Hva trenger jeg?

driver og planlegger mitt første akvarium. tenkte meg ett på ca 110- 120 liter. er det lurt å kjøpe en pakke, eller å kjøpe delene hver for seg? er innvendige filter ok, eller er det utvendige som gjelder? noen som kan anbefale et bra ( og billig) filter?
Ofte er slike pakker utstyrt med altfor små filter. Som tommelfinger-regel så kan du velge et filter som er beregnet for et dobbelt så stort akvarium. I ditt tilfelle så vil det si et filter som produsenten oppgir å passe til 200-250.

Personlig så synes jeg det er best med et utvendig filter i såpass store kar. Jeg har god erfaring med Fluval sine filtre, men det er nok flere merker som duger. Du kan søke litt på de enkelte modellene her inne på forumet om du vil ha mer informasjon.

Velger du likevel innvendig filter så anbefaler jeg Fluval der også Her har du en produktomtale om disse. De kan også modifiseres slik at de utnyttes enda bedre.

Du må nødvendig vis ikke kjøpe en ferdig pakke. Det er fult mulig å forhandle frem pris på en pakke du setter sammen selv. Da er du ikke bundet til gitte produkt. I samme pakken kan du forhandle inn grus (ikke for grov), røtter, planter, dekor, for, håv, algeskrape og lignende, slik du ender opp med et tilbud som er bedre enn ferdigpakker. Stort sett det eneste som ikke går inn i en slik pakke er fisken, pga innkjøringstiden på karet før en kan tilsette fisk. Men prøv å sette deg godt inn i det du trenger, slik du kan spille erfaren i butikken. Så er det ikke sikkert de prøver å prakke på deg ting du ikke trenger. Som bakteriekultur i flytende/kapselform, eller easybalanse og safestart, etc.. Test sett for vannkvalitet, som ph/No^3/No^2-tester er viktig.

Lykke til


Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap