Er det rart at mine fisker leker nesten hver dag?

Jeg har merka i mange uker at mine Platyer og Sverddrager leker nesten hveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer kveld.
Er det uvanlig?



Takk for svar!
tror ikke det. Sverddragerhannen min prøver seg hele tiden - og damene yngler deretter. Har over 40 yngel jeg ikke har plass til...
Inaktiv bruker
Platyer formerer seg verre enn kaniner, er bare et sunnhetstegn at de produserer som fy.
Leker er ett litt "overdrevet ord" når det kommer til platy, sverddragere og guppy.

Hannene her er programert til å reprodusere seg, og vil forsøke på å gjøre dette hele tiden. Det er helt naturlig atferd, ikke noe unormalt i det hele tatt...

Se det slik, det er heller urovekkende hvis dine platy og sverddragere ikke forplantet seg.

Edit: Grunnen til at jeg mener at ordet "leking" ikke hører hjemme til disse dvergtannkarpene, er fordi hos disse er det ikke nødvendig med kurtisering eller noen annen form for "lek". Hannene satser stort sett på en "sneak one in" og er mer slu enn noe annet.
I forhold til eggleggende fisk der selve leken foregår lenge før eggene blir lagt osv osv...
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Kløften
Reklame for plussmedlemskap