7 dødsfall på 3 dager! hva kan være dødsårsaken?

På fredag 6. mars (4 dager siden i skrivende stund) anskaffet jeg 12 guppyer til akvariet mitt. Sammen med 2 albino ancistrus utgjorde dette en fin gjeng i det 72l lille akvariet mitt. De så alle ut til å trives veldig godt, helt til søndag (8. mars), da det første dødsfallet (guppy) kom. Jeg tok dødsfallet med en klype salt og satte meg til ro med tanken om at den ikke taklet overgangen fra butikken til akvariet mitt (selv om jeg brukte lang tid på akklimatiseringen). Fra tidligere erfaringer så visste jeg at dette godt kunne forekomme etter nyanskaffinger. Når jeg da på mandag (9.mars) fant jeg enda en død guppy begynte jeg å se etter mulige sykdommer og merkverdig atferd hos de andre fiskene.

Det eneste jeg kunne legge merke til var antydning til litt finneråte og/eller napping fra andre fisker på en av guppyene (det skal sies at denne fisken enda lever), men da dette ikke var på de omkomne fiskene valgte jeg å vente med en eventuell medisinering. Samtidig kunne jeg skimte en antydning til kløing fra to andre guppyer, men ettersom dette skjedde med store mellomrom antok jeg at dette helt sikkert ikke var noe. Artikkelen "Sykdom i akvariet" støttet teorien min og jeg satte meg til ro med det.

Jeg satte begge de foregående dødsfallene på kvoten til flyttingen og tenkte at de gjenværende fiskene måtte ha tilvendt seg til de nye vannverdiene, men jeg tok feil.

I dag (10. mars) fant jeg 5 døde fisker i akvariet! 4 guppy og 1 albino ancistrus. Dette betydde at hele 6 av de 12 guppyene jeg kjøbte var døde samtidig som en ancistrus-malle som jeg har hatt i over 2 måneder var død. Så jeg tenkte at det måtte være noe galt. Først tenkte jeg at det måtte være nitritt-forgiftning og sjekket vannverdiene i en forrynkende fart - til ingen nytte. Ingen av vannverdiene var ikke faretruende høye / lave. Når sant skal sies så testet jeg med "JBL EasyTest 5 in 1" (teststrips) og jeg har ikke hørt mye lovende om slike strips så det er vel en mulighet for at de tar feil?

Jeg må føye til at jeg har fôret fiskene relativt hardt med frossne røde mygglarver (en og en halv terninger på fordelt over 3 dager), samtidig som jeg har gitt de litt tørrfôr. Jeg synes selv at det ble litt i overkant (jeg ble vel litt revet med), så jeg ga de kun tørrfôr en gang i går og har planer om å ikke fôre de på et par dager nå.

For meg ser det ut som at overfôring kan være dødsårsaken, men ettersom jeg ikke har mer enn 4 dagers erfaring med (røde) mygglarver så håper jeg at noen med mer erfaring kan komme med innspill.

Jeg har også tatt begge ancistrus-mallene i å spise på døde fisker, men tviler på at dette kan være årsaken til dødefallet til den ene acistrus-mallen min ettersom den andre enda lever.

Hva kan være dødsårsak(ene)?

Mvh Gojira
Det første du bør gjøre er å ta et vannbytte. Deretter stikker du ut og kjøper deg dråpetest for ammoniakk, nitritt og nitrat. Skal ikke se bort ifra at det er nitritt pga mange nye fisker på en gang sammen med overforing. Stripsene er som du sier ikke noe å stole på.
Det er ikke så veldig lurt å sette inn store mengder fisk på en gang. 14 fisk vil jeg kalle mye. Du skriver ikke hvor lenge du har hatt akvariet eller om det er fisk i karet fra før. Hvis karet er nystartet kan det være problemer med Nitrit. Har du fisk i karet fra før kan det være overbelastet.
Mye sannsynlig at det er Columnaris du har fått her. Sannsynligvis kommet inn med guppyene, som er spesielt svake for dette.

Det må kraftig lut til. Medisin som inneholder Nifurpirinol eller Sarafloxacin må til. Dette er antibiotika og knerter alt av bakterier; også filterbakterier.

Jbl Furanol, Sera Bactopur Direct eller Aquarium Munsters Aquafuran inneholder førstnevnte virkestoff, mens relativt nye Aquafloxin inneholder det andre virkestoffet, som også er effektivt.

Forutsetter her at vannet er ok. At det ikke er nitritt eller andre giftstoffer i vannet.
Hva er det som tyder på columnaris?
Mvjnz
Hva er det som tyder på columnaris?


Jeg la på en kommentar om at det forutsetter at vannverdiene er ok. At det da ikke er noen giftstoffer i akvariet.

Når det er sagt, er det veldig få ting som kan føre til så mange dødsfall på så kort tid. Jeg kjenner ikke til noen andre sykdommer som er så hissige.

Det må da slik jeg ser det, enten være forgiftning (nitritt, ammoniakk, zalo, maling osv.), eller Columnaris.

Columnaris er også spesielt utbredt hos guppy, og det har vært mange i de siste månedene som har slitt med denne sykdommen. Jeg antar det har vært endel svake fisk som er importert den seneste tiden.

Ett av symptomene på Columnaris (utover død) er finneråte.
Mvjnz
Det første du bør gjøre er å ta et vannbytte. Deretter stikker du ut og kjøper deg dråpetest for ammoniakk, nitritt og nitrat. Skal ikke se bort ifra at det er nitritt pga mange nye fisker på en gang sammen med overforing. Stripsene er som du sier ikke noe å stole på.


Vannbyttet er gjort. Stikker ned til den lokale dyrebutikken og sjekker om de har dråpetester. Har desverre ikke sett at de har dråpetester for salg.



SoVe
Det er ikke så veldig lurt å sette inn store mengder fisk på en gang. 14 fisk vil jeg kalle mye. Du skriver ikke hvor lenge du har hatt akvariet eller om det er fisk i karet fra før. Hvis karet er nystartet kan det være problemer med Nitrit. Har du fisk i karet fra før kan det være overbelastet.


Beklager, det gikk litt fort når jeg skrev tråden. Jeg har hatt fisk i akvariet i over 2 måneder. Riktignok bare 2 albino ancistruser og et par platyer. Platyene kvittet jeg meg med uken før jeg gjorde innkjøp av guppyene. Så konklusjonen er at jeg hadde 2 fisk (albino ancistrus) fra før når jeg gjorde innkjøpet av 12 nye fisk (guppyer).



Joakim
Mye sannsynlig at det er Columnaris du har fått her. Sannsynligvis kommet inn med guppyene, som er spesielt svake for dette. Det må kraftig lut til. Medisin som inneholder Nifurpirinol eller Sarafloxacin må til. Dette er antibiotika og knerter alt av bakterier; også filterbakterier. Jbl Furanol, Sera Bactopur Direct eller Aquarium Munsters Aquafuran inneholder førstnevnte virkestoff, mens relativt nye Aquafloxin inneholder det andre virkestoffet, som også er effektivt. Forutsetter her at vannet er ok. At det ikke er nitritt eller andre giftstoffer i vannet.


Jeg stikker ned til den lokale dyrebutikken og handler inn dette også i morgen da. Er det noe annet enn å bytte vann jeg kan gjøre inntil da? Hva med de resterende fiskene? Er de immune mot sykdommen? Er de i et tidligere og mer harmfullt stadie av sykdommen?

Hvis det viser seg at det er Columnaris, er den eneste behandlingsmåten med medisinering? Vil ikke hyppige vannbytter hjelpe?

Når jeg har foretatt en eventuell medisinering, må jeg starte opp på nytt igjen? Med en ny innkjøringsperiode og regelmessige vannbytter?
Høres ikke for meg ut til at du har gitt fiskene alt for mye mat, det høres sånn bob-bob passe ut.
Det har nå ikke vært flere dødsfall siden i går og jeg velger å tro at det ikke er Columnaris som har innfiltrert akvariet. Hvis det er det så har nok det drastiske kuttet i beboere og vannskiftet gjort underverker. Alle fiskene ser friske ut, hvis jeg ser bort fra litt finneråte på den ene guppy-hannen. Dette er noe jeg tror og regner med vil gå over med et par daglige vannbytter på 30%.

