Flere fisk i bollen min !

Bollen min er på ca 90-100l. og der har jeg :

2 Platy, 2 Gul sverddrager , 3 cardinaltetra , 4 black tetra, 4 seilfinne molly og 5 Ancistrus (4 bitte små ) men syntes forstatt at det er litt lite fisk !

er det noen jeg bør ha flere av og hvike andre fisk kan jeg ha i sammen med disse ?

Glad for alle foslag , og det er fint om de ikke blir større enn noen av de fiskene jeg allerede har , uten om Ancistrusen da seff
Inaktiv bruker
Du har en 100 Liters bolle?
Jøss
Bolle på 100 liter? Den du ta bilde av?
lol det er ikke akurat en bolle men , er det under 100l så er det jo veldig nært en bolle , erdet ikke ?
Å vite nøyaktig størrelse på karet (for jeg regner med at det er firkantet/kvadratisk med filter og varmekolbe, og ikke en rund bolle!) hjelper stort når et gjelder å kunne anbefale flere fisk. Det er jo i aller høyeste plassavhengig.

Sånn umiddelbart så ville jeg heller vurdert å utvide stimene med tetra fremfor å kjøpe nye arter. Tetra er stimfisk som trives best sammen om de er 8 eller flere. Kardinaltetraen vet utmerket godt at den ikke er samme art som de svarte tetraene, så at det totale antall tetra er på 7 stk hjelper ikke stort.

To forskjellige stimfisk ser også mer uryddig (rotete) ut enn en større stim med bare en art synes jeg, da. Men det er vel smak og behag.

Du har flere levendefødere (platy og sverdragere kan krysse seg forresten...), og det betyr at det etter hvert vil bli flere fisk i karet. Du vil trenge plass til de ynglene som måtte komme også.

Bunnen er nok tatt, siden ancistrusene vil vokse seg forholdsvis store.
Takk ElinH

Der ser du hvor lite jeg vet , trodde bare det var litern som telte jeg ikke formen på akvarie :P

OK og kalle det en bolle var bare min måte og så at jeg er missfornøyd med hvormange liter det rommer ;P
(Det er et sekskant akvarie)

så til og begynne med bør jeg kanskje bare kjøpe 10 cardinaltetra da og smøre meg med tolmodighet (ops... det har jeg ikke mye av :P)
for etter som jeg har skjønt så er det nesten umulig å få yngel på tetra eller er jeg feil infomert der ?

Det er nok ikke umulig å få yngel på tetra, men det krever litt planlegging og oppfølging. Det er nok litt vel optimistisk å tro at det skal vokse opp tetrayngel i samme kar som de voksne, siden foreldrene spiser alle egg og yngel de måtte finne.

Literne teller vel mest, selvsagt, men formen har også noe å si, spesielt siden oksygenopptaket skjer i overflaten. Jo større overflate, jo større oksygenopptak.

Ble bare litt usikker når du sa bolle Det ble enten at "Bolle" var noe misvisende, eller at antall liter var feil, og da måtte jeg ta et forbehold ang. råd og synspunkter. Det hadde blitt helt andre råd dersom det faktisk var en bolle på 30 liter og ikke et akvarie med alt utstyr på 90-100 liter!
Takk igjen ElinH

Da lurer jeg egentlig på om det er nødvendig og ha busesteinen gående 24/7 ?
Har også lyst til og ha gress i så og si hele bunn av akvarie har dette noe og si for fiskene mine og eventuelt hva slags gress er lett og få til i sandbunn ?
Dersom utblåsen på filteret står slik at den skaper bevegelse i overflaten (som du kan se med det blotte øye, uten at det behøver å plaske), trenger du ikke luftesteinen Men vil du ha den, gjør den jo ingen skade.

Ang heldekkende planteteppe på bunn har jeg ingen peiling. Finnes vel en del forskjellige planter å velge mellom. Felles for dem er at du må ha veldig godt lys og helst CO2 tilsetning om du skal få slike flotte tepper vi ser på bilder Men plantespørsmål må nok noen andre svare på, jeg pleier bare å drepe mine :p
Takk '
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal kalle filtere jeg har (fosse filter)type TeraTec , renner bare utigjen på toppen så det er ikke mye bevegelse i vannet ! så da lar jeg brusesteinen være ....:P

Hadde vært fint med tips på gress da folkens
Robert Mørck
Har også lyst til og ha gress i så og si hele bunn av akvarie har dette noe og si for fiskene mine og eventuelt hva slags gress er lett og få til i sandbunn ?


Ingen av de gresslignende akvarieplantene er lett å få til. Da hadde du nok sett langt flere akvarier med dette i Slik det er, pleier det ofte å være i planteakvarier med svært mye og godt lys, samt en hel rekke spesielle næringsstoffer i bunnlaget og CO² gasstilsetning. Det kan gå fint uten CO², men de må ha lys. I vanlige selskapsakvarier er lyset som når ned til bunnen i karet ofte for svakt, med det resultat at "gresset" ikke vokser spesielt bra. Man kan ende opp med noen tuster som bare råtner bort eller forsvinner.

Du nevner at du har et sekskantet kar, og de sekskantede karene jeg har sett, er ofte høye og har dårlig lys i armaturet. Ofte er det bare lyspærer, eller et altfor lite lysrør i. Da blir det enda dårligere lys på bunnen, enda dårligere enn i de vanlige og avlange, firkantede karene som ofte har armaturer med iallefall to lange lysrør i.

Men om du likevel vil prøve deg på en "gressplen", kan du forsøke planten Echinodorus tenellus. Husk å kjøpe plantenæring i tablettform samtidig, slik at du kan stappe disse tablettene godt ned i bunnlaget i nærheten av der plantene står. Alle Echinodorus-planter liker best et godt og næringsrikt bunnlag, da de trekker næringen sin gjennom røttene. Ikke via bladene i vannet, slik en del stilkplanter gjør.
Takker så mye mona o

Da blir det en tur på dyrebutikken i mogen for og kjøpe planter næring, gress og ekstra lysarmatur , er det nokk med 2 stk t8 eller bør jeg gå for mer , jeg har enkel lysarmatur nå akvarie forresten bare 40cm høyt .
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap