Bolle med vannplanter!

Heihei,

hadde akvarium da jeg var mindre, men det er en stund siden nå, og da fikk jeg masse hjelp av en veldig flink Onkel med peiling på sånt.

Nå har jeg veldig lyst på en sånn fin, stor glassbolle! Med planter i. Ikke fisk, da jeg forstår at det er mye arbeid og ikke særlig godt for fisken.

Det jeg egentlig ser etter er en slags guide til planter i bolle, eller noe. Vet ikke helt hvor jeg skal starte eller hva som skal til.

Bollen forestiller jeg meg å være stor og av klart glass, grus i bunn (eller annen anbefalt plante-bunn) og fylt med vann. Ellers ikke noe oppheting eller sirkulasjon av luft. Produserer ikke plantene oksygen?
Ellers må det være ganske greit å vedlikeholde, og må kunne klare seg en god stund uten ordentlig tilsyn. (Jeg bor i USA men er i Norge om sommern.)

Kunne jeg eventuelt hatt snegler oppi? Og hvor ofte måtte jeg skiftet vann da, i så fall? Trenger sneglene mat hvis det er planter oppi?

Håper på svar!

Ing
Når det er bare planter så trenger du ikke å tenke noe særlig på luft, når det er snegler oppi så må de ha mat (f.eks grønnsaker) de spiser vanligvis avfall, døde planter etc, men om det ikke finnes så ser jeg for meg at plantene dine vil bli fristende, og de vil sannsyneligvis formere seg også.

Angående hvordan plater du vil ha oppi der, så er det jo alt ifra en enkelt vannlilje /lotus eller noe, til "Wabi Kusa" stilen fra japan.

En grei forklaring på wabi kusa her

Om du lurer på mer, så er det vel egentlig bare å bruke gode gamle google.

Hei, takk for svar!

Brukte Google som en helt i går kveld, var masse interessant å lese, men da jeg er fersking så tror jeg at jeg trenger noe mer konkret, hehe.

Og jeg ser at Wabi Kusa sitter på overflaten, men jeg er i hovedsak interessert i planter som holder seg under vann, med mindre jeg kan få en lotus til å gro der oppi, og det tviler jeg litt på, de trenger vel en del plass.
wabi kusa er både for overflaten og øh underflaten Poenget er at man har en ball med jord/leire/gjødsel og putter de plantene man vil ha i, og er man heldig så får man med litt planter også, så da kan man både ha planter i overflaten og under vann samtidig, om man bare vil ha vannplanter så setter man bare i det. Ellers så er ikke de fleste planter noe særlig vanskelig å holde, jeg har hornblad i en vase, men vær obs på at du vil komme til å merke alger. Etter å ha satt min i sollys noen timer om dagen (med en kampfisk der midlertidig) så er de allerede dekt av alger. Men da er man borti lys/næring feltet. Alger vokser ikke uten næring selvsagt


Edit: gjør et bildesøk på wabi kusa så ser du mer hva det går ut på. Og det eneste en fersking egentlig trenger til planter, er kravene deres til vann og lys, og noe gjødsel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap