Nyoppstartet akvarium

Har kjøpt meg et lite kar på 63 liter, fordi jeg ikke har plass til større for øyeblikket. Det har nå stått i 4 uker, og er vel på tide å sette inn fisk.

Jeg vil ikke ha "tradisjonelle" fisker som neontetra, guppy og sånt. Har tenkt på scalarer og discus, men disse skal jo ha betraktelig større kar enn 63 liter. Finnes det noen typer ciklider jeg kan ha i så lite kar? Eventuelt hvor mange? Håper noen kan hjelpe meg
Inaktiv bruker
Noen typer av sneglehuslekere kan du ha. Det er små ciklider som bor i sneglehus.
Multiene er selvfølgelig min favoritt, men fins flere =)
Disse kan du ha noen par av i en 60 liter.
Hva med kun to stk juvelciklider? Det er i grunn alt du trenger.
fayfay
Noen typer av sneglehuslekere kan du ha. Det er små ciklider som bor i sneglehus. [URLBLOCK1]er selvfølgelig min favoritt, men fins flere =) Disse kan du ha noen par av i en 60 liter.


Falt pladask for disse! Er de noe vanskelige å få tak i? Er helt ny i gamet serru
Inaktiv bruker
Juvelen trenger rundt 250, så 60 liter blir fort litt trangt?
Kurvcikliden er jo skjønn da =D
Inaktiv bruker
hemo
Falt pladask for disse! Er de noe vanskelige å få tak i? Er helt ny i gamet serru ;)


Jeg fikk mine fra en akvarist som skulle gå over til nye fisker. Du kan få de fra de fleste dyrebutikker skulle jeg tro, hvertfall de som har tillatelse å ta inn Tanganyika ciklider.

De er utrulig skjønne, de passer på hele stimen sin, graver sammen og steller og styrer med hverandre og husene og området rundt. Sjefen og dama hans svømmer rundt og ser til at alt går fint for seg. =)
Ja se det du
Min noe begrensede erfaring er at ett par vil gå fint i en 60 liter uten andre fisker. Skal du ha de sammen med andre fisker, jeg hadde de med malawi, så en kraftig opp i størrelse på akvariet. Men ett kjærestepar i en 60-liter mener jeg vil gå helt fint.

Men andre har kanskje gjort seg andre erfaringer her.
fayfay
[QUOTE=hemo] Falt pladask for disse! Er de noe vanskelige å få tak i? Er helt ny i gamet serru ;)


Jeg fikk mine fra en akvarist som skulle gå over til nye fisker. Du kan få de fra de fleste dyrebutikker skulle jeg tro, hvertfall de som har tillatelse å ta inn Tanganyika ciklider.

De er utrulig skjønne, de passer på hele stimen sin, graver sammen og steller og styrer med hverandre og husene og området rundt. Sjefen og dama hans svømmer rundt og ser til at alt går fint for seg. =)

Høres ut som flotte skapninger! Skal innom dyrebutikk i morgen og høre Hvordan får du tak i sneglehus da? Og hva spiser de? Ble mye mas her, men er så engasjert!
Inaktiv bruker
Helge
Ja se det du :-) Min noe begrensede erfaring er at ett par vil gå fint i en 60 liter uten andre fisker. Skal du ha de sammen med andre fisker, jeg hadde de med malawi, så [B]må[/B] en kraftig opp i størrelse på akvariet. Men ett kjærestepar i en 60-liter mener jeg vil gå helt fint. Men andre har kanskje gjort seg andre erfaringer her.


Har nok bare hørt andres erfaringer, så er langt fra ekspert =D
Om du hadde dine i 60 liter og det gikk fint så tviler jeg ikke på det =)
Inaktiv bruker
hemo
Høres ut som flotte skapninger! Skal innom dyrebutikk i morgen og høre ;) Hvordan får du tak i sneglehus da? Og hva spiser de? Ble mye mas her, men er så engasjert!


Mange kjøper sine på ICA faktisk, der selges tomme delikatesse sneglehus. For oss som ikke har ica med sneglehus i sortemanget så er Aquamanias flott å ha. Inne på Ferskvann - dekorasjoner - pyntegjendstander, så ligger det sneglehus i small, medium og stor. Er vel small og medium som gjelder for multiene, de trenger å kunne blokkere inngangen med kroppen sin for å beskytte ynglet sitt =)

Når jeg fikk fiskene mine og jeg så posene begynte jeg å lure på om mannen jeg fikk de hos kødda. Var bare noen skjell i en plastpose, skulle være rundt 15-20 fisk inni der. Tenkte det kan da umulig stemme....Litt etter litt poppa den ene etter den andre frem. Var helt merkelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Eddiedahl@hotmail.com
Reklame for plussmedlemskap