Kampfisker og parring

Måtte kjøpe en ny kampfisk her om dagen, den er såå aggressiv. Jager alt og alle, så vi må passe på litt.
Også lager han masse bobler under ett planteblad, er det tegn på no parring?
Har ei kampfisk hunne (skal kjøpe en til). Og han flyr etter henne omtrent hele tiden, men hun er jo redd ham, virker det som.
Er dette noe parringslek?

Kampfiskhanner lager stadig skumreder i håp om å tiltrekke seg en hunn. Hunnen er ikke klar før hun viser vertikale striper på kroppen, så hvis han stadig plager henne ville jeg flyttet en av dem til et annet kar.

Hvis du har planer om oppdrett på dem foreslår jeg at du setter deg grundig inn i hva det innebærer, for det krever mye plass, tid og arbeid å fostre opp et kull kampfisker. Alle hannene må nemlig skilles før de er to måneder gamle, og som nyklekte er de bittesmå og må ha spesialfor.
om du ikke har flere akvarium så kjøp ihvertfall flere hunner så plagingen blir mer fordelt :P

jeg tror mvjnz har mer erfaring enn meg på dette området, men såvidt jeg forstår, så KAN man holde hanner fra yngel sammen om bare akvariet er stort nok. I naturen så vil hanner visstnok sjeldent ta livet av hverandre, de viser seg bare frem for hverandre, der en trekker seg. Men nå er det fremavlede kampfisker det er snakk om så det kan være litt uforutsigbart kanskje, men grunnen til at de slåss til døden/dødelige skader er visstnok at de ikke er vant til å se andre hanner, så de har rett å slett ikke hatt den "oppdragelsen".
Tror ikke det har med oppdragelse å gjøre. I bettaforumet jeg er medlem av er det mange oppdrettere, og i ca to måneders alder begynner hannene å vise seg for hverandre og jager og napper, og da må de skilles.

Teoretisk kunne nok hanner holdes i samme kar dersom det var stort nok og tett beplantet, men har aldri hørt om noen som har holdt hanner sammen uten at det har endt i slåssing.

Den fremavlede varianten regnes også som mer aggressiv enn den ville varianten, siden de ble avlet frem som kampfisker.
Har ikke tenkt å ha noe oppdrett av kampfisker.
Og det har blitt lagt egg nå, i "skummet/boblene" hans. Skal jeg fjerne henne selvom vi ikke skal ha yngelet?
Hvis du har egg vil faren ta seg av dem og beskytte dem de første dagene etter klekking, kanskje lenger også. Hvis du ikke vil ha yngel må du fjerne eggene før de klekker. For at det ikke skal skje igjen burde hunnen flyttes.
Start med Svein Antonsens sider om kampfiskoppdrett, da er du langt på vei til å forstå litt mer om hva som skjer i karet ditt.

Men i korthet er de fleste kampfiskhanner kun ute etter en one-nighter med ei dame som tilfeldigvis kommer forbi, og som han helst ser at forsvinner etterpå.
Humunuku
Start med [URLBLOCK1], da er du langt på vei til å forstå litt mer om hva som skjer i karet ditt. Men i korthet er de fleste kampfiskhanner kun ute etter en one-nighter med ei dame som tilfeldigvis kommer forbi, og som han helst ser at forsvinner etterpå.

Hei heg prøvde å gå inn på den linken der men kom ikke noe sted.....
Vi hadde en hann å to hunner i et kar....hu ene fikk så gjennomgå at jeg flytta hunnene.....nå har vi byttakar til han med mere planter ovs...så jeg har prøvd å flytte tilbake den hunnen som inke var målskive sist.....men han jager å virker hissig.... vi har lyst til å prøve et kull...er det da hannen som vokter å passer på? Spiser han di ikke??
Har et annet større karr med mange slag i...og fant en koralplaty bebi i går...den er nå plassert trygt i en yngelbox....burde kampfisk yngelet dit om det kommer noe??
Ta en titt innom dette forumet.

Jeg fikk faktisk mine i ett selskapskar, men siden jeg fikk eggene dagen før jeg skulle selge akvariumet tok jeg 10 egg ut og la dem i reke karet.
Husk at dem legger mange hundre egg (opptil 500 egg om ikke fler) så om dem begynner å krangle må du skille dem kjapt. Av mine 10 så klekket 3 egg og jeg måtte skille dem fra de var 7 uker gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap