Hvor mange og hvilke fisk i 70 l akvarium

Hittil har jeg:

7 guppy
2 honningguramier
3 sverdfisker (de på zooet sa at de gikk helt fint i 70 l, men ser fiskebasen sier noe annet??)
2 ancistrus (en han og en bitteliten hun)
2 gule eplesnegler
1 sebrasnegl
4 usynlige (fordi jeg aldri ser dem og ikke aner om noen har spist dem) kirsebærreker

Jeg kunne tenkt meg kanskje flere guppy eller noen neontetra? Eller kanskje noen andre fisker hvis noen har noen gode forslag? :o)
Som du allerede vet så blir sverddragerne såpass store at du helst bør få de omplassert. Om du har guppy av begge kjønn så vil de vel snart formere seg såpass at du får mer enn nok fisk oppi der Jeg vil derfor ikke anbefale enda flere fisk. Du bør også sjekke vannverdiene i fiskebasen før du setter sammen fisk. Neontetra for eksempel, vil nok helst ha litt bløtere og surere vann enn de fiskene du har fra før.
Takk for svar, og det ser ut til at du har rett - her om dagen fant jeg plutselig TO yngler oppi der, og jeg håper at det er fler

Jeg er forresten en "groupie i det skjulte" av kreativiteten din! Jeg har lest akvarieoppstartstråden din, og jeg må bare bøye meg i støvet
Veldig artig at du likte tråden, men det er nesten litt skummelt å vite at så mange følger med på det jeg holder på med

Når det gjelder guppy så er det utrolig hvor mye yngel det blir av de etterhvert. Jeg hadde to hunner som i løpet av noen måneder sørget for nærmere et par hundre yngel i selskapskaret mitt. Masse tetra, og et par ciklider, orket til slutt ikke å spise flere tror jeg. Hadde ganske panikk en stund, men fikk "heldigvis" hvitprikk og flesteparten strøk med under varmekur. Ellers så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort med alle sammen.

Tror derfor du får mer enn nok guppyer etterhvert, ihvertfall om det er en del (flyte)planter å gjemme seg bort i.
Hjelp? =)
Jeg kjøpte forleden 2 groupier og 6 neon til akvariet mitt.. den ene groupi'n er visstnok drektig. Jeg har ikke mye peiling på det her, ganske ny, så lurer på hva jeg skal gjøre forno.. skal jeg skille fiskene ut til den får yngel, eller kan den være i akvariet med de andre? eventuelt åssen er det med pumpa, den er kraftig nok til å "suge" de opp trur jeg.. skulle kjøpe ny men det var visst den minste de hadde.. =/

Håper på raskt svar, veit ikke hvor fort dette går? :P hehe

Bjørn
Bjørn Lauritzen
Jeg kjøpte forleden [...] Bjørn

Det regnes for litt uhøflig å "stjele" en annens tråd. Sier bare fra slik at du kan starte en egen tråd neste gang du vil spørre om noe. Det gjør du ved å trykke på den grønne knappen med Forum på helt øverst på siden her. Velg så et av dem, for eksempel Nybegynner, og øverst til venstre der finner du en knapp det står Ny tråd på.

Svarene på spørsmålene dine finner du forhåpentligvis i artikkelen om guppy. Siden du er nybegynner så anbefaler jeg også at du leser artikkelen om oppstart av akvarium og om vannverdier.
Bjørn Lauritzen
Jeg kjøpte forleden 2 groupier og 6 neon til akvariet mitt.. den ene groupi'n er visstnok drektig. Jeg har ikke mye peiling på det her, ganske ny, så lurer på hva jeg skal gjøre forno.. skal jeg skille fiskene ut til den får yngel, eller kan den være i akvariet med de andre? eventuelt åssen er det med pumpa, den er kraftig nok til å "suge" de opp trur jeg.. skulle kjøpe ny men det var visst den minste de hadde.. =/ Håper på raskt svar, veit ikke hvor fort dette går? :P hehe Bjørn


Jeg lar dem bare være i akvariet. Noen overlever og det blir fort for mange. De gangene jeg har skilt ut yngelen, har de faktisk vokst dårligere enn de i hovedkaret og noen har dødd.

Det beste er å ha planter de kan hjemme seg i. Vasspest for eksempel. Har ikke hatt noen problemer med at guppy-yngelen havner i pumpa. De er ganske store når de blir født. Men vet ikke hva slags pumpe du har?
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap