det er ennå det samme så jeg mørklegger det en dag til.
har forresten piraya oppi, hvis det har noe å si
Postet 01.03.09 kl 12:51
Endret: 01.03.09 kl 12:53
Postet 04.03.09 kl 12:03
Inaktiv bruker

det har blitt litt bedre, men det er mer hvitt en grønt, hvor dyrt uvc filter må jeg ha:P
Postet 04.03.09 kl 16:18
Postet 04.03.09 kl 16:28
Endret: 04.03.09 kl 16:29
Inaktiv bruker

jeg har piraya og to plecos, substratet skiftet jeg igår, hadde biltema sand tidligere, vet ikke hva det heter det var umerket pose det er svarte steiner\grus
når jeg rengjører så bruker jeg alltid slamsuger.
ph er 6.7-7 hardheten i vannet er høyt det er det i springen og, bruker 5 i 1 strips og det var blått, det er vist veldig mye.
men jeg trodde gh og kh var det samme
når jeg rengjører så bruker jeg alltid slamsuger.
ph er 6.7-7 hardheten i vannet er høyt det er det i springen og, bruker 5 i 1 strips og det var blått, det er vist veldig mye.
men jeg trodde gh og kh var det samme
Postet 04.03.09 kl 17:06
Inaktiv bruker

har forresten 3 sverdplanter tror jeg, ikke så mye info å få der jeg kjøper fisk og sånn
Postet 04.03.09 kl 17:07
Postet 04.03.09 kl 17:09
Inaktiv bruker

hadde ikke svart biltema sand den var lys, men har satt inn ny svart grus\steiner som jeg kjøpte på fiske butikken.
men som sagt vet jeg ikke hva den heter, siden det er lite info å få her i lyngdal siden det er kombinert fiske\dekk\montasje og liftutleie, men greit utvalg og rimelige priser
men som sagt vet jeg ikke hva den heter, siden det er lite info å få her i lyngdal siden det er kombinert fiske\dekk\montasje og liftutleie, men greit utvalg og rimelige priser
Postet 04.03.09 kl 17:17
Ah, da misforstod jeg
Da heller jeg til at du har et problem med infusorier. De kommer når det er for mye næring i vannet (typisk nystartet kar, eller overfóring). Stopp fóringen i 5 dager, mørklegge karet og kanskje et vannbytte er vel rådene for å bli kvitt dette problemet mener jeg å huske. Om du søker på infusorier finner du ganske mye info
Vannverdier som PH, GH og KH skal ikke påvirke fargen på vannet, med mindte hvitfargen er et resultat av at du har tilsatt GH-pulver (for å øke GH) i karet ditt. men det virker jo ikke å være tilfelle
Da heller jeg til at du har et problem med infusorier. De kommer når det er for mye næring i vannet (typisk nystartet kar, eller overfóring). Stopp fóringen i 5 dager, mørklegge karet og kanskje et vannbytte er vel rådene for å bli kvitt dette problemet mener jeg å huske. Om du søker på infusorier finner du ganske mye info
Vannverdier som PH, GH og KH skal ikke påvirke fargen på vannet, med mindte hvitfargen er et resultat av at du har tilsatt GH-pulver (for å øke GH) i karet ditt. men det virker jo ikke å være tilfelle
Postet 04.03.09 kl 17:20
Inaktiv bruker

okei, takker for svar, vet dere om noe for senke hardheten i vannet?
Postet 04.03.09 kl 17:22
Postet 04.03.09 kl 17:25
Inaktiv bruker

skrev tidligere her at jeg brukte 5 i 1 strips og det var på det høyeste nivået på den, husker ikke hva det er, det er det samme i springen, lurer på om det er på grunn av gamle rør
Postet 04.03.09 kl 17:28
Strips er så håpløst unøyaktig er jeg redd. Kunne vel nesten like gjerne bare ha trukket lodd om hva vannverdiene er :p
Har du kranvann eller borrevann? Har du vanlig kranvann trenger du neppe å bekymre deg for GH. Vannet i Norge er tradisjonelt svært bløtt med lav GH. Perfekt vann for søramerikansk fisk
Anbefaler deg å kjøpe noen skikkelige dråpetester, så kan du hvert fall stole på testresultatene dine
Har du kranvann eller borrevann? Har du vanlig kranvann trenger du neppe å bekymre deg for GH. Vannet i Norge er tradisjonelt svært bløtt med lav GH. Perfekt vann for søramerikansk fisk
Anbefaler deg å kjøpe noen skikkelige dråpetester, så kan du hvert fall stole på testresultatene dine
Postet 04.03.09 kl 17:31
Endret: 04.03.09 kl 17:32
Inaktiv bruker

har kran vann, men de sier på butikken her at jeg trenger aquasafe men det nekter jeg å bruke penger på, det er svindyrt så lenge jeg ofte skifter vann
Postet 04.03.09 kl 17:34
Du ser om du trenger aquasafe
Som regel trenger vi ikke det i Norge, vi har så bra vannkvalitet. Men, jeg bruker det av og til (eller, dvs. jeg bruker JBL biotopol, som er JBLs svar på aquasafe) fordi innimellom så klør fiskene når jeg ikke bruker det.
Typisk etter perioder med enten snøsmelting eller mye nedbør.
Ser du ingen antydning til kløe på fiskene dine er Aquasafe helt unødvendig.
Som regel trenger vi ikke det i Norge, vi har så bra vannkvalitet. Men, jeg bruker det av og til (eller, dvs. jeg bruker JBL biotopol, som er JBLs svar på aquasafe) fordi innimellom så klør fiskene når jeg ikke bruker det.
Typisk etter perioder med enten snøsmelting eller mye nedbør.
Ser du ingen antydning til kløe på fiskene dine er Aquasafe helt unødvendig.
Postet 04.03.09 kl 17:38
Inaktiv bruker

jo de tar fart av og til å skrubber siden sin ned i substratet
Postet 04.03.09 kl 17:44
Postet 04.03.09 kl 17:46
Inaktiv bruker

nei ingen tegn til sykdom lyse blanke prikker har jo pirayaen fra før av, og det er ikke ofte de gjør det, har fått høre at det er normalt med disse fisker
Postet 04.03.09 kl 17:54