Når jeg skal skifte vann i yngelkaret.....

skal jeg bruke "sugern" sånn som vanlig?....

eller skal jeg bare øse ut vann??....

ynglene er vel følsomme?.... blir jo litt gromsete rett etter rengjøring....

noen som veit??
ingen som veit??.... :0/
Det er ikke så lett å svare på da du ikke ha skrevet noe om karet , har du et tomt kar med yngler eller er det innredet med sand,planter osv, åssen yngler er det snakk om ?

Jeg har selv et yngel kar som er innredet med sand , planter , pumpe ,varmekolbe osv så her bytter jeg bare vann uten å slamsuge men det nye vannet har jeg tappet ut dagen i forveien så temperaturen holder seg stabil, bytter 30% vann 3 ganger i uka
Ritus
Det er ikke så lett å svare på da du ikke ha skrevet noe om karet , har du et tomt kar med yngler eller er det innredet med sand,planter osv, åssen yngler er det snakk om ? Jeg har selv et yngel kar som er innredet med sand , planter , pumpe ,varmekolbe osv så her bytter jeg bare vann uten å slamsuge men det nye vannet har jeg tappet ut dagen i forveien så temperaturen holder seg stabil, bytter 30% vann 3 ganger i uka


Tuuusen takk for svar...
Det er et lite kar på 15-20 liter..... med en del planter sand, dekorasjon/gjemmesteder..... en liten pumte/filter (sånn som renser vannet med svamp)....

varmekolbe.... :0)

men da anbefaler du å IKKE bruke "sugern"?....

er det pga alt grumset det da??......

ynglene er minst 30 seilfinnemollyer (yellow)

:0)
siden du har så lite kar hadde jeg nokk slamsugd når det trengs, og det ser du hvis det er mye grums i sanden. Hadde vel slamsugd en gang i uka på så lite kar. Jeg har yngel kar på 125L derfor slamsuger ikke jeg så ofte for planter og filter tar det meste, jo større kar og lettere blir det.

Pass på vannverdiene i et så lite kar og bytt vann 3 ganger i uka med samme temperatur som i karet
Ritus
siden du har så lite kar hadde jeg nokk slamsugd når det trengs, og det ser du hvis det er mye grums i sanden. Hadde vel slamsugd en gang i uka på så lite kar. Jeg har yngel kar på 125L derfor slamsuger ikke jeg så ofte for planter og filter tar det meste, jo større kar og lettere blir det. Pass på vannverdiene i et så lite kar og bytt vann 3 ganger i uka med samme temperatur som i karet


tusen takk for svar :0)
veit du hvor fort disse blir store egentlig?.....
det vet jeg ikke for jeg latt dem bare gå i hovedkaret sammen med de andre fiskene, men for meg ser det ut som dem vokser fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor E. Simonsen
Reklame for plussmedlemskap