Hvis det er noe som mener konklusjonen min er helt feil, så for all del skrik ut!
Gojira
Hvis det viser seg at det er Columnaris, er den eneste behandlingsmåten med medisinering? Vil ikke hyppige vannbytter hjelpe?


Det må medisin til ja, helt nødvendig. Ellers vil sykdommen sannsynligvis utradere hele akvariet før eller siden.

Gojira
Det har nå ikke vært flere dødsfall siden i går og jeg velger å tro at det ikke er Columnaris som har innfiltrert akvariet. Hvis det er det så har nok det drastiske kuttet i beboere og vannskiftet gjort underverker. Alle fiskene ser friske ut, hvis jeg ser bort fra litt finneråte på den ene guppy-hannen. Dette er noe jeg tror og regner med vil gå over med et par daglige vannbytter på 30%. Hvis det er noe som mener konklusjonen min er helt feil, så for all del skrik ut!


Columnaris har to måter å utvikle seg på:
den kan krype langsomt fremover i utvikling, såpass sakte at man egentlig ikke ser noe særlig til det og ikke skjønner at fisken er syk til å begynne med. I andre tilfeller kan et spesiellt hurtigspredende akutt tilfelle utrydde alle fiskene i hele akvariet i løpet av få timer!

Den skumleste er vel når den angriper gjellene, for da er det vanskelig for oss å se hva som er galt. Fiskene vil imidlertid begynne å puste fortere fordi de får problemer med å puste nok.

Søk på Columnaris i Google, så finner du massevis av informasjon, behandlingsmåter og symptomer på det.
PS!

Man kan behandle Columnaris med salt, men det krever en del arbeid. Vanlig grovt havsalt (uten noen tilsetninger) kjøpes enkelt på dagligvarebutikken.

Les denne engelskspråklige artikkelen om saltbad ved columnaris-infeksjoner i fisk.

Dosering av salt ved saltbad-behandling av fisk (graden av salthet i vannet styres av hvor sart fisken er, hvor svekket den er osv)
3 % saltoppløsning er det aller beste og mest effektive.

[External Image]
Etter nok et dødsfall så bestemte jeg meg for å gå ned på den lokale dyrebutikken og se etter medisiner. Til min store "lettelse" viste det seg at de gjenværende guppyene av det samme partiet jeg kjøpte fra også var blitt syke. Der hadde de observert sopp på avdøde fisker og hadde startet behandling med ektozon, Aqua Fural (antibiotika) og temperaturøkning. Jeg fikk med meg hjem både ektozon og Aqua Fural.

Jeg tilsatt både ektozon og Aqua Fural etter dagens vannbytte, samtidig som jeg skrudde opp tempraturen på varmekolben. Så nå er det bare å vente og se. Jeg håper virkelig at disse tilsetningene skal ta knekken på hva det enn er som har infisert akvariet mitt

Takk for all responsen jeg har fått. Dere har virkelig hjulpet meg - tusen takk!
Lykke til, håper det går bra. Gjør oppmerksom på at Aquafuran tar filterbakterier slik at du må legge inn noen ekstra vannbytter i etterkant av kuren.

Litt usikker på temperaturøkning, hvorfor gjør du det? Ved parasittangrep kan det være en idé fordi man øker metabolismen og parasittene da blir fortere sårbare. Ved bakteriell infeksjon er jeg derimot ikke sikker på at det er en så god idé; bakterier trives bedre jo varmere det er; og du trenger ikke at de formerer seg hurtigere enn nødvendig. Jeg ville gjort det motsatte; senket temperaturen under kuren.

Det er også viktig med god lufting av karet under medisinering; varmere kar fører til mindre oksygen i vannet - nok en grunn til ikke å øke temperaturen.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap